zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Een medewerker gaat ongepast gekleed. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Onze frontoffice medewerker draagt ongepaste kleding op kantoor. We ontvangen regelmatig (potentiele) klanten voor gesprekken en voor het bedrijf is een eerst indruk belangrijk. Zij heeft daarin een ambassadeurs functie. Wij hebben geen formele kledingvoorschriften, maar de meeste medewerkers kleden zich naar behoren. Ze functioneert verder uitstekend. Hoe maak ik haar duidelijk dat ze zich gepaster moet kleden?"

Antwoord van Asha Kalijan
Weten welke kleding je in welke beroepen kunt dragen is voor sommige mensen een natuurlijke vaardigheid, voor anderen niet. Dat kan een onderdeel vormen van sociale intelligentie, gedrag (bij een groep willen horen of niet), maar is ook cultureel bepaald. In bepaalde sectoren zijn kledingvoorschriften (dresscode) vastgesteld, dan is dat maar duidelijk. En gemakkelijk. Denk aan de medische sector, de rechtspraak, industrie en hotelwezen. Persoonlijke vrijheid in kledingkeuze is echter gangbaar. Gelukkig maar. Maar er zijn grenzen, daar waar het om bedrijfsbelang gaat.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeën te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
Occasionverkopen elektrische auto verdrievoudigd
Financiële dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
Tekort aan advocaten: hoe houden we de advocatuur toekomstbestendig?
Nederlanders niet op de hoogte van voorwaarden autoverzekering
Consultative Selling maakt u future-proof bij disruptie
meer top 10