zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Virale marketing slaat de plank vaak mis

21 september 2007 - Brengt virale marketing de boodschap naar de massa? Jupiter Research stelt terecht deze vraag want ondanks het succes van YouTube, MySpace en aanverwanten slagen de meeste virale marketing campagnes er niet in een valabel publiek te bereiken.

Influentials


Het voorbije jaar slaagde slechts vijftien procent van de virale campagnes er in om gebruikers te bewegen de boodschap van het bedrijf te promoten, zo blijkt uit de analyse van Jupiter Research. Dat kwam vooral omat de verkeerde techniek werd toegepast. De meest populaire techniek bestaat er in om de boodschap eerst naar zogenaamde ‘influentials’ te sturen. Maar daar stopt het verhaal vaak. Verschillende ‘influential groups’ reageren bovendien anders op advertentie campagnes en beïnvloeden anderen op heel verschillende wijze, zo stelden de onderzoekers vast. Relatief oudere online gebruikers hebben meer de neiging om marketing boodschappen te forwarden dan jongere gebruikers. Jongeren bezoeken sociale sites waar viral marketing boodschappen worden rondgestrooid. Oudere gebruikers gebruikten significant meer e-mail en zijn af en toe in voor online video. 

Koude kermis

Sociale netwerking sites houden ook gevaren in. Als de marketeer het publiek van deze site niet voldoende kent en niet op de juiste manier benaderd, is de kans reëel dat het merk meer mensen afstoot dan dat het er weet te winnen. Wie te hard zijn best doet om virale campagnes ingang te doen vinden komt vaak van een kale kermis thuis, aldus nog Jupiter Research.


Bron: 6minutes
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Consument gevoelig voor virale marketing, manager niet
 Marketeer te voorzichtig op online sociale netwerken
 Marketingdirecteur snapt nieuwe media niet
 Merken worden sterker door online marketing
 
 
reacties
 
wido dijkstra  |   | 
13-12-2007
 | 
15:13 uur
1) de waarde van de link is beperkt. Doorklikken op 6minutes resulteert niet in het betreffende artikel, maar de homepage van dit bedrijf.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10