Reactie: Toch erg triest dat uiterlijk vertoon iets is waar men zich druk over maakt. Men zou beter wat meer aandacht aan de kwaliteiten van een sollicitant kunnen schenken.
Reactie: Beste A. Stuijt , je hebt helemaal gelijk in je reactie.
Door mijn werk als adviseur kom ik te vaak tegen dat er geen langer termijn visie in het bedrijf is, uitsluitend kort termijn en helaas vaak ook nog adhoc beleid. Dat de functioneringsgesprekken c.q. beoordelingsgesprekken niet meer werken (op een uitzondering na) is dan ook logisch.
Het tempo voor managers is soms erg hoog door de druk van de aandeelhouders. Verder werkt ons kabinet met al zijn veranderende regels ook niet mee aan een goed economisch klimaat.
Daarom wordt het tijd dat er meer gebruik wordt gemaakt van hulpmiddelen, die zorg dragen dat managers weer weten wat ze aan deskundigheid in hun bedrijf hebben.
Ja een goede monitor is er eigenlijk nog niet op dit moment, maar ik weet dat volgende maand er wel een goede monitorsysteem komt, waardoor HR&O ook weer eens zijn eigenlijke werk kan gaan doen.
En dan wordt iedereen in het bedrijf 360 graden beoordeeld, daar moet de manager gebruik van maken op een positieve wijze, een goed continuiteitsmanagment ontwikkelen, dan zijn alle elementen voor motivatie, meer winst uit de eigen kennis en dus meer geld besparen. (ander woord voor meer winst)
Nar de toekomst toe heeft het bedrijf dan de grootste kans om nieuwe werknemers aan te trekken en vooral te behouden!
Reactie: leden worden veelal lid van een vereniging om goede en betrouwbare informatie. Mensen met RSI willen niets liever dan hun klachten verminderen en graag aan het werk blijven. RSI is een complex probleem om aan te pakken. Onbegrip helpt niet bij het complexe proces van herstel. Een actieve aanpak is nodig en inderdaad is ondersteuning welkom. Als vereniging leveren graag een bijdrage aan de preventie en herstel van rsi. Vele leden zijn dan ook slechts enkele jaren lid. De meesten werken overigens 'gewoon'.
De tendentieuze discussie over modeziekten waarin Renckens kennelijk de hoofdrol wil spelen toont een duidelijk gebrek aan deskundigheid.Het draait er eigenlijk veel meer om een erkenning van de klachten (waar wat aan gedaan moet worden) dan om het beestje een bepaalde naam te geven. Dat laatste is alleen maar makkelijk omdat je dan weet waar je het over hebt. Maar geen doel op zich.
Reactie: Preventie, verzuim of reïntegratie: in alle gevallen is de medewerker voor een groot deel zelf verantwoordelijk. Daarover is sinds ‘Poortwachter’ geen misverstand meer mogelijk. Medewerkers die niet goed voor zichzelf zorgen en niet actief meewerken aan reïntegratie, hebben een probleem. Het is de taak van de werkgever om medewerkers ook aan te spreken op die eigen verantwoordelijkheid.
Vraag daarbij is waar het werk ophoudt en waar het privé-domein begint. Deze grens is vaak moeilijk te trekken. ‘Je bevindt je min of meer in een grijs gebied: tot waar mag je reiken als werkgever? Bij sommige medewerkers moet je dieper ingrijpen in de privé-situatie dan je lief is. Bijvoorbeeld als mensen hun privé-leven niet op orde hebben of gewoon ongezond leven. Zulke mensen mag je als werkgever aanspreken op hun gedrag. Soms kan het ook helpen om mensen privé wat te ondersteunen.
Ook bij verzuim en reïntegratie is preventie het toverwoord. De werkgever kan verzuim op verschillende manieren helpen voorkomen. Bijvoorbeeld door te zorgen voor goede arbeidsomstandigheden en via zorgvuldig HRM-beleid. ‘Als mensen boven hun macht werken of als hun werk juist te weinig uitdagend is, is dat een ziekmaker. Via onder andere het functioneringsgesprek en het Persoonlijk Ontwikkelplan kun je zicht houden op de medewerkers.
Van de werkgever wordt nogal wat verwacht op het gebied van verzuim en reïntegratie: kennis, expertise én people management.
De meeste ziekmeldingen zijn het gevolg van psychosociale problematiek. In dergelijke situaties kan psychosociale hulpverlening preventief goed werk verrichten. Door mensen tijdig op te vangen bij stress signalen zoals; veelvuldig ziek zijn, een negatieve werkhouding, klagen over vermoeidheid, regelmatig conflicten, passief- en ongemotiveerd gedrag, kan worden voorkomen dat deze in langdurig ziekteverzuim geraken.
Ziekteverzuim is een grote kostenpost voor het bedrijf. Het inschakelen van professionals is een slimme zet om het ziekteverzuim te voorkomen. De werkgever zal dan een investering doen, om grotere kosten voorkomen.
Reactie: In onze praktijk zien we heel vaak dat de ICT(-strategie) niet of nauwelijks is afgestemd op de bedrijfsstrategie. Als de ICT in lijn wordt gebracht met de bedrijfsstrategie dan kan het absoluut een key succesfactor worden. Gebeurt dit niet dan kan de ICT juist als vertragende of vertroebelende factor gaan opspelen.
Reactie: Op zich een goed idee om nog eens op mogelijke PoPo'fouten' te wijzen. Toch adviseer ik om ook eens naar het blog van Tom 'In Search of Excellence' Peters te gaan: tompeters.com.
& Zie daar (entry 12/11) de PoPo die hij recent gaf in Antwerpen.
(nb: 'tip van sluier': Tom bezondigt zich aan alle fouten die op PoPo-gebied mogelijk zijn....)
Reactie: Het artikel is eenzijdig en tendentieus. Termen als 'modeziekten' en 'periodiek populair' doen het ergste vrezen voor de mensen die tegenover een werkgever of medicus komen te zitten die er stilzwijgend zo over denkt. Stilzwijgend, want tegenover de werknemer/patiënt doet hij net alsof hij de klachten wél serieus neemt. Wat ontzettend hypocriet! Nog één keer: burnout en RSI treffen vooral die mensen die zich meer dan 100% inzetten voor hun werk, altijd bereid zijn een stapje harder te lopen, nooit klagen en zichzelf wegcijferen voor anderen. Gek dat werkgevers/medici nooit zo denigererend praten als bovengenoemde ziektes henzelf overkomen. De uitlatingen van Renckens zijn buitengewoon eng en verraden hoogmoed en conservatisme.
Reactie: Nog een tip: probeer meteen in het begin het publiek nieuwsgierig te maken. Dit is mogelijk door direct met een filmpje te beginnen die voldoet aan de tip “Prachtige illustratie”. Een andere mogelijkheid is om met een leuke/interessante anekdote te beginnen waarin het onderwerp verwerkt zit.
Reactie: Nog een verbetering is dat de moderne business consultants per afgeronde opdracht werken, dus klaar is klaar. Een goed voorbeeld hiervan is MKBzonderzorgen.
Reactie: Prima artikel met tips en hulpmiddelen. Persoonlijk kies ik voor de witste en kaalste achtergrond die er is.
Steekwoorden gebruikend en in de notes welke ik voor mijzelf uitprint als leidraad geef ik mijn verhaal aan. Uitgeprint met grote letters zodat ik ze van afstand kan lezen !
Reactie: In mijn bedrijf levert een integraal gezondheids beleid, de mogelijkheid om op kosten van het bedrijf en met een hoge korting voedings supplementen te kopen een zeer laag ziekte verzuim op en tevreden medewerkers. Ik denk zeker dat de werksfeer ook een positieve bijdrage levert aan het welbevinden van de medewerkers. Daar helpt geen sport of voedingssupplement voor.
Reactie: Ik heb totaal geen controle meer over mijn team. Ik zou dringend meer controle willen, maar alles terug naar u toetrekken is ook geen oplossing