Reactie: Dit artikel gaat m.n. over het type ondernemer...
M.n. voor een organisatie waar een inhaalslag toegepast dient te worden geldt; Het is belangrijk om ''daadwerkelijk'' voldoende tijd en aandacht te besteden aan het doorgronden van alle bedrijfsprocessen én de ''mogelijke'' problematieken. Voorts het plegen van gedegen analyses op de werkvloer. En m.n. door het inbouwen van voldoende ''continue terugkerende sociale controlepunten''. welke als doel hebben méér efficiëncy te bewerkstelligen door een vergaande standarisatie. Slechts dan zal er veelal sprake zijn van een synergetische werking. Men dient de organisatie echter wél te betrekken in haar plannen. Men dient vooral eerst te luisteren, de mensen te betrekken in de gestelde problematieken én onderdeel te maken van de te realiseren plannen. Veelal wordt aan deze fase te snel of gewoonweg voorbij gegaan. Men heeft al zo weinig tijd. Men denkt het allemaal al zelf te weten. Daar schuilt n.l. het grote gevaar. Pas indien de fundering hiervoor binnen de organisatie daadwerkelijk gelegd is, zal zij haar inhaalslag kunnen gaan realiseren.
Vergeet ook één veel gemaakte fout niet. Héél veel ondernemers zijn in tijden van achteruitgang van mening dat ''nieuwe klanten en markten'' de organisatie vooruit kunnen helpen. Hierbij gaat men veelal voorbij aan het feit dat m.n. de bestaande klanten een enorme ''verwaarloosde'' bron zijn van ''extra omzet én marge'', tegen veel minder kosten. Dus ..... gaan we veel nieuwe klanten werven, tegen hoge kosten (meer mensen, middelen) , met lage marges.... Of gaan we Cash Cowing toepassen waardoor de kosten nagenoeg gelijk blijven én de omzetten doch in ieder geval de marges enorm toe kunnen nemen ....
Denk ook aan het juist toepassen van CRM. Customer Relation Management wordt door veel ondernemers gezien als een soort van gedegradeerde softwaretool ? Echter het dient een ''ware'' toegepaste strategie te zijn. Hier wordt veeal kort en snel aan voorbij gegaan maar er schuilt een enorm potentieel (of gevaar) in.
Kortom, als je als ondernemer tijd besteedt, doe het dan vooral grondig én goed. Analyses, Planning and Control. Géén theoretische boekwerken, maar het betrekken van de organisatie in je analyse, planning en controle van je plannen. Dat scheelt je uiteindelijk in vervolgprocessen enorm veel tijd. Dus hou je tijd over ..... als ondernemer voor ander leuke dingen.
Reactie: Ilja, je houdt je betoog op het verkeerde forum, naar mijn idee. Als werkgevers, ondernemers en managers zouden mogen belonen op eindresultaat, zouden ze er vandaag nog voor tekenen. In de weg zitten: vakbonden, OR's, SER, (algemeen verbindend verklaarde) cao's, PvdA/SP/Groenlinks, et cetera. Die zitten, zoals voormalig SER-voorzitter Herman Wijffels het treffend noemt 'allemaal nog in het industriële tijdperk'.
Reactie: Het is correct dat als bedrijfsprocessen worden gestandaardiseerd en de organisatieprocessen goed worden gestructureerd, de ondernemer meer tijd beschikbaar zou moeten hebben voor acquisitie, bestaande en nieuwe klanten, waardoor hij ook kan werken aan verhoging van zijn omzetten.
De kunst is echter hoe het voorgaande te kunnen toepassen in een onderneming die in een fase is beland waar de inhaalslag wordt toegepast.
Hiermede wordt bedoeld het toepassen van ''no nonsense'' en resultaatgerichtgerichtheid.
Reactie: Nog een andere reactie die ik kreeg op deze blog... Een seconde is wel erg kort om over tijd te filosoferen. Voor degene die wat langer over dit vraagstuk willen mijmeren:
Donderdag 4 mei om twee minuten en drie seconden over één gaat uw tijd in en om acht minuten en negen seconden over zeven diezelfde dag sluit u dit tijdperk:
Reactie: Eeen model of concept werkt wel degelijk !! het vraagt om een interpretatie van hetgeen dit voor jou betekent. Veel modellen hebben hetzelfde uitgangspunt. Zelf gebruiken we in ons werk het systeemconcept ; ontwikkeld in 1954. Het is zo flexibel als actueel, juist nu. Maar je moet jezelf wel door ontwikkelen om dit concept in de huidige tijd juist te kunnen interpreteren en toepassen....
Reactie: Een teamleider in de gezondheidszorg heeft ook de functie het team te informeren over de organisatie en de tevens het team te vertegenwoordigen naar de organisatie.
Reactie: Een model werkt als.... Het model is een hulpmiddel. Om gedachten te ordenen of vormen. Een model kan zelfs een leidraad voor een nieuwe organisatie zijn.
Het model werkt niet als.... Het model als doel op zich, als vereenvoudigde weergave van een nog te vormen organisatie.
Organisch gevormde processen met de juiste teamleden presteren aanwijsbaar beter dan ogenschijnlijk gelikte modellen met beschikbare teamleden. Het model geeft een vereenvoudigde weergave van een complexer model. De realiteit is omni chaotisch en tenzij onmetelijk complex alleen bij grove benadering te modelleren. Het is een paradigma.
Reactie: Volledig mee eens. Helaas maak ik het elke dag mee. Op het eerste gezicht tevreden klanten die toch weggaan. Niet uit ontevredenheid, maar omdat een andere op dat moment net de aandacht weet te trekken. Eén telefoontje doet soms wonderen om de klant bij je te houden. Ze krijgen aandacht en dat is wat ze willen. Blijf de klant aandacht geven en mijn ervaring is dat de klant dan minder snel geneigd is om naar een ander te gaan. Extraatjes helpen niet, aangezien de klant dit als een vaste aanbieding gaat zien. Je kunt niet de extraatjes blijven uitbreiden. Geef de klant de aandacht die hij/zij wil en je bereikt veel meer.
Reactie: Dit moet wel een consultant grapje zijn want:
Doy need one is altijd ja, maar het antwoord is dan dus koop een piano. Consultants adviseren meestal iets anders dan hetgeen de client echt nodig heeft !!!!
Reactie: Modellen zijn handig om de grootte lijnen uit te kunnen zetten. Maar in iedere organisatie moet bekeken worden of het toepasbaar is. Ook moet er vanuit het hoger management draagkracht zijn om met modelen te gaan werken. Aangezien het voor de kleinere organisaties veel geld en tijd kost, besluit men maar om het niet te doen.
Reactie: Beste,
Dit is inderdaad een waarheid gelijk een koe, de verwachtingen van de klanten stijgen met de dag en de loyaliteit zakt met het uur. Het is zeer belangrijk om de correcte kwaliteit te leveren voor een voor het product aanvaardbaar schema. Indien dit niet gebeurt gaat men onmiddellijk ergens anders shoppen en als er ook maar een miniem prijs verschil is ben je de klant kwijt. Zelf ben ik meer dan 20 jaar actief is B2B en B2C bedrijven, ik heb dit de laatste jaren zeer drastisch weten te veranderen.
Groeten,
Ir. Jacques Verspeek
+32 475283329