Reactie: Beste M.Huijgens vooral het laatste stukje over de 40 etc. spreekt mee aan.
Helaas weten de werkgevers dit nog niet zo goed, vooral de groep boven de 55+ wordt geheel over het hoofd gezien.
We moeten toch tot 65 jaar blijven werken, dan is nog 10 jaar te gaan toch een goede investering!
De jeugd krijgt het voor het uitkiezen en heeft de nijging het zichzelf niet al te moeilijk te maken, want het weekend moeten ze uit.
Reactie: @M.Huijgens: Jammer dat u iedereen over 1 kam scheert. Generatie Einstein is wellicht overdreven maar er zeker veel meer (beschikbare) informatie voor jongeren dan kennis bij ouderen die hun weg niet vinden naar de informatie. Kennis blijft niet altijd relevant de huidige jeugd is in staat snel om te schakelen ipv. vast te houden aan zoals u noemt: pure kennis.
Tuurlijk heeft u wel een beetje gelijk voor een grote groep jongeren althans. Maar vergeet niet dat de jongeren mét ambitie de wereld aan hun voeten hebben liggen en eraan komen!
Reactie: Dus, hoe bereik je de grootste transparantie tussen de medewerkers en ledinggevenden en tussen de leidinggevenden en de directie?
Met behulp van Personal scans. Deze Diepte interviews) zijn een feest zijn voor alle betrokkenen betreffende eigen zelfontdekking, eigen zelfsturing en eigen competatieve zelfstandigheid. Wat een sublieme basis voor noodzakelijke veranderingen.
Kent u een krachtiger instrument?
Voor welke groep of afdeling zou u dit graag willen laten uitvoeren?
Reactie: Verhaal klinkt bekend en is duidelijk. Ik ben wel benieuwd hoe en wanneer de individuele talenten van de werknemers aan bod komen om nog te ontwikkelen zaken op te zetten. Wat mij betreft, zou na zo,n collectieve bijeenkomst ook meteen de individuele gesprekken gehouden kunnen worden die aansluiten op de resultaten van het collectieve gesprek. Je kunt wel een cyclus van twee jaren aanhouden voor het collectieve en het POP-gesprek. Geeft in een kortere tijd wel drukte maar in twee jaren doe je wel minder uitgesmeerd dezelfde inspanning. Dat vraagt om planning en mensen kunnen sneller doelgericht aan de slag.
Reactie: Alsof 't een eendenjacht is, om die ''generatie Einstein'' te plezieren! Maar 't zal gaan zoals altijd: elke geneneratie haalt zichzelf binnen in organisaties.
Reactie: Helemaal super.
Zo geef ik de presentaties ook.
Er is nog iets extra's in PP wat ik wel gebruik. Als ik de aandacht tijdens een (kort) interactief moment op onszelf wil houden en de dia alleen maar zou afleiden (publiek gaat dan langs je heen kijken) dan zet ik het beeld op zwart. Dat doe je door simpelweg of de 'z' toets te drukken. Alles blijft paraat tot je weer op 'z' of op het pijltje voor de volgende dia drukt.
Reactie: Als je kritiek levert moet je het ook onderbouwen en zeggen hoe het wel moet of hoe je het zou doen. Zo heb je wat aan kritiek. Als iemand kritiek levert vraag ik ook altijd hoezo of waarom. Zo leer je ervan en weet je ook de gewenste situatie.
Reactie: Generatie Einstein vind ik ook nogal overdreven, want daarvoor hebben wo- en hbo- afgestudeerden van de laatste paar jaar te weinig inhoudelijke kennis. Kunnen ze weinig aan doen, ligt aan het huidige onderwijs. Maar dat het ze ontbreekt aan ambitie, inzet en sociale vaardigheden e.d. - nee, integendeel. In mijn bedrijf hebben ouderen (ik ben ermee gestart vlak voor ik 60 werd) èn jongeren een plek. Geen generatiekloof, samen enthousiast werken aan een doel. En het loopt als een trein.
Reactie: Lees eens de cholesterol mythe van Uffe Ravnskov.
Die bedoelt Gerbrand waarschijnlijk
google ook eens op weston price + org
Een hoog cholesterol betekent niet automatische een hartinfarct. Bij mensen met een te laag cholesterol komt een hartinfact ook voor.
Reactie: Zolang bedrijven nog steeds moeilijk doen als mensen ooit in hun leven werkeloos worden of zijn geweest,zolang zullen kandidaten blijven liegen of de waarheid iets mooier maken dan die is.
Ook het absurde niveau die vaak onrealistisch is.Want hoe vaak heb ik niet meegemaakt dat ik allerlei cursussen zou krijgen en zodra ik in dienst kwam,bleek dit niet te zijn. Mag ik dan via de rechter dit dan opeisen?
Lijkt me niet bevordelijk voor de werksrelatie.
Ook wordt de functie mooier voorgespiegeld dan die is. Allerlei belofte worden gedaan en niet worden nagekomen. Zeggen ze niet ''zoals de waard vertrouwt ie zijn gasten''
Reactie: Hoezo ''generatie Einstein''? Was het maar waar. De generatie waarop het betreffende stuk duidt wordt gekenmerkt door een gebrek aan ambitie, inzet, pure kennis en sociale vaardigheden. ''Generatie McDonalds'' is een betere aanduiding.
Indien betreffende generatie daadwerkelijk de drive, inzet en kennis aan de dag (zou willen)leggen van Einstein dan zou het opportuun zijn dat bedrijven zich ''aanpassen''. Echter, gelet op het feit, dat dit niet het geval is, is het als bedrijf beter te investeren in 40-, 50- en wellicht zelfs 60plussers, die wel dat profiel ten toon spreiden. Ook dat leidt tot een aanpassing door bedrijven.
Reactie: Als je Ricardo Semler gelezen hebt besef je bij het lezen van dergelijke artikels dat efficiëntie decennia nodig heeft om in onze ego-trippende bedrijfscultuur door te dringen. Waarom kan niet iedereen de telefoon opnemen na de 2de beltoon?
Reactie: Laatst zag ik een tip van iemand over powerpoint waar ik even over moest nadenken.
Diegene gaf namelijk als tip om het punt waar je mee bezigt bent op te laten lichten in je presentatie. En dan heb ik het niet alleen over de regel tekst maar mogelijk ook een stukje van een afbeelding.
Aan de ene kant heeft de persoon die me dit vertelde gelijk. Dit Powerpoint laten doen is beter dan een laserpointer gebruiken of te wijzen naar het scherm. Aan de andere kant wordt je dan wel meer gedrukt in een vast lijn voor je verhaal.
Verder denk ik dat je altijd een aantal algemene tips hebt kwa presenteren:
- Zorg voor een levendige presentatie. Met andere woorden houdt de aandacht van het publiek vast. Interactie is dan altijd een goed middel. Vraag je publiek naar ervaringen over hetgeen je presenteert.
- Bereidt je goed voor. En wees ook voorbereid op het onverwachte. Je kunt altijd in de situatie terecht komen dat je voor een andere doelgroep gaat presenteren dan je aanvankelijk dacht, pas je verhaal dan wel her en der aan op je publiek! Ga dus niet het verhaal dat je voor de kantoorleiding hebt gemaakt presenteren voor een groep mensen van de werkvloer.
En zo zijn er veel tips die je op internet en in boeken kunt lezen.
Reactie: De ICT sector is een beetje arrogant en meent nog steeds dat ze voor ieder probleem de enige oplossing aan kunnen dragen, terwijl ze vaak eerder een aantal nieuwe problemen veroorzaken die er eerst niet waren. Met andere woorden, voor iedere oplossing hebben ze wel een probleem!
Dat wil niet zeggen dat we zonder ICT kunnen leven. Wat op zijn beurt weer niet wil zeggen dat ICT van strategisch belang is.
ICT ondersteunt de processen in de organisatie, niets meer en niets minder.
ICT geeft dan het management de schuld en omgekeerd. Het is een vicieuse cirkel, die door niemand doorbroken wordt. En juist daar ligt de oplossing. Denken in processen, niet in systemen. Voor het management is het goed o zich in de mogelijkheden van ICT te verdiepen, voor de ICT sector is het goed om eens uit die ivoren toren te stappen en naar de bedrijfsprocessen te kijken.