zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien dingen die u NOOIT moet doen als manager

21 september 2007 - Managers zijn er in alle soorten en maten, hebben allemaal hun eigen kenmerken en hun eigen visie op het leiden van een onderneming en het personeel dat daarbij hoort. Niks mis mee, maar probeer de volgende managementblunders te voorkomen.

1. Regels boven mensen stellen


Hoe kleiner de onderneming, hoe vaker dit voorkomt. Regels zijn er om nageleefd te worden, maar er zijn grenzen. Vooral als het blindelings volgen van regels u trouwe klanten of werknemers zou kosten, mag u best een beetje flexibel zijn. Weeg de voor- en nadelen steeds opnieuw af.

2. Niet communiceren
Communicatie is essentieel om succesvol te zijn als manager. Werknemers moeten immers weten wat er van hen verwacht wordt en wanneer bepaalde taken of projecten af moeten. Zorg dat er geen ruimte voor misverstanden is en sta open voor vragen. 

3. Niet luisteren
.
Te vaak horen managers niet wat hun werknemers nou eigenlijk zeggen. Vraag door, luister goed en zorg dat u weet wat er leeft onder uw werknemers. 

4. Alles willen weten
Een goede manager maakt niet de fout ieder probleem zelf op te willen lossen. Hulp zoeken bij deskundigen op een bepaald gebied is geen zwakte, integendeel! Een goede manager begrijpt ook dat zijn manier niet de enige manier is om een klus te klaren.

5. Altijd negatief zijn
Een manager die alleen maar hamert op de dingen die fout gaan en geen oog heeft voor de goede dingen die een werknemer presteert, blijft uiteindelijk zitten met ongemotiveerd personeel dat niet zal aarzelen in een leukere omgeving aan de slag te gaan zodra die kans zich voordoet.

6. Geen verantwoordelijkheid nemen
Veel managers leggen de schuld van hun fouten bij anderen neer of weigeren gewoonweg verantwoordelijkheid te nemen voor wat hun team fout doet. Niet slim. Een goede manager neemt verantwoordelijkheid. In goede én in slechte tijden.

7. Voorkeursbehandelingen geven
Managers die overduidelijk laten merken wie hun favoriete werknemers zijn, verliezen onherroepelijk het respect van de rest van het team. Erg slecht voor de sfeer! Behandel iedereen gelijk.

8. Niet denken, maar doen
Een goede uitspraak maar niet als u wilt dat uw werknemers begrijpen waar ze mee bezig zijn. Gooi werknemers niet in het diepe, maar leg uit welk doel hun project of taak dient en hoe ze bij kunnen dragen aan een succesvolle afwikkeling. Hoe meer u werknemers betrekt bij het grote geheel, hoe meer betrokken ze zijn immers.

9. Teveel vertrouwen op techniek
Veel managers van tegenwoordig kunnen beter omgaan met technische snufjes dan met mensen. Natuurlijk is techniek belangrijk, maar laat het nooit ten koste gaan van menselijk kapitaal. Verschuil u niet achter e-mail en Blackberry. Zonder menselijk contact, geen succes.

10. Nooit veranderen
Niet openstaan voor veranderingen is de doodsteek voor uw onderneming. De wereld verandert razendsnel en als u niet meegaat, kan het snel afgelopen zijn met uw zaak. Wees flexibel en staar u niet blind op platgebaande banen, hoe effectief die u ook gebracht hebben waar u nu bent.

 
 Doorsturen   12 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zeven tips om leiding te geven aan technisch specialisten
 Negen manieren om professionals te leiden
 Leidinggeven aan dertigers een vak apart
 Tien vragen die elke manager zich wekelijks moet stellen
 
 
reacties
 
Abel van Weerd  |   | 
21-09-2007
 | 
08:02 uur
Tsjonge, jonge, wat een wijsheden, open deuren. En degenen die het betreft lezen dit helaas niet.
Rene Civile  |   | 
21-09-2007
 | 
08:48 uur
Kijk dit zijn nog eens van die constructieve artikelen waar een manager, mits hij of zij er nog niet van op de hoogte is, nog iets aan heeft.

Hou het simpel roep ik vaak want er gaat vaak zoveel tijd en energie verloren aan ingewikkeldheid. Gecompliceerd is zelden interessant. Misschien een boekje 'Oneliners voor Managers?'
RC PM
Henk-Jan van Essen  |   | 
21-09-2007
 | 
08:49 uur
10 open deuren. En toch, toch komen wij van Essential vaak tegen dat er tegen gezondigd wordt. Zo zie je vaak dat Sales Managers persé op moment X alle bezoekrapporten op hun bureau (mailbox) willen hebben. Eén van onze relaties was daar zo stellig in dat hij een middag gebruikte om zijn sales team de wind van voren te geven over het feit dat de rapporten niet op tijd binnen waren. Diezelfde middag kwamen 5 accountmanagers hun baan opzeggen. Helaas waren dat wel dé topscoorders. Goed gedaan en weg is je verkoopsucces! Of wij dat nog even konden herstellen?
En voor punt 7 biedt Essential al een aantal jaren online tests aan. De perfecte manier om een ''onafhankelijke kijk'' op je personeel te hebben, te houden en je beslissing naar anderen te staven. Ik kan het je zeker aanraden. Op het moment van werving&selectie, op het moment als iemand verder wil groeien of als er nieuwe functies worden uitgegeven. Vaar er niet blind op, maar neem het rapport mee in je beslissing.
Hans de Bruin  |   | 
21-09-2007
 | 
08:51 uur
Aangezien het gaat om onverstandige managers voeg ik er het zottengetal 11 aan toe met de volgende titel: ''Niet reflecteren op het eigen handelen''.
Een maandelijkse kritische terugblik in de eigen agenda met een persoonlijke coach of collega-manager leidt tot meer zelfinzicht en nog betere keuzes.
b.j.p.mieden@pyramide.nl  |   | 
21-09-2007
 | 
12:50 uur
Nu we terecht ook nummer 11 hebben, maak ik graag de dertien vol:
12. Niet evalueren.

Zeer regelmatig besluiten, acties, projecten en reorganisaties goed evalueren wordt veel te weinig gedaan, maar houdt eenieder scherp en leidt tot de gewenste en/of noodzakelijke verbeteringen.

13. Een functie als leider/manager hebben in
plaats van leider/manager te zijn.

Managen op basis van status, positie en macht in plaats van vanuit eigen zijn en kracht. Dat is het essentiële verschil tussen een goede en slechte manager. Bewustwordingsmanagement geeft de inzichten en handvatten om een goede leider en manager te zijn. En vertelt niet alleen wat we niet en wel moeten doen, maar ook hoe. ''De mens in de 21e eeuw'' is een handig werkboek en zeer grondig naslagwerk daarover. Ook voor coaches en coachend leiding geven.

Bert-Jan van der Mieden.
Ton  |   | 
21-09-2007
 | 
13:29 uur
Ik ben het helemaal eens met de tien geboden hierboven. Ik kan er nog een paar bedenken.
Bizar genoeg maken echter juist de managers die zich niets van die ''niet doen'' zaken aantrekken veelal promotie, is mijn ervaring.
Kees Boots  |   | 
21-09-2007
 | 
22:51 uur
11 Steek als het moet ''gebeuren'' ook je handen uit je mouwen en laat zien dat je het werk nog kan als de beste inplaats van als een dolle stier heen en weer te lopen om de boel op te fokken.
Hierdoor krijg je respekt en je kunt niet meer stuk in de ogen van die collega's, het maakt tevens het leidinggeven een stuk gemakkelijker want van je collega's moet je het toch hebben.
Nele  |   | 
22-09-2007
 | 
15:18 uur
Zo een houding is een schoolvoorbeeld van het 'Peter's principle': iemand promoveert tot hij een baan krijgt die net te hoog gegrepen is. Ambitie is belangrijk maar mag niet de enige drijfveer zijn. Zelfkennis is veel belangrijker: weten wat je aankan en vooral, wat je niet aankan.
Lando Mennink  |   | 
24-09-2007
 | 
08:48 uur
Prima weergave van de valkuilen. Een belangrijke toevoeging zou kunnen zijn: Niet accepteren! Veel managers accepteren simpelweg geen andere blik op de realiteit als de eigen. Kwalitatief management begint bij onvoorwaardelijke acceptatie van de standpunten van een ander.
Rop  |   | 
24-09-2007
 | 
13:07 uur
Mijn ervaring als leidinggevende is met beide benen letterlijk op de ''vloer'' blijven staan, niet te beroerd zijn om vuile handen te maken, open en eerlijk te communiceren, laten blijken dat iedereen even belangrijk is, ook al wordt van iedere functie specifiek handelen gevraagd.
Onderling respect en wellicht in voorkomend geval kwetsbaar opstellen; als je goede mensen om je heen hebt accepteren ze jou als leidinggevende, maar vooral als collega.
De boeman levert alleen resultaat op korte termijn op.
A Oostmeyer  |   | 
25-09-2007
 | 
09:22 uur
Het werk van een manager is één van de grootste uitdagingen in iemands carrière, maar het is niet ingewikkeld. Sommige managers, vooral zij die hard moeten vechten, zullen het daar niet mee eens zijn. En toch zeg ik u: het is niet ingewikkeld.
Wat maakt het dan zo moeilijk? Al deze 10 (13) bovenbeschreven valkuilen! Ze zijn terug te dringen naar de vijf menselijke verleidingen.
In het boek: de vijf verleidingen voor topmanagers van P. Lencioni wordt omschreven waar dit gedrag vandaan komt. (een echte aanrader)
Arjan Oostmeyer
Ad Beer  |   | 
25-09-2007
 | 
09:30 uur
Uiteraard open deuren en iedere manager die ik ken kent ze allemaal.
Helaas is de realitiet van de dag steeds anders en moet je soms dingen doen die je niet kunt of wilt uitleggen. Soms kun je niet communiceren.
Zo'n lijstje is een ideaalbeeld en aangezien de wereld niet ideaal is, werkt het dus niet altijd.
De heer Van Essen weet er in ieder geval weer een mooi stukje promotie voor zijn diensten uit te halen en daar erger ik me aan.
Als je zo graag reklame maakt voor je zaak, doe dat dan op een fatsoenlijke manier. Dit soort reacties zorgt er bij mij voor dat ik zeker geen zaken zal doen met uw bedrijf.
Misschien een keer 10 gouden regels voor marketing op blogs publiceren?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10