zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
webloggers
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden. Recentelijk is hij in het nieuws rondom het thema relativeren. Half mei 2019 verscheen zijn boek: Doe niet zo moeilijk, de kunst van het relativeren
Frank van Marwijk info@lichaamstaal.nl
 
 
 

Weblog`s van Frank van Marwijk :

 

Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen?

Door: Frank van Marwijk , 20 juni 2019
Vindt u dat uw doelen altijd realistisch moeten zijn of durft u het (bijna) onmogelijke te dromen? Maarten van der Weijden ondernam vorige week zijn tweede poging om de Friese Elfstedentocht zwemmend af te leggen. En deze keer heeft hij het gehaald! Hij heeft zich niet laten ontmoedigen door het resultaat van afgelopen jaar. Hij heeft ervan geleerd en zijn schema aangepast, zonder zijn doel naar beneden bij te stellen. 
  Lees verder...
 

Tja, je kunt natuurlijk alles wel relativeren!

Door: Frank van Marwijk , 19 mei 2019
Afgelopen week verscheen mijn nieuwe boek: Doe niet zo moeilijk, de kunst van het relativeren. In dit boek beschrijf ik verschillende technieken die helpen om uw problemen vanuit een relativerende houding te benaderen terwijl u tegelijkertijd optimaal betrokken en gemotiveerd blijft. Onbezorgd werken betekent niet dat u geen zorgen meer hebt, u maakt zich er alleen niet zoveel zorgen meer over.
  Lees verder...
 

Hoe reageer je op ongemakkelijke complimenten?

Door: Frank van Marwijk , 28 februari 2019
In verband met Nationale Complimentendag op 1 maart, worden Hans Poortvliet (initiatiefnemer van deze dag) en ik (co-auteur van Het groot complimentenboek) weer benaderd door de media. De meest gestelde vraag: hoe reageer je op een compliment? Gewoon een bedankje? Maar hoe reageer je op ongemakkelijke complimenten? Hierbij 16 cases en een link naar een downloadbare versie.
  Lees verder...
 

Ga tijdig met complimenten aan de slag!

Door: Frank van Marwijk , 24 januari 2018
Op 1 maart  is het weer Nationale Complimentendag. Deze dag zorgt er alleen al voor dat iedereen (soms grappig bedoelde) complimenten begint te maken op Twitter. We staan dan toch even stil bij wat er goed gaat. Een andere functie van de Nationale Complimentendag is het oproepen van een onderling waarderende sfeer in organisaties. Oprechte waardering motiveert medewerkers in hun werk en zorgt voor een lager ziekteverzuim. Toch zou het goed zijn als we aan waardering meer aandacht gaven dan alleen middels een korte reminder op 1 maart. Eén dag is zo voorbij. 
  Lees verder...
 

Bespeel de automatismen van de klant

Door: Frank van Marwijk , 19 september 2010
U kunt uw uiterste best doen om een klant tot u te winnen met overtuigingskracht en heldere argumentatie. Maar weten klanten eigenlijk zelf wel altijd wat ze willen? Zijn zij zich altijd bewust van hun behoeften, wensen en doelen? Uit divers onderzoek blijkt dat klanten hun keuzes voor 95% maken op onbewuste gronden en automatisch gedrag. Dan weet u tenminste gelijk waar u zich op moet richten.
  Lees verder...
 

Prikkelende radiostilte

Door: Frank van Marwijk , 03 september 2010
Als journalisten de onderhandelende politici benaderen, worden ze met een vriendelijke glimlach en afwerend gebaar afgehouden: "We doen op dit moment geen mededelingen, het is radiostilte!" Maar als we niets horen, vullen we zelf wel in wat er 'blijkbaar' gebeurt! Deze blog is een vervolg op mijn artikel: Zo gaat u om met de geruchtenstroom, naar aanleiding van de reacties.
  Lees verder...
 

Obama in woorden en daden

Door: Frank van Marwijk , 20 januari 2009
Heeft u ook gekeken naar de inauguratie van President Barack Obama? En vond u het net zo indrukwekkend als ik? Waardoor kwam dat eigenlijk? Was dat door wat hij zei of door hoe hij dat zei? Een telefoontje van een journalist dinsdagavond zorgde ervoor dat ik daar eens dieper over na ging denken. Het resultaat van mijn overpeinzingen heb ik meteen voor u uitgewerkt. 

  Lees verder...
 

Regels over liefde op het werk?

Door: Frank van Marwijk , 17 januari 2008
De werkvloer is een van de meest logische plekken om je liefdespartner te ontmoeten. Dat is vanzelfsprekend, want op het werk zie je elkaar vaak en kun je elkaar goed leren kennen. Bijna de helft van de Nederlandse werknemers zegt wel eens een kantoorromance te hebben gehad. Toch is zo’n relatie niet altijd even gewenst. Het kan de onderlinge verhoudingen danig verstoren. Steeds meer bedrijven stellen regels op met betrekking tot liefdesrelaties op het werk. Maar ja, werken dat soort regels wel?
  Lees verder...
 

Leer van uw successen

Door: Frank van Marwijk , 23 december 2007
Veel mensen hebben het idee dat zij het meest leren van de fouten die zij maken. Zij menen dat zij zich voortdurend ontwikkelen door trial and error. Door vallen en opstaan worden ze steeds bedrevener in hetgeen ze doen, denken zij. Bij het observeren van mijn jongste zoon ontdekte ik dat dit een onjuiste gedachtegang is. Het zijn niet de fouten waar we het meest van leren; het zijn onze successen!
  Lees verder...
 

Profielschets van de harde manager

Door: Frank van Marwijk , 02 december 2007
Het Britse Institute of Leadership and Management deed recent onderzoek onder 1500 managers. De onderzoekers concludeerden dat werknemers meer waardering hebben voor managers die een ‘harde aanpak’ voorstaan. Betekent dit dat medewerkers simpelweg op hun donder willen krijgen? Gaan we misschien weer terug naar de middeleeuwen waar (lijf)straffen hoog in het vaandel stonden?
  Lees verder...
 

Beperkingen stimuleren uw inventiviteit

Door: Frank van Marwijk , 05 november 2007
Beperkingen kunnen belemmeringen zijn. Toch kunnen de beperkingen die u tegenkomt in uw werk ook juist bijzondere mogelijkheden bieden. Deze weblog is hiertoe een bijzonder experiment. Terwijl ik dit schrijf, leg ik mijzelf een beperking op. Er ontbreekt een essentieel element in dit stuk. – ik zeg nog niet welk. Deze beperking heeft effect op mijn schrijfstijl en tegelijkertijd ontwikkel ik mijn vindingrijkheid. Door het te lezen bent u deelnemer in het experiment.
  Lees verder...
 

Acht tips voor een persoonlijk compliment

Door: Frank van Marwijk , 13 september 2007
Tijdens zijn jaartoespraak geeft uw directeur uit naam van de organisatie iedereen een compliment voor het behalen van de mooie resultaten van het afgelopen jaar. Geweldig deze positieve aandacht, maar niemand voelt zich aangesproken! Een specifiek en persoonlijk compliment heeft meer waarde dan waardering in algemene termen.
  Lees verder...
 

Schakel uzelf aan en uit

Door: Frank van Marwijk , 27 februari 2007
Als er veel problemen op het werk bestaan en u als manager het overzicht dreigt te verliezen, is het belangrijk dat u afstand kunt nemen. Stress kan er voor zorgen dat u overbetrokken raakt bij de dingen die op het werk spelen. U kunt het werk dan niet meer loslaten en wordt gemakkelijk besmet door de emoties van anderen. U verliest het overzicht. De problemen op het werk worden úw problemen. Het zou goed zijn als u uzelf, uw gevoelens en uw persoonlijke betrokkenheid kunt aan- en uitschakelen.
  Lees verder...
 

Een goed begin. . .

Door: Frank van Marwijk , 01 januari 2007
… is het halve werk. Dit geldt zeker voor het aangaan van contacten in de eerste week van januari. Nieuwjaar wensen maakt netwerken een stuk eenvoudiger. U kunt iemand die u nog niet zo goed kent gemakkelijk benaderen, terwijl u daar normaal een plausibele reden voor moet bedenken. Toch kent Nieuwjaar dilemma's waarover ik elk jaar opnieuw vragen krijg. Hoe maak je contact op een receptie? Mag je elkaar zoenen met Nieuwjaar? Hoe moet je dat juist voorkomen?
  Lees verder...
 
1 2 volgende >
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
Belang van een goede werkgeversverklaring
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
reacties
Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP (1) 
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
top10
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Hoe weet u of iemand over de juiste mindset beschikt?
Het recept voor de ideale vacature
Duitse graadmeter: wereldwijde recessie zet door
Keuze tips voor de smartphone van de zaak
Verschil levensverwachting hoog- en laagopgeleid groeit
Digitale-competentiekloof schaadt internationale bedrijven
Bedrijven lopen talent mis door taalgebruik in vacatures
Kwart bedrijven ervaart personeelstekort
Klant niet op één bij CFO
meer top 10