zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werken met de heftruck: veiligheid voorop

31 december 2014 - Wekelijks gebeuren er meerdere ernstige ongevallen met een heftruck en jaarlijks vallen er gemiddeld zeven doden. Bij de Arbeidsinspectie worden per jaar zo’n 170 ernstige ongevallen gemeld. En dat is maar het topje van de ijsberg.

Want u bent niet verplicht minder ernstige ongevallen te rapporteren. Echter, bij het Letsel informatiesysteem van de Stichting Consument en Veiligheid, worden elk jaar 1.600 heftruckincidenten met verwonde slachtoffers geregistreerd. Hoe kunt u dit voorkomen? John van Haren, directeur van Snelheftruckopleidinghalen, geeft antwoord: "Het lijkt ook zo makkelijk. Even snel een palletje verplaatsen met de heftruck. Haasten, omdat het bijna tijd is om naar huis te gaan en het werk toch nog af moet. Gebrek aan overzicht in het magazijn of puur de bravoure van de man die denkt dat hij alles kan. U heeft dit vast al eens meegemaakt, dat een werknemer te laks wordt of de veiligheidsregels niet naleeft. Gevolg; kantelende heftrucks, het aanrijden van een collega, of zelfs het gebruik van de heftruck als hoogwerker, of iets anders waarvoor de machine niet is bedoeld. Met alle gevolgen van dien. De verantwoordelijkheid ligt uiteraard bij u, de manager. U moet ervoor zorgen dat uw personeel alle regels weet en naleeft."



Basisregels
Van Haren: "Er zijn zoveel momenten van onachtzaamheid die leiden tot ernstige ongevallen. En zoveel daarvan kunt u voorkomen door de heftruckchauffeur een gedegen opleiding te bieden. Natuurlijk zijn er een paar basisregels die al veel ellende voorkomen. Zo moet de heftruckchauffeur zich nooit laten opjagen en altijd rekening blijven houden met de veiligheid van de mensen in de directe omgeving. Elke heftruckbestuurder moet zich goed realiseren dat een heftruck een zware machine is, die bij verkeerd gebruik enorme schade kan aanrichten."
Aangetoond is dat wanneer u uw heftruckbestuurders laat opleiden, beschadigingen en ongevallen aanzienlijk worden teruggedrongen. Van Haren: "Goed opgeleide heftruckchauffeurs zijn veel minder vaak bij ernstige ongevallen betrokken. Laat ze daarom altijd een cursus bij een erkende opleider volgen. Een heftruckcertificaat wordt door veel instanties ook al verplicht. De Arbowet bijvoorbeeld, geeft de verplichting dat uw werknemer moet kunnen aantonen dat hij een gedegen opleiding heeft gehad voor het besturen van een heftruck.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie
 WiFi op vakantieparken steeds vaker voorzien van snelheidslimiet
 Vijf stappen om relevant te blijven in het digitale tijdperk
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Niemand is veilig voor datadiefstal
 Koppeling fysieke en digitale veiligheid noodzakelijk
 Veiligheid als voorwaarde van samenwerking?
 Werknemers leven veiligheidsvoorschriften steeds beter na
 
 
reacties
 
Oscar  |   | 
5-01-2015
 | 
21:09 uur
Jammer dat er geen duidelijk wordt gegeven in de soort heftruck. Immers zijn er heftrucks van 1000 kg maar ook van 20000 kg. Hier zijn de risico's wel degelijk anders.
Tevens vind ik de term ''erkend'' nietszeggend. Er is namelijk geen echte erkenning ook wat betreft certificaat niet tenzij de wetgeving werkelijk wordt aangehouden. Helaas zijn er in Nederland nog teveel ''bedrijven'' die opleider noemen en daarbij diploma en/of certificaten na een zg. Instructie weggegeven. Later blijkt dat er bij deze groep ''geslaagden'' nauwelijks sprake is van deskundigheid.
Dan wordt er niet gesproken over het beschikken van het T-rijbewijs. Deze dient een bestuurder te hebben bij het rijden op de openbare weg of eigen terrein.

Kortom ongevallen voorkomen begint bij een betere handhaving en toezicht op de opleider.

Immers art.7.17c lid1 praat over specifieke deskundigheid en bij het certificeren van alleen het woordje heftruck is alleszins geen specifieke deskundigheid en kan worden aangemerkt als economisch delict terwijl de werkgever dunkt goed te doen zijn werknemers zomaar op cursus sturen. Bezin eer gij begint.
Johan Bosman  |   | 
22-02-2015
 | 
19:33 uur
Zover als ik begrepen heb kan een ieder die een B rijbewijs heeft gehaald voor 1-07-2015 het t rijbewijs laten bijschrijven (na 1-07-2015)pas in 2025 vervalt de overgangsregeling. Degene mag dan dus ook een heftruck besturen op de openbare weg, deze valt onder het langzaam verkeer. Dit houd in dat het T rijbewijs geen extra specifiek deskundig persoon genereerd omdat iedereen met een b rijbewijs van voor juli 2015 kan worden voorzien van een T rijbewijs zonder enige training. Ik zie dus nog niet in waarom een t rijbewijs voor meer veiligheid gaat zorgen.
Leendert Vleuten  |   | 
23-04-2015
 | 
11:31 uur
''Want u bent niet verplicht minder ernstige ongevallen te rapporteren''

Het probleem dat ik hiermee heb is dat de ernstigheid van een ongeval een subjectief gegeven is.
Oscar ebbeling  |   | 
23-04-2015
 | 
12:25 uur
Elk ongeval dient gemeld en gerapporteerd te worden. Enige is dat de inspectie op de hoogte gesteld moet worden bij ernstige ongevallen.

Al en al dient er dus wel dergelijke administratie van te zijn bij ongevallen.

Een ongeval is een ongewilde gebeurtenis waarbij schade of letsel het gevolg is door een onveilige handeling of onveilige situatie.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (4) 
Hoe om te gaan met de kliek waarin ik ben beland? (1) 
Leaseauto gaat vaak mee op vakantie, behalve een elektrische (1) 
top10
De drie grootste uitdagingen in de transportsector en hoe u ze kunt aanpakken
Vier tips om jongeren te werven
Cultuurverandering grootste struikelblok voor managers bij AVG-compliance
Extra aflossing hypotheek leidt tot oververzekering overlijdensrisicoverzekering
Drie verschillen tussen investeerders in crowdfunding en crypto’s
Elektrische auto verzekeren nog altijd duurder
Scrum Masters gezocht: aantal vacatures groeit 65 procent
Endpoints zijn de kwetsbaarste schakel in het Industrial Internet of Things
Kwart werkgevers houdt geen rekening met werknemers tijdens hittegolf
Waarom vinden medewerkers mij kort door de bocht?
meer top 10