zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Receptionist(e) erkend als strategisch knooppunt

15 november 2007 - Als u een bedrijfsgebouw binnenwandelt krijgt u ‘het eerste teken van leven’ van de figuur aan de ontvangstbalie. Zij, en een enkele hij, geeft stem aan de onderneming als u opbelt. Het belang van de persoon die de onthaalfunctie uitoefent is dan ook moeilijk te overschatten. Dat wordt bevestigd in een eerste nationaal onderzoek naar de functie van receptionist(e) door Receptel i.s.m. de Vlerick School for Management en consultancybureau ‘Quality by Surprise’.

Telefonisch onthaal goed


Daaruit blijkt dat het telefonisch onthaal door bedrijven van hoog niveau is: 88 procent van de bedrijven beantwoordt de oproep tussen de derde en de zesde beltoon. Er zit trouwens een patroon in het telefonisch onthaal: bedrijven doen het ofwel bijna altijd goed of wel overwegend slecht, waarbij grote bedrijven er het beroerdst uitkomen. Wat confidentialiteit betreft tonen de receptionisten zich meestal heel discreet en zijn zuinig met het doorgeven van namen en telefoongegevens. De doorstroming van de telefoontjes verloopt vlot al is het opvallend dat een op vijf spontane sollicitanten niet tot bij de HR-dienst doordringt. Het persoonlijk onthaal gaat evenwel een stuk stroever; 66 procent van de bezoekers geeft aan onvoldoende professioneel te worden onthaald. De helft daarvan heeft het zelfs ronduit over een slecht onthaal: onvriendelijk, ongeïnteresseerd tot zelfs ongepast. Opvallend is dat 45 plus receptionisten dikwijls als ‘hartelijker’ worden gepercipieerd. 

Vrouwelijke, knappe dertiger

De onthaalfunctie is overwegend in vrouwenhanden, liefst 98 procent van de ondervraagden is vrouwelijk en 92 procent heeft de Belgische nationaliteit. De vrouwen in kwestie zijn trouwens stevig met hun uiterlijk begaan.
Ze werken meestal deeltijds en hebben gemiddeld vier jaar werkervaring in dezelfde functie. Ze zijn vlot drietalig, 56 procent van hen heeft een diploma hoger secundair onderwijs en 28 procent behaalde een bachelor diploma. Ze houden van hun werk vanwege de afwisseling en de sociale contacten en de kans die erin zit om hun talenkennis aan te wenden. 

Verschillende inschatting opleidingsbehoefte
Markant is de mate waarin de inschatting van de opleidingsbehoeften door de receptionisten zelf en de leidinggevenden uiteenloopt. De mensen in een onthaalfunctie ervaren blijkbaar niet veel lacunes terwijl de managers toch wel wat behoeften detecteren op vlak van talenkennis en communicatievaardigheden.


Bron: 6minutes
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Digital risk protection maakt preventief ingrijpen mogelijk
 Miljarden in revolverende fondsen, maar verantwoording nog summier
 Drie handige kantoorapps in 2019
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Van receptioniste tot Zakenvrouw van het Jaar
 Telefoon effectiever dan email bij zakelijk contact
 Persoonlijk contact met klanten verdwijnt door e-mail
 Slechte telefonische bereikbaarheid jaagt klanten weg
 
 
reacties
 
jan camus  |   | 
15-11-2007
 | 
07:34 uur
Als je Ricardo Semler gelezen hebt besef je bij het lezen van dergelijke artikels dat efficiŽntie decennia nodig heeft om in onze ego-trippende bedrijfscultuur door te dringen. Waarom kan niet iedereen de telefoon opnemen na de 2de beltoon?
Ron  |   | 
15-11-2007
 | 
11:20 uur
Toen ik het woord onthaal zag, wist ik dat dit een Belg was die dit onderzocht.
Dus dit is gebaseerd op BelgiŽ en niet helemaal toepasbaar op Nederland. De bedrijfscultuur in BelgiŽ scheelt heel veel van Nederland.
De klantvriendelijkheid en vooral beleefdheid, staat daar een stuk hoger dan hier. Stap maar eens een gewone winkel binnen en vergelijk het met ons land.
In Nederland ervaar ik het een stuk slechter, zowel wanneer je een bedrijf opbelt, dan wordt je vaak in de wacht gezet en mag je luisteren naar een vaak afschuwelijke melodie, neem de wachttijd eens op dan schrik je hoe lang het kan duren. Ook bij de receptie zitten tegenwoordig ingehuurde bewakings/receptiediensten die voor het bedrijf de klanten ontvangen.
Gelukkig is er ook andere beelden hiervan, want echte bedrijven hebben door dat hun visitekaartje begint bij de binnenkomst of bij het eerste telefoontje wat je aan hen besteed.
Wachten is vervelend, maar met een kop koffie erbij, voelt dat toch heel anders aan.
Ja er valt nog veel winst te halen uit je klanten, wanneer je het door gaat krijgen hoe je uitstraling naar anderen toe is.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Verleid en behoud talent met een multifunctionele werkomgeving
reacties
Drie handige kantoorapps in 2019 (1) 
Tesla Model 3 met 4% bijtelling (3) 
Wintersporters laks met sneeuwkettingen (1) 
Waarom elk bedrijf straks een chief trust officer heeft (1) 
Niet het systeem, maar de mensen centraal (3) 
Korte autoritten vervangen door de fiets loont (1) 
Zwitserse superaccu op komst? (1) 
top10
Zo regisseer je het begin van jouw presentatie (video)
Drie op de tien werknemers ervaren informatieovervloed
Papieren data nog steeds onveilig
Drie handige kantoorapps in 2019
Vijf tips om te besparen op softwarelicenties
Internationale M&A-activiteiten voegen afgelopen anderhalf jaar al geen waarde meer toe
Politieke verschuivingen vergroten risico's Europees bedrijfsleven
ISDN2 verdwijnt: 50. 000 bedrijven uit de lucht
Tinder populairste dating app in Nederland
Helft millennials wil meer flexibiliteit in hun werk
meer top 10