zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Tien basisprincipes voor geloofwaardigheid

Door: Frank van Marwijk
 
Veranderingen realiseer je alleen met elkaar.
Als leider moet je zelf duidelijk het verschil maken.
 
Barack Obama
 
Als geen ander heeft Barack Obama de afgelopen tijd verkondigd hoe je veranderingen in gang kunt zetten. Hij richtte zich daarbij op de kracht en verantwoordelijkheid van de Amerikanen. Alleen samen kun je veranderingen teweeg brengen, zei hij. Maar de eerste verandering die Obama zelf teweeg bracht, was de verandering in de hoofden van de Amerikanen. Voordat er überhaupt iets kon veranderen, moesten de mensen anders gaan denken. Zij moesten weer durven hopen en vertrouwen op de toekomst. Obama wist de mensen om hen heen te overtuigen en enthousiasmeren. Hij gaf hen hoop en vertrouwen in mogelijkheden. Zijn presentatie was krachtig; zijn geloofwaardigheid was enorm.


Uw imago veranderen
Geloofwaardigheid is een van de belangrijkste eigenschappen die een manager moet bezitten. Net als charisma is dat een eigenschap die je door anderen wordt toebedeeld. Als u geloofwaardig bent, zegt dat vooral iets over het geloof en vertrouwen dat anderen in u hebben. U kunt er wel veel aan doen om uw geloofwaardigheid te vergroten. Net als Obama dient u daarvoor vooral iets te veranderen in de hoofden van uw mensen. Zij moeten anders (over u) gaan denken. Zij moeten zich aan u durven overgeven. Alleen woorden zijn daarvoor niet genoeg. Als u geloofwaardig wilt overkomen, dient u zich als een betrouwbare en daadkrachtige manager te presenteren. Dit moet u niet alleen zeggen, maar ook laten zien.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Persoonsalarmering om korte lontjes in de maatschappij
reacties
Ziekteverzuim bij kwart organisaties gestegen sinds aangescherpte coronamaatregelen  (1) 
De verborgen gevolgen voor de gezondheid van thuiswerken (1) 
Waar wilt u werken? (1) 
Baard op het werk: wel of niet doen? (1) 
Digitale tools zorgen voor minder werkstress (1) 
Vrouwen in leidinggevende posities hebben meer vertrouwen in omgang met crises dan mannen (1) 
Een op drie Nederlanders verwacht dit jaar minder Black Friday-aankopen te doen (1) 
top10
Eén op de vijf HR-professionals: in 2030 wordt men ontslagen via een systeem
Waar wilt u werken?
De verborgen gevolgen voor de gezondheid van thuiswerken
Zijn ‘Black Friday’-marketingstrategieën even duurzaam als de campagne zelf?
PwC brengt de keerzijde van thuiswerken in kaart
Zes op de tien bedrijven zien imagoschade als grootste gevolg van hack
Machine learning, de nieuwe tool tegen online fraude
Dreiging AVG-boetes bepalen investeringsbeslissingen in cybersecurity
Marcel Krom is CIO of the Year 2020
C-level executives brengen grote cyberrisico’s met zich mee
meer top 10