zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Frank van Marwijkinfo@lichaamstaal.nl
 
 
 

Artikelen van Frank van Marwijk:

 

Dit wordt het best gelezen artikel van 2016

Door: Frank van Marwijk , 19 december 2016
Het einde van het jaar nadert, het wordt tijd voor een nieuw record. Naar verwachting wordt dit nieuwe artikel van Frank van Marwijk het best gelezen artikel van 2016 op Managersonline.nl. Bent u nieuwsgierig waarom? Velen gingen u al voor in dit expreriment en bekeken het.
  Lees verder...
 

Zes manieren om draagvlak voor uw ideeën te krijgen

Door: Frank van Marwijk , 28 november 2016
Het is de kunst om niet alleen goede ideeën te bedenken, maar daar ook draagvlak voor te creëren bij de mensen die het concept moeten financieren,  uitvoeren en/of gebruiken. Frank van Marwijk geeft handige tips om dat te bereiken.
  Lees verder...
 

Zo gaat u creatief om met conflicten op het werk

Door: Frank van Marwijk , 13 november 2016
Aan de hand van een methode van een Amerikaanse relatietherapeut legt Frank van Marwijk uit hoe u effectief met conflicten op het werk kunt omgaan. Op die manier komt u tot de dieperliggende oorzaak van het conflict.
  Lees verder...
 

Waarom simpele oplossingen niet altijd de beste zijn

Door: Frank van Marwijk , 16 oktober 2016
Twee voetballers moeten de laatste drie wedstrijd bepalende penalties nemen. Voetballer A weet hem tactisch en technisch briljant richting de linker hoek te schieten, maar de keeper houdt de bal toch tegen. Voetballer B strompelt en schiet de bal met een slakkegangetje richting de keeper die hem door een onhandigheid toch niet weet tegen te houden. Doelpunt! Wie mag de derde penalty nemen?
  Lees verder...
 

De Lichaamstaal Checklist om objectief te observeren

Door: Frank van Marwijk , 25 september 2016
Frank van Marwijk ontwikkelde de Lichaamstaal Checklist©. Het is een checklist die u bij uw observatie kunt gebruiken, waarop u de verschillende aspecten van waarneembare lichaamstaal kunt scoren. Zo komt u tot een objectievere waarneming.
  Lees verder...
 

Wat is het evenwicht in uw werk- en privéleven?

Door: Frank van Marwijk , 05 september 2016
In dit artikel denkt Frank van Marwijk met u mee als het gaat om de vraag: ‘waar doe ik het allemaal voor?’. Werk en privé zijn belangrijk en hebben elk hun waarde. Zeker als u kinderen hebt, is het goed om te beseffen dat de tijd snel gaat en dat zij u ook nodig hebben. Het is de kunst om een en ander in verhouding te zien.
  Lees verder...
 

Flexibel manoeuvreren richting uw doelen

Door: Frank van Marwijk , 14 augustus 2016
Is het vaststellen van doelen wel altijd zo nodig, vraagt Frank van Marwijk zich af? Doelen bieden richting, duidelijkheid en structuur. Toch brengen andere managers het juist ver zonder zichzelf al te veel doelen te stellen. Deze managers kijken steeds wat er op hun pad komt en anticiperen daarop. Dit houdt hen creatief en flexibel.
  Lees verder...
 

Zo krijgt u grip op emoties

Door: Frank van Marwijk , 31 juli 2016
Boze aandeelhouders, gekrenkte medewerkers, paniekerige klanten: emoties hebben een sterk effect op ons werk? Maar zijn emoties werkelijk de ongrijpbare en gelijk allesbepalende factoren die ze vaak lijken te zijn of kunt u toch meer grip krijgen op sentiment?
  Lees verder...
 

Zo komt u representatief over

Door: Frank van Marwijk , 26 juni 2016
Wat representatief eigenlijk is staat nergens objectief omschreven. Toch wordt in personeelsadvertenties juist om die eigenschap gevraagd. Er wordt van uitgegaan dat iedereen dat wel begrijpt. Maar is het wel zo simpel? Gaat representatief overkomen alleen over uw zelfpresentatie, uw uiterlijk en uw lichamelijke verzorging of is het meer? En kunt u er concreet iets aan doen om representatiever over te komen?
  Lees verder...
 

De macht van de vraagsteller!

Door: Frank van Marwijk , 12 juni 2016
Soms zijn vragen niet bedoeld om een antwoord te krijgen. Een vraag kan tot doel hebben belangstelling te tonen of een middel zijn om het gesprek te sturen. U kunt ook een vraag stellen om de ander uit de tent te lokken, voor het blok te zetten of onderuit te halen. Frank van Marwijk leert u handig gebruik te maken van beleefdheidsvragen, retorische vragen, suggestieve vragen, manipulatieve vragen en vragen naar de bekende weg.
  Lees verder...
 

Wat is er urgent en belangrijk in uw werk?

Door: Frank van Marwijk , 06 juni 2016
Herkent u deze situatie? Uw agenda voor deze dag is gevuld met vandaag nog af te handelen zaken. Om te beginnen is er nog een en ander van gisteren blijven liggen dat nu directe aandacht vraagt. Verder liggen er een aantal deadlines in het verschiet. Als u uw e-mail opent, wordt uw waslijst met to-do dingen alleen nog maar uitgebreider.
  Lees verder...
 

Een belangrijke les in mensenkennis

Door: Frank van Marwijk , 22 mei 2016
Mensen niet gelijk en hun gedrag is niet altijd gemiddeld. De mensen waar u nauw mee samenwerkt zult u beter leren kennen dan mensen die u incidenteel ontmoet. Hoeveel mensenkennis hebt u?
  Lees verder...
 

Het opmerkelijke effect van niets doen

Door: Frank van Marwijk , 08 mei 2016
Dit artikel gaat werkelijk over niets! Maar niets is meer dan u misschien denkt. Doet u wel eens niets? Soms zegt dat dan meer over u dan wanneer u wél iets doet. Niets doen kan eigenlijk helemaal niet, betoogt Frank van Marwijk. En als u toch niets doet, heeft dat opmerkelijk veel effect. Zorg dat u hierover niets mist!
  Lees verder...
 

Tien verspillingen die u gemakkelijk kunt voorkomen

Door: Frank van Marwijk , 10 april 2016
In veel organisaties houden we ons vaak bezig met zaken waar de klant helemaal niet voor betaalt en die overigens ook niet echt bijdragen aan onze eigen effectiviteit en werkvreugde. Dit is het uitgangspunt van de managementfilosofie lean, een bij Toyota ontwikkelde kijk op het werk, vanuit de ogen van de klant. Een centraal thema hierin is de bewustwording van, en het beperken van verspillingen. Frank van Marwijk beschrijft hoe u deze verpillingen kunt voorkomen of beperken.
  Lees verder...
 
< vorige 7 8 9 10 30 volgende >
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10