zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Beloningsstrategieën te weinig benut

3 juli 2006 - Zelfs bedrijven die hun werknemers en managers succesvol aan zich weten te binnen hebben vaak moeite om hun bonus- en beloningsysteem op orde te krijgen. Slechts 38 procent van de ondernemingen die als goede werkgevers te boek staan, vindt dat ze beschikt over een goede beloningsstructuur.

Ongeveer de helft vindt dat hun beloningsstrategie gedeeltelijk succesvol is, elf procent geeft dit een voldoende en drie procent heeft het gevoel dat het geen enkel effect heeft.

Cruciaal
Dit blijkt uit onderzoek van advieskantoor Grant Thornton onder de Top 100 van 'beste bedrijven om voor te werken' van Groot Brittannië. Verwacht werd dat de beloningen juist in deze bedrijven beter geregeld zouden zijn. 66 procent van de ondervraagden geeft echter wel aan zijn bonus- en beloningsstelsel het komende jaar eens goed onder de loep te nemen. Goed nieuws, want zonder een succesvolle aanpak van deze cruciale managementtaak zal het moeilijk worden de stafprestaties op één lijn met de bedrijfsdoelstellingen te brengen, een positieve houding onder de stafleden te creëren en goed gekwalificeerd personeel aan te trekken en te behouden. Populaire beloningen
De onderzoekers vroegen de werkgevers ook wat de meest populaire beloningsvormen in hun organisatie zijn. Flexibele werktijden scoren duidelijk het hoogst (89 procent), gevolgd door formele erkenning/prijzen (86 procent), eenmalige extraatjes als kerstfeesten (79 procent), prestatiegerelateerde bonussen (78 procent) en extra vrije dagen (74 procent). Opvallend genoeg worden secundaire arbeidsvoorwaarden als levensverzekeringen, salarisverhogingen en extra ouderschapsregelingen inmiddels als normaal onderdeel van het beloningspakket beschouwd.



Pensioen
Ook aanvullende pensioenregelingen worden niet als bijzonder effectief beloningsmiddel gezien, ondanks de druk op de hoogte daarvan. Des te meer reden voor bezorgdheid is het feit dat een pensioen een van de grootste, en misschien wel belangrijkste, investeringen is die iemand kan doen. Waarschijnlijk is het weinige belang dat er aan gehecht wordt een weerspiegeling van de algehele laksheid op pensioengebied. Een houding die de overheid zo graag wil veranderen.

Hiërarchie
Uit het onderzoek blijkt verder dat de tijden van strikte hiërarchische verhoudingen voorbij is. Bij een overgrote meerderheid van de onderzochte bedrijven (95 procent) gaan werknemers op informele manier met elkaar om tijdens het werk en driekwart van de werknemers gaat weleens iets met elkaar drinken. Ook blijkt dat in bedrijven waarin mensen veel eigen verantwoordelijkheid krijgen een betere sfeer heerst dan in bedrijven waarin medewerkers veel verantwoording af moeten leggen. Bij meer dan de helft van de '100 beste werkgevers' is de bedrijfskleding casual, slechts een klein percentage hanteert een strikte dresscode.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
heer leendert g.a. geelhoed  |   | 
4-07-2006
 | 
10:35 uur
wie weet er een adviesburo die veel ervaring heeft in belonings wijzen en wat de resultaten daar van zijn

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10