zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Wat is beter: sturen op resultaten of op gewenst gedrag?

Door: Michel Hoetmer

Den mannen en vrouwen met de spreadsheets lijken de managementwereld te regeren. De gedachte is dat als resultaten meetbaar gemaakt worden, men vervolgens handig aan allerlei knoppen kan draaien om zodoende de prestaties van de organisatie te verbeteren. Werkt dat niet, dan verzint met wel weer nieuwe mechanismen (procedures,, regeltjes, knoppen).

 Lees verder...   5 reacties

Hoe hou ik een structurele leugenaar in het gareel?

Door: Asha Kalijan

"Een medewerker doet zich heel aardig en gewillig voor, maar in de praktijk toont hij ontwijkingsgedrag en liegt hij structureel. Dat heeft impact op de resultaten en de werksfeer. Ik had het niet zien aankomen. Hij doet zich heel deskundig voor, maar neemt geen leiding en zelfverantwoordelijkheid. Ook isoleert hij zich en in de praktijk manipuleert en misleidt hij. Hij is niet bereid om zijn gedrag te veranderen. Wat kan ik doen?" 

 Lees verder...   1 reactie

Checklist: Een hecht team samenstellen

Door: Asha Kalijan

ls manager wil je graag een team samenstellen dat zeer hecht samenwerkt en zo het beoogde doel haalt. Als het team niet hecht is, verloopt de samenwerking moeizaam en laat de teammentaliteit veel te wensen over. Waar moet je op letten om een goed, hecht team te creëren?

 Lees verder...   Reageer

Niet-loyale medewerkers vertrekken. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"We werken met betrokken, leuke professionals en zijn de recessie redelijk goed doorgekomen. Maar een teruggang treedt nu in. Medewerkers lijken teleurgesteld en we zien mensen vertrekken. Er wordt van ons verwacht dat we loyaal blijven en investeren, maar het management staat niet open voor feedback en er wordt met twee maten gemeten. Hoe ga ik hiermee om?"

 Lees verder...   Reageer

Zo komt u representatief over

Door: Frank van Marwijk

Wat representatief eigenlijk is staat nergens objectief omschreven. Toch wordt in personeelsadvertenties juist om die eigenschap gevraagd. Er wordt van uitgegaan dat iedereen dat wel begrijpt. Maar is het wel zo simpel? Gaat representatief overkomen alleen over uw zelfpresentatie, uw uiterlijk en uw lichamelijke verzorging of is het meer? En kunt u er concreet iets aan doen om representatiever over te komen?

 Lees verder...   1 reactie

Zeurende, lastige medewerker heeft zich ziek gemeld. Wat nu?

Door: Asha Kalijan

"In mijn team zit een medewerkster die helemaal niet meewerkt: ze geeft steeds commentaar en uit te pas en ten onpas kritiek. De sfeer in het team wordt daardoor verziekt. Bovendien zijn de prestaties ondermaats en krijgt ze steeds klaar wat ze voor ogen heeft: bv één dag per week thuiswerk en dergelijke, maar toch is ze niet tevreden. Ze heeft onlangs opslag gevraagd maar niet gekregen. Resultaat: ze heeft zich ziek gemeld. Hoe kan ik die persoon motiveren?"

 Lees verder...   Reageer

Zeven oorzaken waarom timemanagement vaak niet werkt

Door: John Vrakking

Voor cursussen timemanagement is nog altijd voldoende belangstelling. Dat is niet zo gek, want de economie trekt aan en de perceptie van werkdruk neemt toe. Daarom willen we liefst meer--doen-in-minder-tijd. Timemanagement lijkt een makkelijk te leren vaardigheid. ‘Lijkt’, want in de praktijk gaat het toch vaak fout.

 Lees verder...   2 reacties
 

Hij krijg ik een professional sociaal en communicatief?

Door: Asha Kalijan

"Ik erger me aan het gedrag van een medewerker. Hij is deskundig, maar de omgang met mij en anderen is a-communicatief en arrogant. Ik word er ongemakkelijk van. Een beetje sociaal en collegiaal gedrag mag ik toch wel verwachten. Collega’s lopen ook tegen zijn stroeve gedrag op. Binnenkort heb ik een voortgangsgesprek met hem en ik vraag me af hoe ik dit aan zal kaarten. Heb je tips?"

 Lees verder...   Reageer

De macht van de vraagsteller!

Door: Frank van Marwijk

Soms zijn vragen niet bedoeld om een antwoord te krijgen. Een vraag kan tot doel hebben belangstelling te tonen of een middel zijn om het gesprek te sturen. U kunt ook een vraag stellen om de ander uit de tent te lokken, voor het blok te zetten of onderuit te halen. Frank van Marwijk leert u handig gebruik te maken van beleefdheidsvragen, retorische vragen, suggestieve vragen, manipulatieve vragen en vragen naar de bekende weg.

 Lees verder...   8 reacties

Hoe geef ik mensen de ruimte om zelfstandig te werken?

Door: Asha Kalijan

"Na een confrontatie met een medewerker ben ik na gaan denken over mijn managementvaardigheden. De kritiek is dat ik weinig ruimte geef voor eigen inbreng en dat ik dominant en niet vernieuwend ben. Het is lastig om toe te geven, maar misschien klopt dat. Ik weet dat mijn werkstijl efficiënt is en het resultaat is voldoende, maar niet indrukwekkend. Hoe pak ik het anders aan en geef ik ruimte voor zelfstandig werken?"

 Lees verder...   Reageer

Wat is er urgent en belangrijk in uw werk?

Door: Frank van Marwijk

Herkent u deze situatie? Uw agenda voor deze dag is gevuld met vandaag nog af te handelen zaken. Om te beginnen is er nog een en ander van gisteren blijven liggen dat nu directe aandacht vraagt. Verder liggen er een aantal deadlines in het verschiet. Als u uw e-mail opent, wordt uw waslijst met to-do dingen alleen nog maar uitgebreider.

 Lees verder...   Reageer

Mijn leidinggevende begrijpt mij vaak verkeerd. Hoe verander ik dat?

Door: Asha Kalijan

"Hoewel ik denk dat ik duidelijk ben, worden mijn woorden soms verkeerd uitgelegd door mijn leidinggevende. Hij is een dominante man, die vanuit zijn eigen stramien denkt. Dat is hoogst irritant, ook voor mijn team, want voor je het weet ontstaan er irritaties en misinterpretaties. Ik ben veel voorzichtiger met zeggen wat ik bedoel, maar de relatie loopt niet soepel.  Wat te doen?"

 Lees verder...   Reageer

Drie stappen om de belangrijkste stressbron te bevechten

Door: John Vrakking

Hoe zou het zijn wanneer we situaties neutraal tegemoet konden treden? Wanneer er geen overdreven negatieve gevoelswaarden verbonden zouden zijn aan, laten we eens zeggen, een sollicitatiegesprek, de tandarts of een tafelspeech?

 Lees verder...   2 reacties

Hoe kan ik beter anticiperen op wat nodig is?

Door: Asha Kalijan

"De feedback die ik pas ontvangen heb, is mij wel bekend. Ik zou niet voldoende anticiperen op zaken en daardoor te laat reageren op wat nodig is. Hoewel ik denk dat het best goed gaat, moet ik hier iets mee. Ik werk gestaag, lever zaken op tijd af, maar ik zie wel dat er te weinig omgezet wordt als afdeling. Hoe verander ik mijn houding en gedrag hierin?"

 Lees verder...   Reageer

< vorige 11 12 13 14 112 volgende >
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Zzp’er, denk na over de risico’s die u loopt (2) 
Twee derde Nederlanders vreest voor oudedagvoorziening (1) 
Nederlander worstelt met financiële administratie (1) 
Nederlander beschikt niet over digitale vaardigheden voor de toekomst (1) 
Nederlander heeft geen vertrouwen in verandervermogen organisatie  (7) 
Zes tips voor een goede elevator pitch (1) 
'Smartphoneverbod is overcompensatie' (3) 
top10
Nederlander heeft geen vertrouwen in verandervermogen organisatie
Nederlander beschikt niet over digitale vaardigheden voor de toekomst
Bedrijven worstelen met balans tussen digitale innovatie en security
Zo verkleint u de afhankelijkheid van Office 365
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal
Nederlander worstelt met financiële administratie
Mobiliteit goed voor werkgever en werknemer
27 procent huishoudens belegt, ondanks lage rente
Bedrijfsleven onder druk door politieke risico’s en politiek geweld
Zes tips om de klant van de toekomst te binden
meer top 10
vacatures
meer vacatures