Reactie: Waardevol model en op basis van wetenschappelijk onderzoek ontwikkeld. Wat betreft de test: de ''test'' op de managementsite verdient die naam niet - het is een indicatie, meer niet. Belbin zelf heeft hem al lang verlaten. Het is verheugend te zien dat de link naar de professionele test (NL) wordt vermeld in de reactie van Frank van Marwijk. Daar gaat het inderdaad om negen teamrollen én - ook belangrijk - om 360 graden feedback. Alleen de zelfperceptie is zeer onbetrouwbaar!
Reactie: Beste Wout, goed stuk tekst. Waarom begin je met een fout in je eerste zin? Bij feetback gaat het minder om zenden volgens mij en meer om ruimte geven aan de ontvanger. Een stapje terug. Ik voel niet dat je je lezer zorgvuldig uitnodigt tot nadenken en navoelen als je start met een slordigheid. Dank voor je tips,
vriendelijke groet,
Rene Hombergen
Reactie: Als Belbin specialist en lid van het Belbin teamrolgilde wil graag toevoegen dat in het oerwoud van persoonlijkstesten Belbin 1 van de weinige wetenschappelijk onderbouwde methodes is.
Wel nog een tipje voor diegenen die Belbin (gaan) gebruiken, let op dat mensen zich niet gaan verschuilen achter de rollen '' ik kan er niks aan doen, ik ben nou eenmaal een .......''
Groeten Jiska Jonker
Brononderzoeker, vormer en groepswerker
Reactie: ''Teamrollen op het werk'' en ''Managementteams'' van Belbin staan al jaren bij mij in mijn managementbibliotheek. Nog steeds hartstikke bruikbaar!
Klopt, ik vind dat mensen ook te snel oordelen en vraag me dan altijd af: met welk doel en vanuit welke intentie wordt dit gezegd.
Het positieve in situaties zien en ook continue en positief leren zijn zaken, waarbij uit alle onderzoeken blijkt dat het grote voordelen kan opleveren. Zowel goed voor de gezondheid van de werkende mens (meer positieve hormonen die aangemaakt worden), meer positief spiegelen van elkaars gedrag, als ook voor het lerend vermogen in een mens en in de organisatie en daarmee ook van invloed op de uiteindelijke resultaten.
Mijn credo is daarmee net als dat van jou: zet een positieve toon!
Reactie: Goed artikel! Een goede urenregistratie is belangrijk voor een bedrijf. Persoonlijk heb ik hele goede ervaringen met Urenregistratie van Offective. Echt een aanrader! Kijk maar eens op: http://www.urenregistratie-offective.nl/ of klik hier.
Goed artikel. ik vind dat veel mensen negatief zijn onder het mom; we moeten wel eerlijk kunnen zijn naar elkaar. Eerlijk is 1, de toon is 2. heb je ook nog tips hoe je als ontvanger met mensen kunt omgaan die deze tips niet hebben gelezen?
In ons bedrijf doen ze aan positief speeddaten. Doel elkaar helpen en te groeien. Wellicht nog een keer leuk om een artikel te schrijven over het effect van complimenten.
Reactie: Ongeacht of dit onderzoek relevant is gezien de >300 personen, stress, ook voor vakantie, is een gegeven.
De basis van welke stress dan ook, vakantie/werk-privé/deadline's/werkstress, ligt bij het maken van keuzes. Leer nee te zeggen, los te laten en een planning te maken. Leer ook om ruimte voor 'onverwachte klusjes' vrij te houden. Verander jouw gedrag en insteek en de mensen om je heen veranderen mee.
Lukt het je niet alleen, schakel dan hulp in. Een beetje stress is prettig, het maakt actief, te veel verlamd.
Reactie: De opstalverzekering van ING is zeer zeker een erg sterke verzekering. Nu in 2014 echter zijn er dusdanig veel verzekeringen dat je er goed aan doet een complete en overzichtelijke vergelijking te maken van verschillende aanbieders om zo de beste te kiezen speciaal gericht op jouw persoonlijke situatie.