zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Tien basisprincipes voor geloofwaardigheid

Door: Frank van Marwijk
 
Veranderingen realiseer je alleen met elkaar.
Als leider moet je zelf duidelijk het verschil maken.
 
Barack Obama
 
Als geen ander heeft Barack Obama de afgelopen tijd verkondigd hoe je veranderingen in gang kunt zetten. Hij richtte zich daarbij op de kracht en verantwoordelijkheid van de Amerikanen. Alleen samen kun je veranderingen teweeg brengen, zei hij. Maar de eerste verandering die Obama zelf teweeg bracht, was de verandering in de hoofden van de Amerikanen. Voordat er überhaupt iets kon veranderen, moesten de mensen anders gaan denken. Zij moesten weer durven hopen en vertrouwen op de toekomst. Obama wist de mensen om hen heen te overtuigen en enthousiasmeren. Hij gaf hen hoop en vertrouwen in mogelijkheden. Zijn presentatie was krachtig; zijn geloofwaardigheid was enorm.


Uw imago veranderen
Geloofwaardigheid is een van de belangrijkste eigenschappen die een manager moet bezitten. Net als charisma is dat een eigenschap die je door anderen wordt toebedeeld. Als u geloofwaardig bent, zegt dat vooral iets over het geloof en vertrouwen dat anderen in u hebben. U kunt er wel veel aan doen om uw geloofwaardigheid te vergroten. Net als Obama dient u daarvoor vooral iets te veranderen in de hoofden van uw mensen. Zij moeten anders (over u) gaan denken. Zij moeten zich aan u durven overgeven. Alleen woorden zijn daarvoor niet genoeg. Als u geloofwaardig wilt overkomen, dient u zich als een betrouwbare en daadkrachtige manager te presenteren. Dit moet u niet alleen zeggen, maar ook laten zien.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
top10
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
Gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
meer top 10