Reactie: @Annemiek Nee, alleen Linkedin is niet voldoende en de sociale media moeten gezien worden als aanvulling op het geheel van instrumenten die de marketing strategie bepalen. In de B2B is bijvoorbeeld,naast guerrilla en virale marketingtechnieken, de combinatie Linkedin/Twitter/Pinterest/Google+ tot nu toe de sterkste combinatie. Overigens, via Linkedin worden wel de beste resultaten behaald. Kijk maar eens op de slideshare onder de URL.
Reactie: @Caroline Bedankt voor je aanvulling maar ik hop wel dat je netwerken en acquisitie niet op één lijn zet; het zijn totaal verschillende zaken.
Ik merk in de discussie, de oude en nieuwe, dat ik nog wat meer aandacht moet geven aan netdenken; de lange termijnvisie op netwerken.
Binnenkort een nieuwe bijdrage over dit onderwerp.
Reactie: Beste Phil, bedankt voor dit artikel. Goed en leuk!
Netwerken is volgens mij delen, delen, delen en nog eens delen, en misschien een keer vermenigvuldigen. En dat hoeft dan nog niet eens het binnenhalen van een nieuwe klant te zijn. Het kan ook gaan om het opdoen van ideeën, het krijgen van informatie, een steuntje in de rug, een compliment, of een nieuwe concullega met wie je samen iets nieuws opzet. Netwerken gaat over het opbouwen van sociaal kapitaal. In dat kader wil ik ook asymmetrische reciprociteit noemen. Zo van: ik help jou, jij helpt iemand anders, en die helpt mij. Wat de pitch betreft: ook helemaal met je eens. Die kan gekunsteld overkomen. Toch heb ik er voor mezelf wel iets aan gehad om te leren mijn verhaal beknopt onder woorden te brengen. Maar het allerbelangrijkste - en dat werkt volgens mij ook het beste - is oprecht interesse tonen in wat de ander beweegt.
Reactie: Kijk, jammer dat dit nu niet in eerste instantie geplaatst is.
Dank, het doet mij wel even denken dat alleen op linkedIn staan, eigenlijk geen optie is.
Reactie: @P Verplicht netwerken adviseer ik niemand maar je slaat met je observatie de spijker op z'n kop. In de menskunde trekken gelijknamige polen elkaar aan en gelijkgezinden zijn meer dan anders gezinden, bereid elkaar graag te helpen. Dan is het zogenaamde 'netwerk-gen'aan het werk; de 'bonders'. Als je hulp nodig hebt hoef je er alleen maar om te vragen en de hulp komt dan meestal snel naar je toe. Wat je dus nodig hebt is de moed om je hulpbehoevend op te stellen en gewoon die vraag te stellen: 'Wil je me helpen?'
Reactie: Nokia gekocht in 2000 voldoet nog uitstekend! ook de batterij. Inmiddels heb ik drie batterijen, gekregen van mensen die een nieuwe kochten! Ik gebruik steeds 1 toestel om een batterij te laden, terwijl ik een andere gebruik. De NOKIA is wél instelbaar op dat nationale noodsignaal - een nieuw apparaat vaak niet!
Reactie: De organisatie waar ik werk is sinds een jaar gereorganiseerd in een ''netwerkorganisatie''. De verplichte leidinggevende sessie waarin we ons de 'elevator pitch' eigen moesten maken heb ik gelukkig weten over te slaan.
Netwerken is iets wat ik in ieder geval niet bewust doe. Doordat ik in de loop der jaren bij meerdere bedrijven heb gewerkt en over de vloer ben gekomen, heb ik een groot netwerk opgebouwd. Onbewust echter! Ik kom er na 20 jaar pas achter dat ik dit heb!
Een medewerker van me zei het pas pakkend: ''je netwerk bestaat uit mensen waar je graag een pilsje mee gaat pakken''. En inderdaad. Kijkend naar mijn netwerk zijn het mensen waar ik inderdaad graag een pilsje mee zou willen pakken. Waar het dus niet gaat over alleen het werk maar waar over en weer interesse is. Mensen die mij (en ik hen) willen helpen indien ik dat vraag. Zonder dat de kassa gaat rinkelen.
''verplicht'' mensen laten netwerken in allerlei sessies die mij veel tijd kosten heeft totaal geen zin. En als er geen klik is, dan kun je het helemaal vergeten.
Reactie: Was ook verbaasd, maar heb gelijk een nieuw gerelateerd artikel geplaatst.http://managersonline.nl/weblog/1078/branding-via-linkedin-zien-we-ons-zoals-we-zijn.html
Reactie: Ook als je een vraag wilt stellen aan een bedrijf krijg je vaak een virtuele assistent die je vragen niet beantwoorden kan. Verschrikkelijk. De neiging om internet ''geinig''te maken is dodelijk. Ik persoonlijk weiger om met virtuale Danielas en Suzannes te communiceren. Ik zie dit verschijnsel met afgrijzen aan. Het ergste is dat je dan meestal ook niet gewoon een mailadres krijgt om een vraag te stellen aan iemand die echt bestaat.
Reactie: Het is al zo moeilijk om de klantentevredenheid te peilen,omdat het verbale interview zelden betrouwbare informatie oplevert.Faire klachtenbehandeling is nog voor velen een brug te ver.Daar krijgt men geen premie voor . Medewerkerstevredenheid en arbeidsvoldoening zou men continu moeten kunnen monitoren.Ook met een exit-interview blijft men sukkelen ,nochtans verlaat de medewerker de organisatie en kan hij open en oprecht getuigen over disfuncties, verspilling van mentale energie of misstanden.Mentale energie en betrokkenheid verspilt men met mega-schepen. De kwaliteit van een goed gesprek en gedachtewisseling daar kijkt men over !
!