28 november 2007 -
Een succesvolle virale campagne roept een emotionele reactie op. Dat zeggen vijf onderzoekers van verschillende universiteiten, die de werking van dit soort marketing bekeken. Zes primaire emoties kunnen aan de orde zijn: verrassing, plezier, verdriet, woede, angst en afschuw.
28 november 2007 -
Hoe leiden programma’s voor organisatievernieuwing (naast technologische vernieuwing) tegelijk tot het verbeteren van de bedrijfsresultaten en de kwaliteit van de arbeid? Het antwoord op die vraag ging STV - Innovatie & Arbeid na middels onderzoek van 24 goede praktijkvoorbeelden uit Finland, Ierland, Nederland en Duitsland. Hieruit kwam naar voren dat klantgerichtheid, zelf regelen, betere inzetbaarheid, participeren en leren, bijdragen tot organisatievernieuwing, economische groei en meer werkbaar werk.
28 november 2007 -
Fraude ontstaat als er sprake is van druk (bijvoorbeeld het halen van de forecasts of bonus), gelegenheid (zwakke interne controle en/of toezicht) en rationalisatie (iedereen doet het toch, het gemis is weinig in verhouding tot de bedrijfsresultaten). Wat kunt u doen om fraude te voorkomen? Financieel Management geeft tien tips.
28 november 2007 -
Eén op de vijf werkgevers zoekt online naar gegevens over sollicitanten. 59 procent zegt dat de gevonden informatie doorslaggevend is om iemand wel of niet uit te nodigen voor een eerste gesprek. Zo wijst een kwart van de hr-verantwoordelijken kandidaten af na het vinden van bepaalde informatie op het internet. Slechts in dertien procent van de gevallen valt een online onderzoek door de toekomstige werkgever gunstig uit. Dit blijkt uit onderzoek van Viadeo.
28 november 2007 -
Werknemers in Nederland maken vaker melding van pesten, geweld en intimidatie op hun werk dan gemiddeld in Europa. Twee derde van de Nederlandse artsen en verpleegkundigen heeft daar bijvoorbeeld regelmatig mee te maken. Dat staat te lezen in de Arbobalans 2006 die minister Piet Hein Donner van Sociale Zaken naar de Tweede Kamer stuurde.
27 november 2007 -
Veel Nederlanders zullen op 5 december een Smartphone uitpakken. Dit blijkt uit de statistieken van Central Point, een van de grootste online retailers voor computers en elektronica. Op dit moment worden er meer dan vier keer zoveel Smartphones verkocht dan normaal. De gemiddelde prijs is ruim 375 euro. De slimme telefoons worden zowel privé door consumenten gekocht, als zakelijk door bedrijven die hun medewerkers een mooi en functioneel cadeau willen geven.
27 november 2007 -
De klimaatstrategie van ondernemingen lijkt vaak opportunistisch te zijn. Het is onduidelijk in welke mate managers zich bewust zijn van de precieze factor-mix die hen aanzet tot de gekozen klimaatstrategie, en hoe deze factor-mix invloed heeft op de focus, wijze van communicatie en CO2-maatregelen. Dat stelt Chukwumerije Okereke, verbonden aan het Britse Tyndall Centre for Climate Research.
27 november 2007 -
Het is alom bekend dat de virtuele vuile was die u achterlaat op sociale netwerksites als Facebook en MySpace, u later in uw carrière kan schaden. Toch negeren veel jongeren die risico’s en treden veel werkgevers tegelijkertijd steeds harder op tegen mensen die hun werktijd verdoen op sociale netwerken. Uit onderzoek van het Britse Clearswift blijkt dat de helft van de HR-managers wel eens iemand hebben moeten berispen vanwege tijdverspilling op internet en dat tweederde inmiddels de toegang tot sites als Facebook blokkeren.
27 november 2007 -
Onderzoeksbureau Giarte vroeg in opdracht van het blad Management Scope 139 cio's en ict-managers naar trends die in 2008 hun werk zullen bepalen. Dit leidde tot de volgende top tien, vermeld op Computable.
27 november 2007 -
Wat geeft u dit jaar weg? Wat kunt u verwachten van uw baas? Voor veel bedrijven is het kerstpakket een jaarlijks terugkerend ritueel in de feestmaand. Belangrijke vraag is natuurlijk ook: wat mag hij geven? HR Praktijk zet de fiscale regels die samenhangen met het kerstpakket op een rij.
26 november 2007 -
Internettelefonie is definitief doorgebroken in Europa. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Forrester. Bedrijven zijn er volgens de onderzoekers van overtuigd geraakt dat internettelefonie werkprocessen kan verbeteren, eerder dan dat het tot kostenbesparingen leidt. Hierover bericht Express.be.
26 november 2007 -
Wie innovatie zegt, denkt daarbij meestal aan nieuwe producten en diensten die ontsproten aan het brein van wetenschappers en techneuten. Maar innovatie omhelst veel meer dan technologie. In hun boek 'Giant Steps in Management' stellen de auteurs Michael J. Mol en Julian Birkinshaw, verbonden aan de London Business School, dat de belangrijkste innovaties in de zakenwereld de ideeën zijn die de manier waarop we over management denken en aan management doen, veranderen. Dit meldt Express.be.
26 november 2007 -
Het corporate image wordt beïnvloed door de inrichting van bedrijfsruimte en werkplekken. De werkomgeving waarin de bedrijfscultuur ingebed is, heeft een positief effect op zowel werknemers als klanten. Het merkimago van een bedrijf is gebaat bij voortdurende aandacht voor de in het interieur ingebouwde kleureffecten, humor of creatieve indeling die als interne communicatie fungeren. Dit meldt MD Weekly.
26 november 2007 -
Slecht contractbeheer zorgt voor een aanzienlijke kostenpost. Decos, softwareleverancier voor document-en informatiebeheer, stelde een top 5 samen met de meest voorkomende problemen bij contractbeheer. Computable zette ze op een rij.