zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Virale marketing draait op primaire emoties

28 november 2007 - Een succesvolle virale campagne roept een emotionele reactie op. Dat zeggen vijf onderzoekers van verschillende universiteiten, die de werking van dit soort marketing bekeken. Zes primaire emoties kunnen aan de orde zijn: verrassing, plezier, verdriet, woede, angst en afschuw.

Verrassing


Verrassing is altijd een doorslaggevende factor: zonder verrassingseffect werkt geen enkele virale boodschap. Plezier is heel geschikt bij grappige of ‘ondeugende’ producten en merken. Een verdrietige boodschap werkt goed bij sociale marketing die vraagt om een directe respons (bijvoorbeeld bij rampen). 

Negatieve emoties
Die directe respons is ook bepalend voor virale marketing waarbij woede wordt opgeroepen, doordat er onrecht in het spel is. Ook de emotie angst kan in virale marketing heel behoedzaam worden gebruikt, zij het alleen in combinatie met een mogelijke oplossing of informatie die de angst weer wegneemt. Voor afschuw ten slotte zijn eigenlijk alleen jonge mannen te porren; die emotie kan bijvoorbeeld worden gebruikt in een campagne voor rebelse merken.


Bron: Business Horizons, Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Virale marketing slaat de plank vaak mis
 Consument gevoelig voor virale marketing, manager niet
 Digitaal persoon positiever beoordeeld dan geschreven tekst
 Effectieve reclame moet emotioneel én rationeel zijn
 Consumenten beslissen onbewust en emotioneel
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10