Aandacht geven aan oud zeer is inderdaad belangrijk bij verandertrajecten. Het weten en voelen waar een organisatie vandaan komt, maar ook waar deze nu staat en naartoe gaat is cruciaal voor het succes van het verandertraject en dus ook voor de verandercommunicatie!
Aanvullend is het erg belangrijk om in de communicatie ook duidelijk het lonkende perspectief te verwoorden én de prijs die dit vraagt van eenieder. Zo blijf je reëel en geloofwaardig als verandermanager bij de mensen die de verandering ''ondergaan''!
Reactie: Veranderen betekent ook loslaten van wat bekend is. Ongemerkt is dit een stukje rouwproces waarvoor aandacht moet zijn. Begrip voor de intrinsieke motivatie van je medewerkers en collega's is een must. Johanna heeft dat drommels goed door en dat maakt haar tips 100% valide!
Reactie: Wat er volgens mij bedoeld wordt is dat niet sec de output, maar juist de weg er naartoe interessant is. En dat die ook het meest leerzaam is voor alle mensen die samen een organisatie vormen. Dat vraagt om procesbegeiders in plaats van sturende managers.
Reactie: Een goede zaak. Zo kan de crisis ook eens positieve gevolgen hebben. Het maakt de mens creatief met nieuwe perspectieven die je wellicht niet had gehad als er geen crisis zou zijn geweest.
Reactie: Nice..en bedankt! Hoe gaan we om met mensen die iets verwachten en het blijkt totaal iets anders te zijn in hun beleving?....we zijn immers verantwoordelijk voor wat we zeggen/laten zien...niet wat de andere (wilt) verstaan/ziet?
Reactie: Best Sybrand,
Wat een interessant onderzoek, met nog interessantere resultaten. De knelpunten zijn een bevestiging van wat wij zien in de praktijk.
Weinig organisaties onderkennen ze zelf. En daarna is het moeilijk om er daadwerkelijk werk van te gaan maken.
Doet mij altijd denken aan de 10.000-uurs vraag: Iedereen wil wel Olympisch kampioen zijn… maar wil je het ook wórden. Wil je 10.000 uur investeren in training en ontwikkeling om het echt te zijn?
M.a.w; organisaties zouden allemaal 'High-performers' willen ZIJN. Maar wat ga je er vandaag nog aan doen om het ook te worden? En jouw klant te werven en te behouden?
Ons antwoord is meestal; investeer in het beschikbare potentieel in de huidige workforce. Maar meer nog in het Onbenutte potentieel! Dat ligt verscholen achter die 19% cultuur!