zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
reacties
 

Na dertig jaar sta ik op straat. Wat nu?

C.A. de Bruin-Smits   |    |  2 maart 2015
Reactie: Afscheid van het oude, verwelkom het nieuwe!

Ik begeleid mensen die na vele jaren trouwe dienst (en ook na een korter dienstverband) ontslagen worden / -zijn en een nieuwe invulling van hun werkleven zoeken.
Indien de werkgever niet faciliteert in outplacement (meestal onderdeel van een sociaal plan) investeer dan in uzelf! Het lukt echt om het ontslag te zien als een nieuwe kans! En ja, na rouw en begeleid zelfonderzoek. Zo kan bijvoorbeeld een koersonderzoek u nog verrassen over wie u bent, wat u kunt en wat u uiteindelijk gaat doen.
Vele oud-cliënten hebben opnieuw hun bestemming gevonden met verrassend resultaat. Leeftijd doet er echt niet toe!
Ik nodig u dan ook van harte uit voor een kennismakingsgesprek.

Carolien de Bruin
Loopbaanadvies & (Life) Coaching
Groningen
 

Van controle naar vertrouwen

Frank   |    |  2 maart 2015
Reactie: Dank je wel voor deze aanvulling Mayta; zeer verhelderend en juist.
 

Van controle naar vertrouwen

Mayta Braun   |    |  2 maart 2015
Reactie: De tijden zijn sinds Adam Smith zeker veranderd, organisaties en het werk zijn complexer geworden, maar het is niet zeker dat de drijfveren van mensen daarmee ook veranderd zijn. Maar, zoals de auteur stelt, een toenemende mate van controle en discipline is niet altijd de beste oplossing, omdat dit de motivatie van de medewerker kan frustreren. Dat is juist, voor zover het betrekking heeft op de uitvoering van de taak. Dat betekent dan ook dat je voor de uitvoering vertrouwen moet hebben in de medewerker. Dat kan ook, immers, hij, of zij, heeft immers niet zomaar de job gekregen, dus in principe zou de medewerker de job goed moeten kunnen doen.
Maar er is juist wel behoefte aan discipline als het gaat om het geven van het kader: de doelen, te bereiken resultaten en de te realiseren uitkomsten. En daar gaat het juist mis in veel organisaties. Het kader wordt niet gegeven, en als dat al wel gebeurt, dan wordt het niet vastgehouden.
Net zoals in het voorbeeld van de aannemer die er geen 6 weken over doet, maar 10, en daarvoor ook de ruimte krijgt, zonder dat er consequenties voor de aannemer zijn. Die zijn in het voorbeeld alleen voor de opdrachtgever. De opdracht voor het management is dan ook om een duidelijk kader te geven, dit ook te handhaven, de resultaten te controleren, en binnen het kader de medewerker de ruimte en vrijheid te geven om het werk uit te voeren naar beste kunnen. Deze combinatie van duidelijkheid en discipline aan de ene kant, en vrijheid aan de andere kant, draagt in grote mate bij aan de motivatie en betrokkenheid van de medewerker, wat zich uiteindelijk vertaalt in resultaat voor de organisatie.
 

De Scheidingsplanner adviseert bij scheiding

Stefan S.   |    |  27 februari 2015
Reactie: Ik maak via mijn werk veel problemen omtrent scheidingen mee, inderdaad staan financiële zaken hier centraal, prima initiatief dit!
 

Echtscheiding werkt besmettelijk op de werkvloer

Direct Ontruimen   |    |  27 februari 2015
Reactie: Een bijzonder oud artikel maar wilde toch graag even kwijt dat ik erg verbaasd ben na het lezen ervan. Op zakelijk gebied heb ik erg veel te maken met klanten waar scheiding aan de orde is, maar dit fenomeen is geheel nieuw voor mij.
 

RFID-chip onder de huid als authenticatiemiddel?

Dema   |    |  26 februari 2015
Reactie: Kort en bondig: nee.
 

Acht redenen om te kiezen voor outplacement

Frederik   |    |  26 februari 2015
Reactie: Een weinig gebruikte manier van Outplacement is om Outplacement te gebruiken om zelfstandige (ZZP-er) te worden.

Outplacement is het aanbieden van diensten om ontslagen of met ontslag bedreigde werknemers te helpen bij het vinden van een nieuwe betrekking of bij het opstarten van een activiteit als zelfstandige.

Wij hebben een geheel eigen en unieke werkwijze. Wij zijn gespecialiseerd in het verzorgen van outplacementtrajecten voor werknemers die met ontslag te maken krijgen en graag een eigen bedrijf willen starten.
 

Klassieke boekhouder minder populair

Boekhouder ZZP   |    |  24 februari 2015
Reactie: Tegenwoordig starten duizenden zzp'ers per jaar een onderneming. Veel van deze ondernemers zijn daarbij op zoek naar een boekhouder...de vraag stijgt dus en ben benieuwd hoe dit artikel er anno 2015 uit zal zien...
 

U bent egocentrisch!

Herman Janssens   |    |  24 februari 2015
Reactie: Heel kort door de bocht met deze visie.
Dit artikel zal zeker geprezen worden door egocentristen en manipulators doch volgens mij zit het wel anders in elkaar.
Het is belangrijk voor een individu om een goed zelfbeeld te hebben en zelfzeker te zijn maar dit is niet hetzelfde als egocentrisch te zijn. Hoe je met jezelf en anderen omgaat wordt bepaald door je gedrag en als dat gebeurt vanuit egocentrisme dan ben je niet goed bezig.
 

U bent egocentrisch!

M. Claassen   |    |  24 februari 2015
Reactie: Gezond egocentrisme is goed. Je hebt enkel en alleen controle over jezelf en wat je zelf doet.

Belangrijk in deze is, dat je weet dat je anderen nodig hebt (prive & zakelijk) en een gezonde dosis respect, normen & waarden hebt.

 

Nederlandse managers schieten tekort

Darek Sikorski   |    |  23 februari 2015
Reactie: De spijker op zijn kop. Resultaat gericht organiseren begint volgens mij ook bij het doorvertalen van doelstellingen. Het transparant maken van op elkaar afgestemde doelen stelt mensen beter in staat om er een steentje aan bij te dragen. Precies wat wij beogen met onze social software voor de (virtuele) werkplek. Voor de meeste mensen is het enorm motiverend om te zien dat je bijdrage waarde heeft voor de organisatie. En... dat je bijdrage gezien wordt.
 

\'Liever nieuwste telefoon dan goede manager\'

Hans   |    |  23 februari 2015
Reactie: Gezien de bron van het onderzoek: geen opvallende uitkomst. Denk echter wel dat het woord 'even' ontbreekt in de inleidende zin. Deze moet volgens mij als volgt zijn ... is de effectiefste manier om de werknemerstevredenheid EVEN te verhogen. Het is met dit soort materiële zaken net als met loonsverhogingen: het effect ervan is binnen 4 - 6 weken uitgewerkt. Ofwel, in dat laatste geval, na 2 loonstrookjes. Het eerste (na de verhoging) is leuk - 'hé het staat er inderdaad op', vanaf het tweede is het alweer gewoon en leef je ernaar. Hetzelfde geldt voor auto's en bovengenoemde devices. Als jij niet of matig met jouw manager door een deur kan, wordt je daar, qua werkplezier/tevredenheid dagelijks mee geconfronteerd (is namelijk de werkelijk grootste frustratie op de werkvloer). En dan helpt die nieuwe telefoon of tablet toch echt maar heel even om dat te compenseren.
 

Werken met de heftruck: veiligheid voorop

Johan Bosman   |    |  22 februari 2015
Reactie: Zover als ik begrepen heb kan een ieder die een B rijbewijs heeft gehaald voor 1-07-2015 het t rijbewijs laten bijschrijven (na 1-07-2015)pas in 2025 vervalt de overgangsregeling. Degene mag dan dus ook een heftruck besturen op de openbare weg, deze valt onder het langzaam verkeer. Dit houd in dat het T rijbewijs geen extra specifiek deskundig persoon genereerd omdat iedereen met een b rijbewijs van voor juli 2015 kan worden voorzien van een T rijbewijs zonder enige training. Ik zie dus nog niet in waarom een t rijbewijs voor meer veiligheid gaat zorgen.
 

Vier tips om goede notulen te maken

Carla van den Bos   |    |  20 februari 2015
Reactie: Beste Anke,

Ik ben het helemaal met je eens: notuleren is een vak. Dat wordt veel te weinig erkend. Niet iedereen met een pen en een vel papier kan goede notulen maken. Het vraagt kennis en ervaring.

Bovenstaand artikel schreef ik bijna 4 jaar geleden. In die tussentijd heb ik veel workshops over vergaderen gegeven, onder andere aan notulisten, en digitale cursussen voor voorzitters en voor notulisten gemaakt. Ik geef nog steeds dezelfde tips.

Met hartelijke groet,
Carla van den Bos
 
< vorige 228 229 230 231 2480 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10