zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Geluk = keihard!

Door: ,   19-11-2006,   03:58 uur
 

In hun streven om organisaties beter te laten presteren hebben managers doorgaans meer oog voor het geluk van hun klanten dan voor het geluk van de eigen medewerkers. Dat kan wel eens een dure vergissing blijken te zijn…



Geluk werkt ook voor organisaties


Geluk is de mate waarin je voldoening schept in je leven als geheel. En mensen weten of ze wel of niet gelukkig zijn. Stel jezelf (en anderen) maar de eenvoudige vraag om een rapportcijfer te geven voor geluk. Dan krijg je vaak behoorlijk nauwkeurige antwoorden. Ons rapportcijfer voor geluk verschilt echter van situatie tot situatie. Geluk hangt af van de balans van positieve en negatieve ervaringen. Geluk op het werk is daarom niet hetzelfde als probleemloos werk. Ondanks heftige problemen kun je (op het werk) best gelukkig zijn als er maar veel positieve ervaringen tegenover staan.


Managers (en medewerkers) zijn zich vaak niet bewust van de positieve effecten van geluk op het werk. Uit veel wetenschappelijk onderzoek blijkt dat gelukkige mensen op het werk:

• minder verzuimen;
• klantgerichter zijn;
• effectiever samenwerken met collega’s;
• veiliger werken;
• minder fouten maken;
• minder snel de organisatie verlaten.

Met andere woorden: geluk heeft een positief effect op de productiviteit. Mensen die rapporteren gelukkig te zijn, blijken de eigen competenties effectief te benutten om resultaten te boeken. En het boeken van resultaten is natuurlijk een geluksversneller op zich. Niet alleen in persoonlijk opzicht. Ook het rendement voor organisaties neemt toe. Op geluk wordt echter vrijwel niet (structureel) gestuurd. En dat is een gemiste kans.


Teveel van het goede is geweldig
Mae West



Geluk en de loopbaanparadox voor managers
Managers sturen in de praktijk niet zozeer op het geluk van de medewerkers en daarmee indirect op de productiviteit van de organisatie. Ook blijken zij in de praktijk niet altijd aandacht te hebben voor persoonlijk geluk. Een succesvolle carrière als manager vormt natuurlijk géén garantie voor geluk. Manfred Kets de Vries heeft het dan over de loopbaanparadox voor managers. Deze paradox bestaat uit de ervaring dat het voor managers in de praktijk minder gemakkelijk blijkt te zijn om te sturen op persoonlijk geluk dan op een toppositie met status en veel geld. Met als gevolg piekervaringen (flow) in het werk en op persoonlijk niveau vragen over de zinvolheid van het bestaan. Zoals de persoonlijke worsteling met het leven, de ervaren eenzaamheid, angst, wel of niet verbonden zijn.

Inderdaad, ook voor managers is geluk keihard: persoonlijk én professioneel.

Ooit wel eens gedurende een langere tijd ongelukkig geweest?
Mail je positieve of negatieve ervaringen over geluk op je werk naar arets@bnote.nl

Bron: 100 Geluksversnellers: www.versnellers.nl

 
 Doorsturen    8 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Jos Arets - CEO van Tulser 


·      Architect van toekomstbestendige oplossingen om mensen & organisaties meetbaar met 70:20:10 oplossingen beter te laten presteren.
·      Auteur van boeken met het doel hrd te versterken zoals '70:20:10 naar 100% performance', ‘Kostbaar Misverstand; van training naar business improvement’ en ‘Liever (g)een training’.
·   Samen met Charles Jennings en Vivian Heijnen heb ik het 70:20:10 Institute opgericht om dit gedachtegoed in cocreatie met onze collega's in de wereld te verspreiden en te verbeteren.   
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Onno Hamburger  |   | 
20-11-2006
 | 
15:04 uur
Mooie stelling. Kan ik me helemaal in vinden.

Sturen op duurzaam geluk van je medewerkers en klanten leidt tot betere lange termijn resultaten en winstperspectieven.

Behalve dat het leuker en plezierig wordt voor je medewerkers geven leidinggevenden zelf overigens ook aan dat sturen op mogelijkheden in plaats van sturen op problemen meer energie en plezier oplevert. Verschil tussen leiden en lijden dus!

Op (Klik hier) overigens veel meer informatie over geluk op de werkplek!

Onno Hamburger
Senior trainer/ coach
Van Harte & Lingsma
Jos Arets  |   | 
20-11-2006
 | 
21:55 uur
Beste Onno,

bedankt voor je reactie. De website is inderdaad een goede tip. Het boek (100 Geluksversnellers) is gebaseerd op veel wetenschappelijk onderzoek. Daarvoor hebben we onder andere met Ruut Veenhoven gesproken; hoogleraar en bekend geluksonderzoeker. Graag verwijs ik naar zijn geweldige World Database of Happiness met een enorme hoeveelheid wetenschappelijke publicaties over geluk.
www1.eur.nl/fsw/happiness

Jos Arets
heer M.P.D. Odijk  |   | 
21-11-2006
 | 
09:56 uur
Afhankelijk van de baan kan de productie ook zomaar verdubbelen. Aan de lopende band zul je dat wellicht minder merken dan bij beroepen waar creativiteit / genialiteit (kortom: inspiratie) vereist zijn, maar ook daar speelt het in mijn optiek een rol.

Geluk hoeft niet duur te zijn. Belangrijk is dat je niet bezuinigt op kleine dingetjes die je personeel raken. Verder is het ook van belang dat je de kwaliteit van de werkomgeving voor je mensen niet te snel opschroeft: dit schept niet te realiseren verwachtingen voor de toekomst. Het is beter om iedere drie maanden een (beschaafde) positieve boodschap te brengen. Dit zorgt ervoor dat tevredenheid (/geluk) blijft.
Edwin Zeelenberg  |   | 
21-11-2006
 | 
12:01 uur
Het is de kunst om 'gelukkig te zijn'. Om je op een bepaald moment zo te voelen, ondanks de wereld die om je heen door blijft draaien. Om hier mensen mee te helpen, zowel zakelijk als prive, is als het geven van een kado: je ziet mensen blij worden en opbloeien.

Kortom, je kan een kader scheppen binnen de onderneming, maar daarna zullen de medewerkers zich ook nog bewust moeten worden hoe ze daarvan kunnen 'genieten' om gelukkiger en succesvoller te worden.
Jos Arets  |   | 
21-11-2006
 | 
20:21 uur
Het is een geluk dat het mogelijk is om geluk te beïnvloeden. Als individu of als team of in je rol als manager is het mogelijk om gelukscompetenties te ontwikkelen. Dat zijn:
- positief zelfbeeld;
- optimisme;
- kiezen;
- actief zijn;
- sociale relaties;
- jezelf ontwikkelen;
- levenskunst.

Hier liggen concrete aanknopingspunten om geluk -ook op het werk- te ontwikkelen.

Veel succes ermee,

Jos Arets
Edwin Zeelenberg  |   | 
21-11-2006
 | 
22:58 uur
Bedankt Jos!

En nu nog de managers die het aandurven om zich hierin te bekwamen en het toe te passen... (in de Nederlandse cultuur is het nog steeds vaak not-done om het hoofd boven het maaiveld uit te steken).

Dit zal dan ook top-down gedragen moeten worden en onderdeel moeten worden van de bedrijfscultuur.

Groeten

Edwin Zeelenberg
Solutionconsult B.V.

lcjevers@home.nl  |   | 
22-11-2006
 | 
07:36 uur
Het wordt eens goed tijd dat we het unilineaire Rijnlandse model en onze calivistische aard verlaten en ons alleen richten op profit for gain en gaan for profit for happiness.

Met het verre oosten vallen hier nog de nodige (geluks)ervaringen mee uit te wisselen. Geluk is natuurlijk ook een kwestie van doorlopende culturele uitwisselingen.

Directeuren en managers, steek je nek eens uit boven het maaiveld en maak jullie team een gelukkig team! En vertrek vanuit de gelukscompetenties die jos aangeeft!

Léon Evers
These - Social Capital Consultancy bv
Onno Hamburger  |   | 
22-11-2006
 | 
23:20 uur
Nog even een toevoeging aan de reactie van Jos Arets.

Naast ontwikkelbare persoonlijke gelukscompetenties zijn de context waarin de persoon werkt van groot belang voor geluk op de werkplek. De kwaliteit van de relatie met de leidinggevende blijkt daarbij een belangrijke rol te spelen naast de sfeer op de werkplek.

Een aantal vooruitstrevende organisaties zijn overigens al (voorzichtig) bezig duurzaam geluk op de werkplek te integreren in hun bedrijfsvoering. Onder andere Randstad en de Belastingdienst.

Ik verwacht zelf dat het thema geluk op de werkplek (happiness@work) alleen maar van groter belang zal worden de komende jaren. Zeker gezien de toenemende vergrijzing, het dreigende tekort aan hoog geschoolde arbeidskrachten en de toenemende behoefte aan hoog betrokken, innovatieve en goed samenwerkende medewerkers.

Onno Hamburger
Van Harte & Lingsma

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10