Het taalgebruik onder managers en directeuren wil nog wel eens - hoe zeg ik dit diplomatiek - ambigu zijn. Ze vragen betere 'performance' of meer 'synergie'. 'Best practices' wil ook nog wel eens een 'key issue' zijn. Mooie woorden, spannende kreten, maar wat betekenen ze nu precies? Waarschijnlijk dat iedereen in de organisatie aan het hallucineren is.
Even terug naar 8 maart jl. Het was Internationale Vrouwendag en minister Verdonk gaf de aftrap van ‘Fietsvriendinnen' dat autochtone en allochtone vrouwen via fietsen met elkaar in contact brengt. Ik was één van de genodigden en nieuwsgierig. Het was de dag na de gemeenteraadsverkiezingen en het aftreden van Van Aartsen was niet zo lang bekend.
Ik heb een 'Cardio Check' gekocht. Het is een apparaatje waarmee ik kan controleren of mijn hart nog goed functioneert. Het maakt een mini-filmpje van mijn hart, gewoon door mijn duimen op twee elekroden te drukken. Misschien voorkom ik hiermee de 'managers disease', tien tot twintig jaar geleden de benaming voor een hartinfarct. Ben ik paranoia of gewoon gezond bezig?
Nieuwe klanten winnen is een lastige klus. Prospects omvormen van twijfelaars tot trouwe fans is nog veel lastiger. Trouwe klanten tegen je in het harnas jagen is echter een fluitje van een cent. Alles wat er voor nodig is: enkele ogenblikken van hersenloos gedrag.
"Van alle bazen doet 50 procent niks aan secretaressedag. Ze vergeten het gewoon. En van al die bazen die wel iets doen, laat 25 procent zijn/haar secretaresse zelf haar cadeau kopen," lees ik in een mailing. Onze secretaresses verdienen beter. En daarom kunnen secretaresses (of wie dan ook) nu alvast een gratis post-it op reuzenformaat bestellen, die op de auto of het beeldscherm van de baas kan worden geplakt.
71 procent van de werknemers "is er niet van overtuigd dat zijn of haar leidinggevende meer kwaliteiten heeft dan hij of zij zelf", lees ik naar aanleiding van onderzoek. Op zich goed natuurlijk: jonge mensen met de ambitie om het beter te doen zijn goud waard. Maar wat blijkt?
Kunnen managers als gevolg van email en internet de grote lading informatie nu wel of niet aan? Twee proefschriften, twee verschillende conclusies. Suzanne de Bakker promoveerde op een proefschrift waarin ze concludeert dat het allemaal wel meevalt. Marketingfacts haalt echter een andere dissertatie aan, waarin de informatieoverload toch echt een probleem lijkt te zijn. Wie heeft er gelijk?
De verkiezingswinst bij de gemeenteraadsverkiezingen is de PvdA kennelijk nu al naar het hoofd gestegen. Want de partij komt met een onvervalst socialistisch standpunt. De staat bepaalt wel wat goed voor u is en bemoeit zich daarom ook met uw privéleven. "Hoogopgeleide vrouwen moeten aan het werk, anders krijgen ze een boete," stelt Sharon Dijksma, de plaatsvervangend fractievoorzitter in de Tweede Kamer.
KPN introduceert een nieuwe huisstijl, compleet met nieuw logo, basiskleur wit en leus: KPN sluit je aan. Altijd dichtbij is daarmee verleden tijd. Het vertrouwde gifgroen behoort nog niet volledig tot de verleden, maar is gedegradeerd tot steunkleur. Het koninklijk kroontje is nog steeds aanwezig in het nieuwe logo, hoewel topman Ad Scheepbouwer er liever vanaf had gewild. Maar waarom eigenlijk?
Het verhaal gaat dat Henry Ross Perot, Amerikaans miljairdair, ondernemer en voormalig (kansrijk) presidentskandidaat, zijn management ontraadde om mensen aan te nemen die een 'slap handje' gaven. Die konden namelijk wel eens homo zijn. En homo's wilde Ross Perot niet in zijn organisatie. Wat is de boodschap van een slap handje?
Op het Managementboekgala van 14 maart 2006 werd door nogal wat bezoekers geklaagd over de winnaar van de verkiezing Managementboek van het Jaar 2005. 'Alweer een journalistiek boek dat wint', was de teneur. Is daar iets mis mee dan?
Stop de consultancyretoriek!
Het wereldwijde zakenleven is geïnfecteerd door een virus dat leidt tot een permanente behoefte aan organisatieverandering, die wordt gevoed door de managementconsulting-industrie. De aard van de organisatieveranderingshype verandert geregeld van kleur doordat er steeds weer nieuwe universele managementmodes ontstaan.