zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Manipulatief leiderschap

Door: Frank van Marwijk

Naar aanleiding van zijn boek (inmiddels bestseller) Manipuleren kun je leren krijgt Frank van Marwijk vaak de de vraag of manipuleren wel deugt. Het woord manipuleren heeft een negatieve connotatie. Het roept de associatie op van een persoon die door middel van slinkse trucjes zichzelf wil verrijken, ten koste van anderen. Dat beeld klopt echter niet.

 Lees verder...   14 reacties

Hoe breng ik mijn boodschap beter over?

Door: Asha Kalijan

"Als generalist blijk ik in de praktijk vanuit mijn eigen beleving te werken en te veel op de inhoud gericht. Wel authentiek en strategisch, maar niet tactisch naar staf en medewerkers toe zou je kunnen zeggen. Ik merk dat niet iedereen mijn boodschap begrijpt. Toch geloof ik in mijn manier van werken. Hoe geef ik zodanig leiding, dat mijn boodschap overkomt?"

 Lees verder...   1 reactie

Hoe krijg ik onze servicemedewerkers klantgerichter?

Door: Asha Kalijan

"Wij willen dat onze servicemedewerkers veel klantgerichter worden. Ze werken nu volgens een standaardmethode, terwijl elke klant specifieke behoeften heeft. Als zij beter inspelen op de klantwensen levert dat meer omzet op. Hoe krijg ik mijn servicemedewerkers zover dat ze mee gaan denken?"

 Lees verder...   Reageer

Tien basisprincipes voor geloofwaardigheid

Door: Frank van Marwijk

Geloofwaardigheid is een van de belangrijkste eigenschappen die een manager moet bezitten. Net als charisma is dat een eigenschap die je door anderen wordt toebedeeld. Als u geloofwaardig bent, zegt dat vooral iets over het geloof en vertrouwen dat anderen in u hebben. U kunt er wel veel aan doen om uw geloofwaardigheid te vergroten, zo betoogt Frank van Marwijk.

 Lees verder...   6 reacties

Vijf tips om medewerkers mee te krijgen

Door: Ilse Tacoma en Johanna Kroon

In een vorig artikel heeft u kunnen lezen hoe u bij verandertrajecten oud zeer kunt opruimen. Nu zetten we de volgende stap: hoe neemt u medewerkers mee naar nieuwe bestemmingen, hoe inspireert u ze verder te denken en verder te gaan dan ze op dat moment durven? Ilse Tacoma en Johanna Kroon doen vijf suggesties.

 Lees verder...   6 reacties

Mijn MT-collega's nemen het hoogste woord - ik niet. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"Het samenwerken met mijn collega-managers is niet mijn sterkste kant. Ze nemen het hoogste woord en ik ben geen type om met mijn vuist op tafel te slaan. Ik vind dat zij slecht luisteren. Maar de bal wordt bij mij gelegd, omdat de processen tussen mijn afdeling en de andere afdelingen slecht op elkaar aansluiten. Ik kan geen kant uit. Wat moet ik hier aan doen?"

 Lees verder...   Reageer

Eenzijdig arbeidsvoorwaarden wijzigen? Dat mag! Soms.

Door: Pascale van Boven

Door de kredietcrisis zien veel bedrijven zich genoodzaakt te snijden in het personeelsbestand met veel ontslagen als gevolg. Toch kunt u ook op een andere manier besparen op de loonkosten. Bijvoorbeeld door eenzijdig de arbeidsvoorwaarden aan te passen. Of en wanneer dat mag, beschrijft Pascale van Boven.

 Lees verder...   7 reacties
 

Moet ik mijn personeelsmanager vervangen?

Door: Asha Kalijan

"In de ingrijpende veranderingen die we ondergaan, valt het functioneren van de personeelsmanager tegen. Juist nu er advies en een plan van aanpak nodig is over en voor  medewerkers.  Dat is opvallend, omdat hij voorheen goed functioneerde. Ik heb feedback gegeven en eisen gesteld. Maar het gaat juist slechter en het stressniveau neemt toe. Dat kan ik me niet permitteren. Moet ik hem vervangen?"

 Lees verder...   2 reacties

Hoe goed verstaat u elkaar eigenlijk?

Door: Frank van Marwijk

Hoe kan het dat mensen die elkaars taal niet spreken elkaar soms zo goed begrijpen. En evenzeer: hoe kan het dat mensen die elkaars taal wel spreken elkaar niet begrijpen? Dat vroeg lichaamstaaldeskundige Frank van Marwijk zich ook af. Oftewel: hoe goed verstaat u elkaar eigenlijk?

 Lees verder...   2 reacties

Hoe kom ik overtuigender over als coachend manager?

Door: Asha Kalijan

"Mijn managementstijl is vrij coachend. Maar ik heb niet het gevoel dat ik overtuigend overkom. Het lijkt we of mijn medewerkers denken dat ik het niet weet, twijfel of geen beslissingen durf te nemen. De ruimte die ik laat om hen zelfstandiger te laten zijn en eigen beslissingen te nemen, interpreteren zij niet zoals ik het bedoel. Wat kan ik doen om overtuigender over te komen?"

 Lees verder...   1 reactie

Klagende medewerkers? Doe er uw voordeel mee!

Door: Johanna Kroon

In haar boek Wat hebben ze nu weer bedacht? beschrijft Johanna Kroon een principe dat uw kans op succesvol veranderen aanzienlijk vergroot. Zij noemt dit principe relatie eerst, veranderdoel daarna. Oftewel: verbeter eerst de relatie met de medewerkers, en sla dan pas aan het veranderen. In dit artikel aandacht voor een bekend fenomeen in veel organisaties: morrende medewerkers. Hoe kunt u daar uw voordeel mee doen?

 Lees verder...   6 reacties

Hoe creëer ik een inspirerende werkomgeving?

Door: Asha Kalijan

"Ons bedrijf heeft de afgelopen tijd flink bezuinigd, wat  niet gemakkelijk is geweest voor medewerkers en managers. We gaan nu een kwaliteitsslag maken en willen de goede mensen behouden. De sfeer is wat bedrukt geraakt en ik merk dat verwachtingen vooral bij de jonge mensen steeds hoger liggen. Het moet nu vooral ‘leuk’ zijn. Waar begin ik mee?"

 Lees verder...   1 reactie

Authentiek zijn, waar is dat goed voor?

Door: Asha Kalijan

"In mijn functioneringsgesprek kreeg ik te horen dat mijn medewerkers mij ervaren als formeel, zakelijk en afstandelijk. Ze kunnen niet over alles bij me terecht en dat kan gevolgen hebben voor de resultaten op de lange termijn. Ik bleek bijvoorbeeld niet alle informatie te beschikken over een belangrijke opleveringsdatum. Het bedrijf is tevreden over mijn functioneren, maar ik zou authentieker moeten zijn. Waar is dat goed voor"

 Lees verder...   3 reacties

Bent u bekend hier?

Door: Frank van Marwijk

Lichaamstaal speelt een belangrijke rol in een gesprek. Vooral als de de gesprekspartners elkaar nog niet zo goed kennen, zoals bij een sollicitatiegesprek. Kent u elkaar wel goed, zoals in een beoordelingsgesprek, dan moet de rol van lichaamstaal vooral niet overschat worden, aldus Frank van Marwijk in een splinternieuw artikel.

 Lees verder...   1 reactie

< vorige 40 41 42 43 122 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10