zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zo krijgt u grip op emoties

Door: Frank van Marwijk

Boze aandeelhouders, gekrenkte medewerkers, paniekerige klanten: emoties hebben een sterk effect op ons werk? Maar zijn emoties werkelijk de ongrijpbare en gelijk allesbepalende factoren die ze vaak lijken te zijn of kunt u toch meer grip krijgen op sentiment?

 Lees verder...   Reageer

Ik heb een stijve managementstijl. Hoe los ik dat op?

Door: Asha Kalijan

"Mijn functioneren wordt als weinig inspirerend en vrij hiërarchisch ervaren, zo blijkt. Ik zou problemen niet adequaat oplossen, maar die worden steeds complexer. Het managen gaat me eerlijk gezegd steeds moeilijker af en kost mij veel energie. Hoe los ik dit snel op?"

 Lees verder...   Reageer

Zo werk je slim je piekbelasting weg

Door: John Vrakking

Voor veel van ons komt het werk in pieken. Voor managers is het de Marap (management rapportage), de notaris is hectisch in december, in het onderwijs is het druk-druk-druk rond toetsweken en administratiekantoren hebben aan het eind van elk kwartaal de aangiften. Het zijn periodes waarin werkdruk ontstaat, zodat er eigenlijk nauwelijks ruimte is voor andere zaken. Dit kan slimmer, aldus John Vrakking.

 Lees verder...   1 reactie

De leercurve van een medewerker stagneert. Wat nu?

Door: Asha Kalijan

"Een senior medewerker die niet goed functioneerde, kreeg een andere functie en pakte haar verbeterpunten vrij goed op, al duurde het even. Ze is accuraat en zelfstandig, op het solistische af, maar redde deadlines niet en samenwerken ging haar slecht af. Maar haar leercurve laat stagnatie zien. Ze gaat teveel de diepte in en overziet nog niet alles. Hoe ga ik hiermee om in het volgende functioneringsgesprek?"

 Lees verder...   1 reactie

Ik ben verandermoe. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"Verandermoe, weerstand, geen inspiratie. Dat is de fase waarin ik nu zit. Ik kom er maar niet uit en dat heeft invloed op de medewerkers. Daar moet ik snel verandering in brengen, want niemand heeft er iets aan. Er zijn veel hobbels die genomen zijn. Binnenkort heb ik een belangrijk gesprek om weer nieuwe stappen te zetten met mijn afdeling. Hoe kom ik door deze fase?"

 Lees verder...   2 reacties

Wat is beter: sturen op resultaten of op gewenst gedrag?

Door: Michel Hoetmer

Den mannen en vrouwen met de spreadsheets lijken de managementwereld te regeren. De gedachte is dat als resultaten meetbaar gemaakt worden, men vervolgens handig aan allerlei knoppen kan draaien om zodoende de prestaties van de organisatie te verbeteren. Werkt dat niet, dan verzint met wel weer nieuwe mechanismen (procedures,, regeltjes, knoppen).

 Lees verder...   5 reacties

Hoe hou ik een structurele leugenaar in het gareel?

Door: Asha Kalijan

"Een medewerker doet zich heel aardig en gewillig voor, maar in de praktijk toont hij ontwijkingsgedrag en liegt hij structureel. Dat heeft impact op de resultaten en de werksfeer. Ik had het niet zien aankomen. Hij doet zich heel deskundig voor, maar neemt geen leiding en zelfverantwoordelijkheid. Ook isoleert hij zich en in de praktijk manipuleert en misleidt hij. Hij is niet bereid om zijn gedrag te veranderen. Wat kan ik doen?" 

 Lees verder...   1 reactie
 

Checklist: Een hecht team samenstellen

Door: Asha Kalijan

ls manager wil je graag een team samenstellen dat zeer hecht samenwerkt en zo het beoogde doel haalt. Als het team niet hecht is, verloopt de samenwerking moeizaam en laat de teammentaliteit veel te wensen over. Waar moet je op letten om een goed, hecht team te creëren?

 Lees verder...   Reageer

Niet-loyale medewerkers vertrekken. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan

"We werken met betrokken, leuke professionals en zijn de recessie redelijk goed doorgekomen. Maar een teruggang treedt nu in. Medewerkers lijken teleurgesteld en we zien mensen vertrekken. Er wordt van ons verwacht dat we loyaal blijven en investeren, maar het management staat niet open voor feedback en er wordt met twee maten gemeten. Hoe ga ik hiermee om?"

 Lees verder...   Reageer

Zo komt u representatief over

Door: Frank van Marwijk

Wat representatief eigenlijk is staat nergens objectief omschreven. Toch wordt in personeelsadvertenties juist om die eigenschap gevraagd. Er wordt van uitgegaan dat iedereen dat wel begrijpt. Maar is het wel zo simpel? Gaat representatief overkomen alleen over uw zelfpresentatie, uw uiterlijk en uw lichamelijke verzorging of is het meer? En kunt u er concreet iets aan doen om representatiever over te komen?

 Lees verder...   1 reactie

Zeurende, lastige medewerker heeft zich ziek gemeld. Wat nu?

Door: Asha Kalijan

"In mijn team zit een medewerkster die helemaal niet meewerkt: ze geeft steeds commentaar en uit te pas en ten onpas kritiek. De sfeer in het team wordt daardoor verziekt. Bovendien zijn de prestaties ondermaats en krijgt ze steeds klaar wat ze voor ogen heeft: bv één dag per week thuiswerk en dergelijke, maar toch is ze niet tevreden. Ze heeft onlangs opslag gevraagd maar niet gekregen. Resultaat: ze heeft zich ziek gemeld. Hoe kan ik die persoon motiveren?"

 Lees verder...   Reageer

Zeven oorzaken waarom timemanagement vaak niet werkt

Door: John Vrakking

Voor cursussen timemanagement is nog altijd voldoende belangstelling. Dat is niet zo gek, want de economie trekt aan en de perceptie van werkdruk neemt toe. Daarom willen we liefst meer--doen-in-minder-tijd. Timemanagement lijkt een makkelijk te leren vaardigheid. ‘Lijkt’, want in de praktijk gaat het toch vaak fout.

 Lees verder...   2 reacties

Hij krijg ik een professional sociaal en communicatief?

Door: Asha Kalijan

"Ik erger me aan het gedrag van een medewerker. Hij is deskundig, maar de omgang met mij en anderen is a-communicatief en arrogant. Ik word er ongemakkelijk van. Een beetje sociaal en collegiaal gedrag mag ik toch wel verwachten. Collega’s lopen ook tegen zijn stroeve gedrag op. Binnenkort heb ik een voortgangsgesprek met hem en ik vraag me af hoe ik dit aan zal kaarten. Heb je tips?"

 Lees verder...   Reageer

De macht van de vraagsteller!

Door: Frank van Marwijk

Soms zijn vragen niet bedoeld om een antwoord te krijgen. Een vraag kan tot doel hebben belangstelling te tonen of een middel zijn om het gesprek te sturen. U kunt ook een vraag stellen om de ander uit de tent te lokken, voor het blok te zetten of onderuit te halen. Frank van Marwijk leert u handig gebruik te maken van beleefdheidsvragen, retorische vragen, suggestieve vragen, manipulatieve vragen en vragen naar de bekende weg.

 Lees verder...   8 reacties

< vorige 10 11 12 13 111 volgende >
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda (1) 
Goed management boost de productiviteit  (1) 
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten (1) 
Leadgeneratie, social selling en contentmarketing niet op niveau (1) 
‘Cloudmasters’ versnellen eigen mogelijkheden om branchegenoten te verslaan (1) 
Ga tijdig met complimenten aan de slag! (1) 
Verbetering huis: verandering tuin heeft grootste voorkeur (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Intel boekt recordomzet, maar minder winst
Starbucks boekt hogere omzet en winst per aandeel
meer beurs
top10
Strengere eisen papiervernietiging door invoering AVG
Goed management boost de productiviteit
Nederlandse bevolking heeft financiële dode hoek
Man tevredener over hoe partner met geld omgaat dan vrouw
VCP: meer rekening houden met eisen werknemer
Toekomstige banen geen sciencefiction
Watjesverkoop: maak uzelf niet blij met een dooie mus
Tien inzichten uit 25 jaar beleggen in Emerging Markets Debt
Nieuwe cookieregels bedreiging voor media-industrie
Weinig angst voor opkomst robotcollega’s
meer top 10
vacatures
meer vacatures