Reactie: Hoi Richard, goed om te lezen dat jij de positieve effecten van mindfulness al jaren ervaart en je creativiteit ermee voedt. Jammer genoeg zie ik dat nog veel managers en teamleiders huiverig staan tegenover deze vorm van aandachttraining. Vaak nog wordt mindfulness geassocieerd met spiritualiteit of religie. Opvallend, want de effectiviteit en de positieve impact van de training is inmiddels in talloze wetenschappelijke studies aangetoond: meer rust, meer energie, betere concentratie, grotere flexibiliteit, hogere persoonlijke effectiviteit en ga zo maar door. Zonder dat daar wierookstokjes, paarse fladdergewaden of Boeddhabeeldjes aan te pas komen! Vandaar dat ik regelmatig artikelen publiceer om zo mindfulness uit het zogn. 'zweverige' hoekje te halen.
Interessant artikel, met name omdat tegenwoordig de kleding steeds informeler lijkt te worden.
Het artikel gaat met name over het vastleggen van richtlijnen en het uitleggen van deze richtlijnen bij nieuwe medewerkers. Heb je adviezen hoe om te gaan met bestaande medewerkers zoals de vraagsteller beschrijft?
Reactie: Dit is toch gewoon het toepassen van mindfulness? Dat is niet iets nieuws onder de zon want ik gebruik dat al jaren om enkele malen per dag tot rust te komen. Vaak komen de beste ideeën ook op dat moment!
Reactie: Quote uit het rapport: ''Respondenten die data-inbreuken in het afgelopen jaar rapporteerden, schreven deze incidenten meestal toe aan een interne fout en nalatige medewerkers werden dan ook als de grootste bedreiging voor de beveiliging van het bedrijf gezien.'' Goede, degelijke Security Awareness training is dus noodzakelijk.
Reactie: Om te beginnen natuurlijk de vraag wat is achtergrondmuziek? Wat voor de een een lekkere Hollandse meezinger is, is voor de ander regelrechte terreur. Het is nooit goed. En vervolgens de vraag wat heeft het nieuwe werken met achtergrondmuziek te maken? Hoezo moet dat gefaciliteerd worden? Ik werk zelf al meerdere jaren in dit concept, en een van de eerste dingen die als een heilige wet in grotere ruimetes met meerdere bureaus wordt gehanteerd is dat je zoveel als mogelijk rekening houdt met de geluidsoverlast die deze inrichting sowieso al met zich meebrengt. Het gebruik van radio's of wat dan ook is meteen verboden, en daar heb ik niemand over horen piepen. In dit concept moeten mensen gefaciliteerd worden om zo optimaal mogelijk te presteren, en daar draagt aantoonbaar (al dan niet prettige) afleiding als achtergrondmuziek niet toe bij. Bovendien beschikt iedereen die zo werkt neem ik aan over een laptop en/of mobiele telefoon, beide apparaten die op individueel niveau op ieders persoonlijke voorkeur afgestemde muziek via ooortelefoontjes kunnen weergeven. Zonder dat iemand daar in de omgeving last van hoeft te hebben. Kortom slecht beleid van de organisatie om zoiets te faciliteren en triest dat iemand zich met een volstrekt legitiem argument moet verdedigen tegen een onwetende meerderheid.
Reactie: Ik mis de voorbereiding. Dat vind ik een geweldig leuk aspect van reizen. Dat kan heel gedetailleerd, maar ook globaal. Je leest wat over het gebied, de cultuur, de evenementen/activiteiten, je maakt plannen wat je wil zien. Je maakt mij niet wijs dat iedereen op de bonnefooi reist...
Reactie: Ja het mobiel internetgebruik is enorm aan het veranderen en dat is een zegen voor onder andere Het Nieuwe Werken, maar niet in alle gevallen. Want bij whatsappen terwijl je rijdt kun je natuurlijk je vraagtekens zetten. Diverse partijen zijn bezig om hier een oplossing voor te vinden, waaronder Xerox op het gebied van preventie. Met nieuwe technologieën wordt de strijd aangegaan tegen het smartphonegebruik in het verkeer, maar de vraag blijft of het helemaal voorkomen kan worden.
Reactie: ''Het nieuwe werken is niet voor iedereen geschikt. Sommige mensen passen zich gemakkelijker aan aan omstandigheden. Anderen zijn minder flexibel en soms ook niet veranderingsbereid. Dat brengt uitdagingen met zich mee.'' Dit is uw antwoord!
Echter hierbij attendeer ik U en lezers, die het met U eens zijn, op het volgende: Psychotherapeut en universitair docent dr. Elaine N. Aron stelt dat er hoog sensitieve personen (HSP's) zijn die uiterst intuïtief en consciëntieus zijn, maar die door hun speciale eigenschap zich ook zeer snel overweldigd voelen in een groot gezelschap, IN EEN LUIDRUCHTIGE OMGEVING OF DOOR DE HECTIEK OP DE WERKVLOER.
Het probleem is dat deze mensen (let op: 1 op de 4!) vaak niet begrepen worden als zij aangeven hier moeite mee te hebben. ''Je moet niet zeuren, je bent niet sociaal, je bent niet flexibel''. Een HSP'er heeft al moeite om de eigen grenzen goed aan te geven en door die radio ontstaan dan ook problemen! Alle rumoer en teveel drukte om zich heen geven teveel prikkels. Ziekte kan het gevolg zijn. En dan spreek ik uit eigen ervaring!
In mijn praktijk begeleid ik hoog sensitieve mensen die hier problemen mee hebben. Daarnaast tracht ik begrip te kweken bij bedrijven om hier anders mee om te gaan i.p.v. te oordelen!
Uiteindelijk levert dit ook een tevreden werknemer op (nogmaals: 1 op 4 werknemers), die op zijn of haar beurt goede resultaten boekt voor de werkgever.
Reactie: Die rijden niet op stroom maar op subsidie! Verder peperduur en super onhandig ..
Pioniers met stekkerauto’s ervaren grote prijsverschillen tussen oplaadpalen
Zaterdag 12 Juli, 10:00
Wat kost een volle accu? E-automobilisten worden door ervaring wijs, want een vaste prijs aan de paal bestaat niet.
In sommige straten struikel je over de hybride of volledig elektrische auto’s die aan het infuus liggen. Gewoon thuis opladen is verreweg de goedkoopste manier om de accu weer voor 50, 100 of 200 kilometer te laden. ‘Tanken’ bij een officiële oplaadpaal is duurder, omdat die sinds kort geëxploiteerd worden door commerciële partijen.
Hoeveel een volle accu kost, weet eigenlijk niemand precies. Marco van Eenennaam, specialist elektrisch rijden van de ANWB, kan geen direct antwoord geven op de vraag wat honderd kilometer aan stroom kost. ‘Dat ligt aan de auto, de accu en de laadpaal. Dat zullen kopers moeten ondervinden.’
Hij neemt de populaire hybride Opel Ampera met een accu van 10 kWh als voorbeeld. Het opladen kost in principe tien keer 23 cent, dus € 2,30 aan stroom. Daarmee kan de automobilist ongeveer 50 km vooruit. ‘Maar dat kost het alleen als je thuis “tankt”, dus met een eigen laadpaal op de oprit, of met een snoer naar binnen. Bij openbare laadpalen ligt dat anders. Die zijn allemaal in handen van exploitanten, die er natuurlijk ook aan willen verdienen. Die rekenen een starttarief, of een opslag op de stroomprijs. Dan komt een volle accu voor de hybride Opel Ampera al gauw op € 3,50.’
Nu er al 40.000 (deels) elektrische auto’s rondrijden en er volgend jaar naar verwachting nog eens 20.000 bij komen, stelt de overheid in hoog tempo regels op om een wildgroei aan oplaadpalen en snoeren in de openbare ruimte te voorkomen. Gemeenten en provincies bepalen het aantal oplaadpalen dat nodig is en verkopen aanleg en exploitatie aan de hoogste bieder. Elke koper van een stekkerauto heeft in principe recht op een laadpaal binnen een straal van 300 meter van zijn woning.
De ANWB doet niet mee met de openbare inschrijvingen van gemeentelijke of provinciale oplaadpalen, maar plaatst ze op eigen terrein bij servicepunten, of bij horecaketens zoals Van der Valk of La Place. Het concept ligt voor de hand: zowel bestuurder als zijn auto kan in één moeite ‘bijgetankt’ worden. De ene met een broodje, de ander met stroom. Daarnaast verkoopt de ANWB voor bedragen van rond de € 1000 laadpalen aan particulieren, die ze op hun oprit kunnen plaatsen. Dat is dan weer handiger en veiliger dan een snoer naar binnen.
Van Eenennaam: ‘Je moet de stekkerauto zien in de tijd van de eerste auto’s die op lpg reden. Net als toen het innemen van gas, staat nu het opladen nog helemaal in de kinderschoenen. Bedrijven die de laadpalen exploiteren, zoeken nog naar efficiënte verdienmodellen. Oplaadpunten met een hoog starttarief zijn weer ongunstig voor auto’s met kleinere accu’s. Er wordt gekeken naar abonnementsvormen, dus dat je voor een vast bedrag per maand bij een bepaalde keten zo veel mag opladen als je wilt. Het is gewoon nog niet duidelijk wat de beste vormen zijn, voor exploitant en groepen automobilisten.’
Wat ook duidelijk is dat de ‘puur’ elektrische rijder een andere is dan de bestuurder met een hybride auto, die overstapt op benzine of diesel als de accu leeg is. Van Eenennaam: ‘De hybride rijder zal niet vaak onderweg laden. Hij kan rustig naar huis of liever nog naar z’n bedrijf rijden, om daar de accu op te laden. Bedrijven hebben als grootverbruiker een stroomtarief van 10 cent per kWh. Daar is het volladen natuurlijk erg goedkoop. Maar volledig elektrische auto’s moeten wel onderweg aan de laadpaal en zijn afhankelijk van een snellader met krachtstroom. Zo’n snelservice kan weer duurder zijn.’ Fastned, dat werkt aan een landelijk netwerk, specialiseert zich daarin. Bij Fastned kost een kWh snelstroom 69 cent, driemaal het thuistarief.
Omdat elektrisch rijden nog in de kinderschoenen staat, adviseert Van Eenennaam de komende vakantie niet te ver weg te gaan met de elektrische auto. ‘Met een hybride auto kun je natuurlijk rustig gaan. Maar hou er wel rekening mee dat je de accu onderweg niet kunt vullen. In het buitenland zijn ze zeker niet verder dan bij ons.’
Reactie: ''Laat je niets wijsmaken'' klopt als een bus; ook niet door mensen die vinden dat herstel sneller en effectiever kan. Deze boodschap vergrootte bij mij de angst dat het niet snel genoeg ging. Het hele artikel staat bol van geboden en verboden, terwijl het er alleen om gaat dat je verwerkt wat er aan de hand is; geestelijk en lichamelijk. Het zou heerlijk zijn om dat te kunnen doen terwijl je beweegt en terwijl je weer lekker bezig bent (ik droomde ervan) maar het werd pas beter toen ik al deze dingen losliet. Het enige gebod wat mij dus aansprak was: wees vergevingsgezind naar jezelf. Start daar maar mee en wie weet durf je weer te dromen. Daar heeft de een meer werk van dan de ander.
Reactie: Een correctie op de laatste zin in het artikel:
Volledig elektrische auto's (Renault Zoe, BMW i3) vallen vanaf 1 januari 2014 in de 4% bijtellingsregeling. (0 gr. CO2 uitstoot).
Plug-in hybride auto's tot 50 gr. CO2 uitstoot (Mitsubishi Outlander PHEV, Opel Ampera): 7% bijtelling.
Reactie: Ik vindt dat bij de wedstrijd waarin Romero een spiekbriefje gebruikt heeft dit niet mogelijk mag zijn doordat ook op een schoolopleiding geen spiekbriefjes gebruikt mogen worden + door dit incident is het bijzondere misselijk dat de scheidsrechter niet adequaat ingegrepen heeft en verdient hierbij van mij een -3 punt
Groeten,
Reactie: Ik herken weinig in dit artikel en vind het jammer dat er zo vaak gesproken wordt over hoe lang een burn-out hoort te duren. Bij mij duurt die lang, helaas. Dat komt mij niet goed uit maar dat is wel hoe het is. Mijn ervaring is dat meteen weer starten met (weinig) werk zorgt voor achteruitgang ipv vooruitgang. Goede professionele hulp is moeilijk te vinden (heb veel geprobeerd) en heeft helaas ook erg de neiging om alles in kaders te willen plaatsen. Burn-out (met of zonder angst) is m.i. Een persoonlijk (leer/groei) proces waarbij je niet kunt zeggen wat voor een ieder goed is.. Ten slotte lijkt de waarom vraag mij wel zinvol als je er iets van wil leren