zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meer online marketeers gevraagd

3 juli 2006 - Multinationals nemen de laatste tijd meer online marketeers in dienst. In plaats van het inschakelen van een interactief bureau willen grotere ondernemingen zelf mensen in huis hebben met verstand van marketing en internet. Dat zegt René Steuer, directeur van Appoint, intermediair voor medewerkers in crossmedia, marketingcommunicatie, ICT en internet.

Slimmer organiseren
Kleinere organisaties gaan vaak slimmer om met de koppeling tussen marketing en internet. Voor grote ondernemingen is het moeilijker om processen te veranderen en bestaande afdelingen anders in te richten. Voor hen is het nu de taak om de ICT-, media- en marketingafdelingen slimmer te organiseren.

In eigen huis


De afgelopen twee jaar zijn multinationals volgens de Appoint-baas pas gaan nadenken over hoe ze hun marketingafdelingen beter kunnen later functioneren. Bij verschillende grote ondernemingen zie je grote reorganisaties, waarbij afdelingen soms worden gehalveerd. Tegelijkertijd zie je dat multinationals 'online functies' steeds meer zelf 'in huis' willen hebben. Voorheen kozen de ondernemingen veel sneller voor het in handen nemen van externe partijen.

Intrinsieke interesse
De ontwikkelingen bij multinationals hebben tot gevolg dat er een toenemende vraag is van mensen met kennis van zowel marketing als internet. Veel van de huidige marketeers bij de multinationals hebben onvoldoende kennis van nieuwe media. Als je niet bent opgegroeid met internet blijft dit overigens een probleem, aldus Steuer. Bijscholen kan, maar intrinsieke interesse kun je niet aanleren. Sommige mensen van de 'generatie boven de veertig' slagen erin om een 'crossmediaal gevoel te krijgen', maar veel andere niet. Waar voor de oudere generatie een gebrek aan ervaring met nieuwe media soms een probleem kan opleveren, geldt dat jongere mensen juist een tekort aan marketingervaring hebben.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
G.J. Hietkamp  |   | 
3-07-2006
 | 
22:35 uur
Altijd goed om het zelf te willen, maar zelf heb ik als zelfstandige al 8 jaar ervaring in o.a. internet en marketing en ben er achter gekomen dat het bijna onmogelijk is om dit "in house: te doen. Het cultuurverschil is vaak veel te groot, vooral omdat je moet voldoen aan allerlei zeer belemmerende interne protocollen. Jongeren moet je hier niet aan blootstellen. Deze zijn dodelijk voor de ontwikkeling van de nodige creativiteit. Tevens moet je concepten kunnen uitproberen die buiten de huidige gebaande paden lopen. Ik spreek hier uit meerdere ervaringen. Ik wel een aantal zeer goede oplossingen, maar die kunnen ze beter bij persoonlijk aanvragen.
mevrouw Veronique Beauprez  |   | 
4-07-2006
 | 
08:03 uur
Als communicatieverantwoordelijke ben ik zeker te vinden voor de combinatie marketing en internet maar de persoonlijke contacten via de telefoon zijn voor mij de beste communicaties. E-mail en internet zijn hierbij ondersteunend.
P.M.C.J. Frissen  |   | 
4-07-2006
 | 
11:00 uur
Het is een goede ontwikkeling te zien dat steeds meer bedrijven het nut van marketing en internet gaan inzien.
Alhoewel, de denkwijze over inzet van marketing, communicatie en sales blijft mijns inziens te tradiotioneel. "We hebben toch een site?" of "Wat levert die site nu echt op?" zijn veelgehoorde argumenten om een daadwerkelijke discussie over internetmarketing uit de weg te gaan.
Marketing heeft te maken met hoe onderscheidend en / of verrassend je met jouw markt wil omgaan. Als je dit echt wil, dan biedt internet en ontwikkelingen als bijvoorbeeld streaming video enorme kansen om je als bedrijf geheel anders te gaan profileren.
Als dit besef er daadwerkelijk is, dan is er tevens een grondslag om die stringente interne protocollen te gaan wijzigen.
Overigens, ook ik ben niet meer van de jongste generatie. Maar je bent nooit te jong om te leren. Daarom zal de echte ondernemer én marketeer altijd open staan voor een ontwikkeling als de combinatie van internet en marketing.
vmaas60  |   | 
4-07-2006
 | 
14:30 uur
Ik vind het zeker een goed en interessant idee. Het heeft iets van de tupperware parties. Dat is voor zover ik weet een groot succes geweest.

De belangrijkste vraag waar een bedrijf dat eraan denkt om zulke (thuiswerkers) in dienst te nemen is:
- hoe selecteer je de juiste mensen - doe je dit door ze de eerste 2 maanden een training (natuurlijk tegelijk selectie) te geven in het bedrijf
- heb je gewoon mensen beschikbaar in je netwerk.
- hoe ga je de beloning regelen.

Zou een groot succes kunnen worden gezien het toch grote aantal hoog opgeleide vrouwen dat thuis zit wegens onvoldoende mogelijkheden om passend werk en werk met voldoende flexibiliteit te kunnen krijgen.

Als ik het zelf zou overwegen zouden er wel hele duidelijke afspraken (natuurlijk ook over de beloning) op papier moeten komen te staan.

Ook is een kwestie het beschikken over de noodzakelijke computer - installeer je die bij de persoon thuis - of creeer je ergens redelijk inde buurt werkplekken.
Viktor  |   | 
24-08-2006
 | 
10:35 uur
Zelf op dit moment werkzaam bij een grote multinational, loop ook tegen genoemde problemen aan. Marketing snapt men nog wel, maar online? En huisstijl los laten? Creativiteit en vernieuwend denken blijkt voor een traditionele organisatie er lastig inderdaad. Dat is jammer.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10