zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Top vijf problemen bij contractbeheer

26 november 2007 - Slecht contractbeheer zorgt voor een aanzienlijke kostenpost. Decos, softwareleverancier voor document-en informatiebeheer, stelde een top 5 samen met de meest voorkomende problemen bij contractbeheer. Computable zette ze op een rij.

Top vijf


De meest voorkomende problemen op het gebied van contractbeheer volgens Decos zijn:
1. Contracten worden ongewild verlengd
De looptijd van contracten varieert. Veel contracten bevatten een clausule waardoor de overeenkomst automatisch wordt verlengd, tenzij het contract binnen de gestelde termijn wordt opgezegd. Dit kan betekenen dat een contract ongewild/onbewust wordt verlengd en de organisatie met onvoorziene kosten wordt geconfronteerd. 

2. Contractgegevens zijn onvoldoende toegankelijk voor medewerkers
Een veel voorkomend probleem is dat contractgegevens decentraal worden opgeslagen op een server en dat iedere afdeling een eigen werkwijze heeft voor het archiveren van contracten. Gegevens zijn hierdoor vaak niet goed beschikbaar voor andere afdelingen. Hier komt bij dat, wanneer een medewerker het bedrijf verlaat, de kans bestaat dat waardevolle informatie verloren gaat als er geen gestructureerde werkwijze is. 

3. Afdelingen profiteren onvoldoende van schaalvoordelen
Wanneer afdelingen niet van elkaar weten welke afspraken er zijn gemaakt met leveranciers, profiteren zij ook niet van eventuele schaalvoordelen. Door gegevens onderling te delen, verbeteren afdelingen hun onderhandelingspositie en maken zij het inkoopproces efficiënter. 

4. Management heeft onvoldoende inzicht in processen
Van organisaties wordt steeds vaker verwacht dat zij kunnen aantonen dat zij er alles aan doen om bedrijfsprocessen te verbeteren. Wanneer ze hun contractgegevens centraal opslaan, kunnen ze eenvoudiger rapportages genereren ten behoeve van het management. Zo kan het management inkoopbeslissingen beter onderbouwen. 

5. Te veel papier

Er is nog altijd te veel papier binnen de meeste organisaties. Afdelingen archiveren contracten zowel digitaal als fysiek. Dit is niet alleen inefficiënt, maar ook zeer kostbaar. Het is verstandiger om documenten digitaal te archiveren en ze alleen fysiek te bewaren als dit echt noodzakelijk is.


Bron: Computable
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ICT'er onderschat belang ethiek
 Ordertoewijzing psychologisch bepaald
 Informatie nauwelijks gebruikt voor strategische doeleinden
 Foutief versiegebruik groot probleem
 Informatie-overload leidt tot stress
 
 
reacties
 
Gerard Winter  |   | 
13-06-2008
 | 
00:34 uur
Een simpele verbetering in dit gehele proces is het centraal opslaan van contracten, waar vervolgens iedereen bij kan komen (wel met beveiliging). Als er dan ook nog automatisch een email gestuurd kan worden voordat een contract afloopt, dan heb je prima grip op je contractuele afspraken.

Er zijn aanbieders zoals Contracto (lokaal) en Contracked (on-line).
Marco Wiese  |   | 
1-09-2008
 | 
14:35 uur
Contractmanagement is een serieuze aan gelegenheid. Veel bedrijven hebben geen idee wat contractmanagement voor hun bedrijf kan betekenen.

Voordat we deze vragen kunnen beantwoorden moeten we ons eerst af vragen waarom men een contract afsluit. De kern van het antwoord is ''risicobeperking'' voor alle partijen.

Contractmanagement is hierbij het instrument wat hierin kan faciliteren
Fred Wojciechowski  |   | 
1-09-2008
 | 
20:19 uur
Contracten zou ik niet voor een lange periode vastleggen. Het is zeer aan te bevelen om steeds nieuwe, maar vooral ook concurrerende aanbieders te benaderen. Enerzijds voor het vergaren van informatie en anderzijds om het zgn servicelevel te verifieren. Als manager word ik ook elk jaar beoordeeld op mijn functioneren.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10