zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe moeten docenten en assistenten elkaar feedback geven?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Wij willen een systeem van teamcoaching opzetten binnen onze onderwijsinstellingen. Het thema is vooral feedback geven. Hoe geeft een assistent feedback aan de docent? Hoe geeft de docent feedback aan de onderwijsassistent en hoe stuurt hij deze aan? Eigenlijk moeten wij samenwerken op basis van gelijkheid,  maar de docent is in zijn rol eindveranwoordelijk.Sommigen voelen zich onuitgesproken hoger in positie."

Antwoord
Je hebt een aantal vragen, namelijk over (team)coaching, communicatie, feedback geven en aansturing. Echter, je legt het accent vooral op het geven van feedback. Analyse docent-assistent situatie en relatie
Alvorens te starten met veranderingen,is het aan te raden om de punten die spelen in de juiste context te plaatsen.

Om te beginnen is het goed om te achterhalen wat de reden of het doel is van het in gang zetten van die thema’s/vragen die spelen tussen de docenten en de assistenten. En is het geven van feedback dan de oplossing en/of de eerste stap die jullie kunnen zetten? Een goede analyse van de situatie en van de bestaande relatie is het halve werk.

Verlies van macht en status
Je zorg ten aanzien van het gedrag en de houding van anderen is terecht, met name van diegenen die hoger in positie zitten. Het is een heel natuurlijk proces dat partijen een bepaalde mate van onzekerheid ervaren bij veranderingen. De verwachte nieuwe manier van omgaan met elkaar brengt een verandering op kennis-, houding en gedragsniveau met zich mee. Gelijkwaardig omgaan met elkaar, als dat niet het geval was, is vaak wennen voor diegenen die hiërarchisch hoger in positie zaten/zitten. De docenten kunnen het idee hebben dat ze moeten inleveren. Ze kunnen onder andere verlies van een stuk macht (controle), status, zelfstandigheid ervaren. In het begin van dergelijke trajecten is daarom ruimte nodig voor gewenning. Om het proces in goede banen te leiden is begeleiding en een kader nodig. Daar is behalve de analyse en contextbepaling ook kennis en begrip voor menselijk handelen voor nodig.

Het gaat er vooral om dat dejuiste randvoorwaarden voor de implementatie van veranderingen aanwezig zijn. Dat is een verantwoordelijkheidvan het management en/of het bestuur.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeën te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Aantal nieuwe cao’s zeer laag
Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
Explosieve toename Emotet malware
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
Nederlandse bedrijven lopen achter in het implementeren van opkomende technologieën
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
meer top 10