Reactie: Beste Fred,
Het is altijd wonderlijk hoe vrijgevig de ''burgers'' van Nederland zijn bij ramp en ontij. Maar het moet niet vaker dan 1 keer per jaar, want dan is de verzadiging al gauw bereikt. Trouwens, er zitten grote sommen geld van bedrijven en andere organisaties bij de totaalopbrengst van zo'n actie! Ook moet de televisie wel veel aan beelden kunnen tonen, anders is de belangstelling niet zo groot (vergelijk de tsunami met de aardbeving in Pakistan).
Ik ben een voorstander van verantwoord maatschappelijk ondernemen. Juist omdat grote bedrijven veel meer tot de verbeelding spreken, meer invloed hebben (die ze wel positief inzetten) en een voorbeeldfunctie vervullen. Als dat winst oplevert door het publiciteitseffect: so what? Dat zouden meer bedrijven moeten doen. Het zou het reclameblok op tv drastisch veranderen. Naast een verantwoord product ook nog een goed doel dienen. Je hebt als consument ineens veel meer te kiezen: binnen de grote massa zijn er bedrijven, die zich maatschappelijk verantwoord onderscheiden van de rest.
Werknemers dragen al veel bij aan allerlei zaken zonder dat ze zich dat zo bewust zijn. Naast de bekende personeelspotten zijn er legio fondsen opgericht waar iedere werknemer 0,0..%van zijn salaris in stort om de onbekende collega in nood te ondersteunen. Ook ken ik fondsen van werknemers, die een kind financieel hebben geadopteerd, enz, enz. Natuurlijk, geheel vrijwillig, maar wel gebruikelijk als je bij bedrijf X werkt. Toch ook een vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen, niet? Alleen die grote bedrijven kunnen het gewoon beter dan al die particuliertjes bij elkaar.
Groeten van Joke
Reactie: modellen zijn 'wegwerpartikelen', tenzij een model past in de dialoog tussen de gebruiker van een model en degene(n) met wie het gesprek gaande is. Een model is, net als 'organisatie'(ook een soort model) een werktuig, een hulpmiddel. Als 't zónder kan, doen!
Reactie: Einstein heeft met zijn relativiteitstheorie al fijntjes opgemerkt dat tijd een relatief verschijnsel is. De waarneming van tijd is voor iedereen anders en ligt aan de snelheid waarmee iemand zich beweegt.
Blijf dus vooral in beweging anders word je door de tijd ingehaald ...
Reactie: Een model werkt zelf niet. Geen enkel model en dat is ook niet de bedoeling.
Een model is ... een model. Niet meer en niet minder. Degene die er mee aan de slag gaat gebruikt deze, maar vooral zijn/haar gezonde verstand, om het 'probleem'gebied te modelleren. Het resultaat is voornamelijk afhankelijk van deze persoon c.q. personen.
Als een model is opgenomen in een methodiek met best practices, dan heeft dit nog als meerwaarde dat voorkomen kan worden dat iedereen opnieuw het wiel uitvindt.
Reactie: De vraag die je je eigenlijk zou moeten stellen is:
Wie kunnen en mogen er zinvol iets zeggen over het functioneren van een medewerker. Je komt dan uit op een vorm van 360 graden feedback (zelfevaluatie en feedback van collega's, leerlingen en direct leidinggevende )Keiwijzer is bijboorbeeld een prachtig instrument voor het onderwijs om dergelijke feedback inzichtelijk te maken.
Reactie: Eindconclusie: mee eens.
Echter: genoemde voorbeelden zijn op zich juist, maar niet algemeen-geldend.
McDonalds profileert zich als een operational excellence bedrijf in de consumentenmarkt; de printerfabrikant profileert zich wellicht als productspecialist in de industriële markt. Als consultant heb ik de ervaring dat in de sfeer van dit voorbeeld desondanks toch de betreffende marktleider een aanzienlijk marktaandeel verloor (Automotive). De oorzaak hiervan bleek te liggen op een geheel ander vlak: de kwaliteit van de 'infrastructuur' van de relaties van onderhavige toeleverancier (lakken), zowel intern als naar haar klanten (de automotive). Eén aspect hiervan: de inhoudelijke communicatie van de lakleverancier op directie-niveau naar de klant(en) strookte niet met die op operationeel niveau van de werkvloer met de klant.
Hier stuit je dan op een bekend manco: Op directieniveau worden prachtige strategische issues gecommuniceerd naar de klant, maar in de weerbarstige praktijk is het soms erg lastig om binnen je eigen bedrijf consistent deze prachtig geformuleerde issues, voor de klant herkenbaar, op de werkvloer, resp. met de klant communicerende specialistische stafafdelingen overeenstemmend tot uitdrukking te laten komen.
Ook in dit voorbeeld is sprake van kwalitatief een perfect product met tevreden klanten, maar die toch niet loyaal blijken te zijn. Zeker in de huidige tijd waarin het ontstaan van 'ketens' en samenwerkingsverbanden veelvuldig aan de orde is, wordt de kwaliteit van communicatie-infrastructuur van toenemende betekenis voor het behoud van klanten.
Reactie: Als 30 jaar praktiserend fysiotherapeut/haptonoom, die sinds 1998 in het P&Ovak is geland, heb ik al vaak de vergelijking gemaakt tussen organisatie en het menselijk lichaam. Wat enorm opvalt is dat de onderlinge communicatie in het menselijk lichaam tussen de verschillende onderdelen van een hoog verfijnde onderlinge afstemming mogelijk maakt. Zo'n verfijnde communicatie heb ik in nog niet een organisatie aangetroffen.
Het gevolg hiervan is dat organisatieonderdelen zaken regelen en vervolgens de verantwoordelijkheid daarvoor neerleggen bij de ''organisatie''. Het is deze splagaat waarbij verantwoordelijkheden van onderdelen worden weggelegd bij het collectief, die veel ruis, tijd, geld en energie kost.
Als dit in het menselijk lichaam gebeurt ontstaat er posttraumatische stressdydstrofie en moeten uiteindelijk lichaamsdelen worden geamputeerd!
Reactie: Als je werk hebt liggen dat je niet zelf kunt uitvoeren, omschrijf je eerst helder en eenduidig wat er precies gedaan moet worden. Vervolgens zoek je er enthousiaste en bekwame mensen bij die dat voor je willen doen. Hoe meer mensen je nodig hebt, hoe meer ze onderling zullen verschillen in hun aanpak en hoe meer eisen dat stelt aan je vaardigheden als manager.
Een goede manager kan omgaan met die diversiteit. Een minder goede manager laat zich inspireren door de mythische Procrustus: hij hanteert een model waarbinnen iedereen moet passen. Maar: zou u zelf uitgerekt willen worden? Of vindt u het zelf prettig wanneer men een stuk van uw benen afzaagt? Nou dan.
Reactie: Schijnbaar verschilt dit dan per soort klant en soort markt. Want veel klanten in een overvolle aanbiedersmarkt blijven liever zitten waar ze zitten. Kijk maar naar de mensen die jaar in jaar uit bij dezelfde supermarkt kopen, of alleen van benzinestation veranderen omdat hun oude station failliet is gegaan. Of in de opleidingenmarkt waar men jaar in jaar uit, dezelfde opleider kiest ook al verandert de trainer en het materiaal jaarlijks.
Reactie: Sommige Managementmodellen kunnen werken, andere niet. Het belangrijkse bij het inzetten van modellen is dat de betreffende manager(s) zelf heel goed moeten begrijpen wat, hoe en waarom. Zij moeten duidelijk eerst de oorzaak goed op het netvlies hebben waarom ze een bepaald managementmodel willen gebruiken, zij moeten het model heel goed begrijpen en doorgronden en zij moeten goed kunnen uitleggen waarom zij dat model voor hun situatie het beste vinden. Als ze het dan ook nog goed aan hun medewerkers uitleggen, met duidelijke voorbeelden, dan heeft het kans van slagen.
Managementmodellen werken meestal niet omdat managers ze alleen als quick fix willen gebruiken.
Reactie: Soms wel.
Indien er een structuur moet opgebouwd worden is het strikt opvolgen van personen wel nodig en zeker telkens op papier zetten.
Dan heeft er iedereen baat bij... en het model werkt.
Reactie: Een bijzonder verhelderende kijk op de zgn. ''Body of Knowledge'' van management consultants. Hoewel die van het horloge er zeker ook bij hoort. Maar ook die is op een bierviltje te tekenen en kan er desnoods nog wel bij op één en hetzelfde bierviltje als die hierboven. Waarmee het ''gebakken lucht''-gehalte eens te meer ter discussie wordt gesteld.
Reactie: aan jeroen zwagerman
jouw opmerking is de eerste verstandige
de essentie begrijpt niemand: (wil niemand begrijpen)
behandel mensen als mensen en niet als onmiddelijk vervangbare produktiemiddelen en haal er zeker geen onzinnige stokpaardjes bij