zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managementinnovatie belangrijker dan technologische innovatie

26 november 2007 - Wie innovatie zegt, denkt daarbij meestal aan nieuwe producten en diensten die ontsproten aan het brein van wetenschappers en techneuten. Maar innovatie omhelst veel meer dan technologie. In hun boek 'Giant Steps in Management' stellen de auteurs Michael J. Mol en Julian Birkinshaw, verbonden aan de London Business School, dat de belangrijkste innovaties in de zakenwereld de ideeën zijn die de manier waarop we over management denken en aan management doen, veranderen. Dit meldt Express.be.

Verandering in denkwijze


Mol en Birkinshaw definiëren een managementinnovatie als ' innovatie in managementprincipes- en processen, die de manier waarop iemand aan management doet en hoe hij de zaken voor elkaar krijgt, weet te veranderen'. Managementinnovaties veranderen uiteindelijk de manier waarop we allen werken. Beide auteurs verzamelden 50 voorbeelden van managementinnovaties, gaande van wetenschappelijk management, de assemblagelijn, de afdelingsstructuur, tot six sigma, benchmarking en outsourcing. 

Concurrentievoordeel
Volgens Mol en Birkinshaw is managementinnovatie rechtstreeks gerelateerd aan ononderbroken concurrentiëel voordeel. Dankzij managementinnovatie werden bedrijven als Toyota en Procter & Gamble, respectievelijk innovators in productiesystemen en brand management, echte wereldspelers. Maar managementinnovatie verschilt daarom nog niet van technologische innovatie. De winnaar is niet degene die de technologie uitvindt, maar wel degene die ze succesvol in de markt zet. Managementinnovatie is dus ook nooit de sleutel voor voortdurend succes. Toch kan het belang van managementinnovatie niet worden geminimaliseerd. Nieuwe technologie verandert de manier waarop we dingen doen, managementinnovatie verandert de manier waarop we denken en beslissingen nemen, de manier waarop we analyseren, organiseren en zaken doen.


Bron: Financial Times, Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Moment van stilte bevordert innovatie
 Topmanager raakt gefrustreerd over innovatie
 Manager met meerdere identiteiten is innovatiever
 Intern ondernemerschap sleutel tot innovatie
 Maatschappelijk verantwoord ondernemen leidt tot innovatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10