Reactie: Johan, als je de voetstappen van Amerika wilt gaan volgen heb je echt geen ambitie. Dan ben je een naloper, een goedkope slaaf van een systeem. Wil je een amerikaans systeem, dan moet je naar Amerika.
Een systeem is een schakeling van diverse eigenschappen. Nederland hoort zijn eigen systeem te hebben. Kijkend naar Europa, een systeem dat gericht is op Europese samenwerking. Wil je een beetje van dit en een beetje van dat, dan krijg je goulash.
Wat Nederland nodig heeft is dat het bedrijfsleven nog steeds de life-time-employment serieus moet nemen, ook al lijkt deze onmogelijk. De nederlander is nuchter; ik begrijp dat ze hun priveleven belangrijker vinden als hun carriere. Is toch ook goed zo. Wie wilt er nota bene nog verhuizen voor een tijdelijke baan. Misschien interessant voor top-managers, maar voor de modale schakel?
Belangrijk is voor het bedrijfsleven dat ze inspelen op deze behoefte van de bevolking. Als ze het beste uit de mensen willen halen moeten ze dan ook de wensen nakomen. De nederlander is een arbeidskracht om trots op te zijn, je moet alleen de gebruikshandleiding van te voren doornemen. Goede opvang, opvang op bedrijf (of in samenwerking met een paar bedrijven), (deels) betaalde ouderschapsverlof, flexibile werktijden (ook ten gunste van werknemer) en zo kan ik nog enkele opnoemen.
Goede voorwaarden zijn in Nederland essentieel voor motivatie net zoals prestatiebeloning, alleen moet je deze in mijn mening zo min mogelijk individueel geven, maar als team.
De nederlander is een mijn ogen dus zeker ambitieus. Het bedrijfsleven is ook ambitieus. Degen die in mijn mening niet ambitieus zijn is de overheid. Wat mijn bijvoorbeeld vandaag kwaad gemaakt heeft is de invoer van een (straf)punten-systeem voor chauffeurs in Tjechie. Bij 12 strafpunten wordt een rijbewijs ingevorderd. Een overtreding met de schijf zijn 6 punten. Dus twee keer overtreden en je bent je rijbewijs kwijt (hopen dat je geld hebt voor een nieuw), baan kwijt, werkeloos, lading is te laat, boete voor expeditie, misschien staat produktie stil, etc. Zo'n regels worden ook in Nederland verzonnen.
Mijn conclussie is dus dat het succes van het bedrijf dermatig door de overheid beinvloed wordt dat dit ten koste gaat van de (AMBITIE) van de werknemer.
Reactie: Ik vind het zeker een goed en interessant idee. Het heeft iets van de tupperware parties. Dat is voor zover ik weet een groot succes geweest.
De belangrijkste vraag waar een bedrijf dat eraan denkt om zulke (thuiswerkers) in dienst te nemen is:
- hoe selecteer je de juiste mensen - doe je dit door ze de eerste 2 maanden een training (natuurlijk tegelijk selectie) te geven in het bedrijf
- heb je gewoon mensen beschikbaar in je netwerk.
- hoe ga je de beloning regelen.
Zou een groot succes kunnen worden gezien het toch grote aantal hoog opgeleide vrouwen dat thuis zit wegens onvoldoende mogelijkheden om passend werk en werk met voldoende flexibiliteit te kunnen krijgen.
Als ik het zelf zou overwegen zouden er wel hele duidelijke afspraken (natuurlijk ook over de beloning) op papier moeten komen te staan.
Ook is een kwestie het beschikken over de noodzakelijke computer - installeer je die bij de persoon thuis - of creeer je ergens redelijk inde buurt werkplekken.
Reactie: Het is een goede ontwikkeling te zien dat steeds meer bedrijven het nut van marketing en internet gaan inzien.
Alhoewel, de denkwijze over inzet van marketing, communicatie en sales blijft mijns inziens te tradiotioneel. ''We hebben toch een site?'' of ''Wat levert die site nu echt op?'' zijn veelgehoorde argumenten om een daadwerkelijke discussie over internetmarketing uit de weg te gaan.
Marketing heeft te maken met hoe onderscheidend en / of verrassend je met jouw markt wil omgaan. Als je dit echt wil, dan biedt internet en ontwikkelingen als bijvoorbeeld streaming video enorme kansen om je als bedrijf geheel anders te gaan profileren.
Als dit besef er daadwerkelijk is, dan is er tevens een grondslag om die stringente interne protocollen te gaan wijzigen.
Overigens, ook ik ben niet meer van de jongste generatie. Maar je bent nooit te jong om te leren. Daarom zal de echte ondernemer én marketeer altijd open staan voor een ontwikkeling als de combinatie van internet en marketing.
Reactie: Waarom zouden we nog ambities hebben en carrière willen maken? Twee keer modaal is immers € 60.000, =. En er is altijd wel een opa of oma te vinden die op de kleinkinderen wil passen. Nu de noodzaak om carrière te maken niet meer zo aanwezig is, we hebben immers alles wat ons hartje begeerd, zijn het nog slechts de mensen met ballen die hun ambities in willen zetten om Nederland van de ondergang te redden.
Helaas zijn er blijkbaar nog maar weinig van deze kurken waar onze toekomstige kenniseconomie op moet gaan drijven. Misschien moeten we van Nederland maar een groot pretpark maken waar geluk in het privé leven optimaal tot bloei kan komen. Ik zie overigens nog wel een gat in de markt. Wat dacht u van een kwekerij van geraniums? Maar dan niet in Nederland.
Reactie: Mijn eigen ervaring is dat ik beter functioneer in een gemengd team dan in een team van alleen mannen. Er zijn vooral twee eigenschappen die ik in veel vrouwen, en in weinig mannen, herken: indirect luisteren en vrij associeren.
Indirect luisteren is het luisteren naar de boodschap achter wat er feitelijk gezegd wordt. Iedereen kent de non-verbale communicatie, maar indirect luisteren gaat ook over het verbale deel. Amerikanen kennen de uitdrukking ''Walks like a duck, talks like a duck, looks like a duck... is a duck''.
Met vrij associeren bedoel ik het vermogen om schijnbaar niet-gerelateerde zaken te betrekken bij een onderwerp. Niet alleen bij creatieve processen (brainstormen) maar ook bij plannen, organiseren en managen komt dit van pas. Typische vrouwelijke uitspraak vind ik ''Heb je daar aan gedacht?'' of ''Heb je ook rekening gehouden met...?''
Kortom, het is gewoon heerlijk om met mannen en vrouwen te werken, in gemengde teams. Stereotypes en oermensen bestaan niet, maar dat neemt niet weg dat mannen en vrouwen verschillend zijn (niet zo extreem als stereotypes, maar toch).
Reactie: de ''aanspreekbaarheid'' van de mensen zou wel eens een echte uitdaging kunnen bklijken. Ook hoop ik dat betrokkene dit niet aanpakt zonder goede coaching. De vraag klinkt immers alsof deze operations manager dit soort werk niet eerder heeft gedaan?
Reactie: Als communicatieverantwoordelijke ben ik zeker te vinden voor de combinatie marketing en internet maar de persoonlijke contacten via de telefoon zijn voor mij de beste communicaties. E-mail en internet zijn hierbij ondersteunend.
Reactie: Beetje kort door de bocht. Ik denk dat FvM hiermee alleen maar wil aangeven dat wij evolueren, dat gedrag onze hersenstructuren en interne processen beinvloeden en andersom. Daarover is evidentie in ruime mate voorhanden, dus zeker niet speculatief. Kennis over die ontwikkelingen en de daarbij behorende verschillen tussen man en vrouw verschaffen inzicht en begrip en daardoor weer een kans om ervan te leren en vooruit te komen.
Reactie: Altijd goed om het zelf te willen, maar zelf heb ik als zelfstandige al 8 jaar ervaring in o.a. internet en marketing en ben er achter gekomen dat het bijna onmogelijk is om dit ''in house: te doen. Het cultuurverschil is vaak veel te groot, vooral omdat je moet voldoen aan allerlei zeer belemmerende interne protocollen. Jongeren moet je hier niet aan blootstellen. Deze zijn dodelijk voor de ontwikkeling van de nodige creativiteit. Tevens moet je concepten kunnen uitproberen die buiten de huidige gebaande paden lopen. Ik spreek hier uit meerdere ervaringen. Ik wel een aantal zeer goede oplossingen, maar die kunnen ze beter bij persoonlijk aanvragen.
Wat is de bedoeling? ''Höffgen (m/v) slaat wat door, vind ik.''
Eigenlijk hoef ik hier mijn tijd zeker niet te verdoen om even eens mijn beklag te komen doen.
Al bij al, ik het slachtoffer van pesten was de winnaar en de pester de verliezer.
Bovendien heb ik vragen aan Mevrouw c.a.m. smit gesteld, zij zal deze zeker zelf wel kunnen beantwoorden.
Reactie: Zin er in hebben is toch wel het belangrijkste, ja. Voor de mensen die geen zin in hebben om hogerop te komen, misschien speelt het er daarbij juist om dat er dan meestal ook meer verantwoordelijkheid bij komt kijken?