Reactie: Mooie stelling. Kan ik me helemaal in vinden.
Sturen op duurzaam geluk van je medewerkers en klanten leidt tot betere lange termijn resultaten en winstperspectieven.
Behalve dat het leuker en plezierig wordt voor je medewerkers geven leidinggevenden zelf overigens ook aan dat sturen op mogelijkheden in plaats van sturen op problemen meer energie en plezier oplevert. Verschil tussen leiden en lijden dus!
Op http://geluk.pagina.nl overigens veel meer informatie over geluk op de werkplek!
Onno Hamburger
Senior trainer/ coach
Van Harte & Lingsma
Reactie: Niet alleen goede koffie is een verbetering voor de motivatie.
Daar komt veel meer bij kijken, maar die werkgever die ook zorgt draagt voor een goed product binnen de verzorging van zijn personeel, zal ook zorg dragen voor meer zaken om mensen te motiveren.
Managers die hun werknemers waarderen en dit laten merken weten dat 10 % meer welzijnsgevoel in 23 jaar tijd 25 % betere omzet genereerd, dus niet alleen sociale gedachten, maar ook comerciele gedachten zijn van toepassing wanneer je mensen motiveert.
Reactie: Laat ons eerlijk zijn. Welke vrouw staat niet stil bij dagelijkse kledingkeus voordat zij de deur uit gaat? Met wie gaat jij vandaag de zaak doen? Wat voor zelfbeeld wil jij laten zien? Wat voor reactie verwacht jij van de collega/baas/klant? Die vragen neem jij allemaal mee bij overwegen van je kleedgedrag.
Waar trekt jij de grens? Hoever mag het gaan? Kleding bepaalt de afstand tussen mensen die jij zelf wenst. Kleding bepaalt ook werksfeer: professioneel, cozy, paragmatisch, oppervlakkig, etc
Dus wat wil jij accentueren? waar leg jij de nadruk op?
Het is schijnheilig om te roepen: let op mijn brein, niet mijn decolleté! Een vrouw met brein zou zeker verstandig kleedgedrag en zelfrespect tonen door gepast te kleden. Jij nodig werkvloer sexuele intimidatie echter niet door je diep decolleté. Wij beiden weten dat mannen ook maar mensen zijn......
Reactie: Ik ben het met beide mannen eens. Goede koffie zou de motivatie op het twerk verbeteren. Wat een kul!! Wat te zeggen van betrokken management? Goede werkplek? Goede sfeer en collegialiteit? Dit is voor mij toch een stuk belangrijker dan goede koffie.
Reactie: Hulde aan alle vrouwen met een DIEP decolleté. Volgens een ander onderzoek is namelijk gebleken dat flirten (op de werkvloer) gezond is! Daar het minder goed voor de gezondheid is voor ons vrouwen, een koudje op de borst heb je zo te pakken, daag ik de heren uit om ook eens creatief om te gaan met de zakelijke outfit. Ons oog wil namelijk ook wel wat...
Ik deel uw verbasing over deze uitslag volkomen. Als nu koffie al een prestatiefactor is, wat is dan het volgende? Misschien leidt dikker tapijt tot betere prestaties, of de kleur overhemd van een leidinggevende? De Britse belastingdienst zou onlangs foto's van familie op de bureau's van medewerkers verboden hebben, vanwege het vermeende nagetieve effect op de productiviteit. De waanzin kan dus beide kanten op!
Reactie: Op zich aardige tips. Wel erg 'open deur', niet iets nieuws. Neemt niet weg dat veel managers (en medewerkers) nog altijd tegen een functionerings- cq beoordelingsgesprek aanhikken en er (te) weinig tijd wordt besteed aan zowel voorbereiding als het gesprek zelf. Denk er ook aan om tijdens het gesprek de telefoon(s !!) af te zetten.
Reactie: Onbegrijpelijk dat driekwart van de stemmers het met de stelling eens is. Goede koffie is plezierig, maar het is echt het laatste waar ik aan denk als het om motivatie gaat. Bijna alle andere onderwerpen zijn belangrijker. Misschien is het ook wel een stelling van niks.
Reactie: Vergadering: Gezellige bijeenkomst of geplande ontmoeting met specifieke doelen?
Meestal is het een mix en daar gaat het mis!
Vergaderen is een communicatieactiviteit die je pas moet toepassen als andere vormen van communicatie niet voldoende (zullen) zijn. Heel veel zaken kunnen zonder vergadering worden afgestemd, wanneer iedereen zich aan eerder vastgestelde verantwoordelijkheden houdt: gewoon de plicht nakomen om je bevoegdheden ook te gebruiken. Heel veel overleg of afstemming kan ook één-op-één in plaats van het 'via de band van de vergadering' te spelen.
Toch kan vergaderen wel degelijk nuttig zijn, al is het alleen maar omdat commitment sterker wordt door persoonlijk ontmoeten. Het wordt echter zo snel tot een vergaarbaak van doelstellingen, overgoten met een saus van 'gezelligheid'. De praktijk leert dat we té vaak vergeten onderscheid te maken tussen de doelstellingen van de vergadering en de kwaliteiten van de deelnemers. Vooral wanneer je besluitvormend wilt vergaderen, moet het deelnemertal laag zijn (hooguit 5 à 6) en de kwaliteit hoog (functionele deskundigheid). Bij Brainstorming kan dit aantal worden opgerekt naar 10 deelnemers: meer leidt tot vermindering van individuele bijdrages. Bij pure instructies kan het aantal deelnemers nog hoger zijn, hoewel je dan steeds beperktere feedback kunt hebben.
De kwaliteit kent nog een ander aspect: op iedere deelnemer rust de verantwoording van maximale bijdrage aan de doelstellingen van de vergadering. Dus voorbereiding en nazorg. Bij de voorzitter rust daarboven nog het leiden van het geheel binnen de gegeven doelstellingen, agenda en timing.
Vergaderen moet weer terug naar een heel bijzonder en kostbaar moment, om het weer de oorspronkelijke kracht in effectiviteit en efficiëntie te gunnen: van VERGAARBAK naar BIJZONDER MOMENT.
Reactie: Ik weet niet of je je decolleté daarvoor moet gebruiken. Ik ben het wel eens dat ik mijn vrouwelijkheid uit kan buiten, juist doordat ik vrouw ben, waarom niet???
Dat doet een goed uitziende man toch ook!
Reactie: Handige checklist om er weer eens op te worden geattendeerd dat je niet te snel in je eigen expertise moet schieten, maar aansluiten bij de behoefte van de klant.