zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
reacties
 

Als koeien goudvissen beoordelen

Floris Koot   |    |  8 december 2007
Reactie: Beste Hettie, Precies het soort reactie dat ik op mijn reactie kon verwachten. Uw opvatting an sich is al niet objectief omdat aan uw opvatting meteen uw eigen product vastzit. Meten is weten als het objectief gebeurt door een objectief (lees mijn) bureau. Meten is weten is goed afgeschoten door Jaap Peters in zijn boek 'Intensive menshouderij'. Maar zolang mensen blijven vallen voor productjargon als 'adequaat beoordelingsysteem competentieprofielen' boven aanspreekbaarheid en dialoog zult u zich mijn woorden vast niet teveel aantrekken.
 

Zes uitgangspunten voor winstverhogende communicatie

Gedrrit Michels   |    |  8 december 2007
Reactie: Ikzelf, ben er ook van overtuigd dat een goede communicatie de winst verhoogd. Wat opvalt is dat er veel geschreven, gepraat, gecoacht en zelfs company sessies gehouden worden, om de communictie te verbeteren. Er zijn communicatie goeroes en uitgangspunten, zoals er in dit artikel ook weer enkele genoemd worden, te over. En toch dringt het blijkbaar bij veel managers/bedrijven maar niet door hoe belangrijk dit aspect is. In de praktijk mag ik dan ook constateren dat veel managers een duidelijk gebrek aan empathisch vermogen hebben. Dit is geen verwijt! Bij deze constatering moet ik denken aan het volgende grieks spreekwoord:
Welk soort woorden gij ook moogt spreken, gelijke zult gij horen.
Wat wil ik hiermee zeggen, om goed te communiceren zul je hiervoor open moeten staan. De managers en de directie zullen eerst zelf congruent met deze materie om moeten gaan voordat ze de organisatie gaan ''verplichten'' om beter te communiceren. Om dit te bereiken zal men bereid moeten zijn om terug te gaan naar de eigen roots. Dit is o.a. mogelijk door je te laten coachen of het lezen van boeken. Enkele boeken die ikzelf als zeer goed ervaren heb zijn: Je ongekende vermogens van Anthony Robbins en Het nieuwe leiderschap van Daniel Goleman. Bij het lezen van deze boeken zul je verrast worden van de ongekende mogelijkheden die er zijn om jezelf verder te ontwikkelen tot een congruent en vervolgens succesvol mens. Met vriendelijke groet, Gerrit Michels. www.germarmich.com
 

Mind mapping helpt managers effectiever te werken

Jef Cumps   |    |  8 december 2007
Reactie: Hallo,
Ik ben een echte mindmap-fan! Ik gebruik het bijna dagelijks en het helpt me om mijn gedachten te ordenen, beter de verbanden te zien tussen dingen, de zaken beter te onthouden en om snel heel goede aantekeningen te maken.

Willen jullie alles te weten komen over hoe mindmapping in de praktijk werkt, kijk dan hier http://hersenspinselsenbuikverzinsels.blogspot.com/2007/03/waarom-werken-geheugenkaarten.html

Op bovenstaande link leg ik in enkele korte, duidelijke artikeltjes uit hoe, waarom en wanneer mindmaps je kunnen helpen.

Veel mindmap-plezier gewenst!
 

Tien inzichten in natuurlijk leiderschap

Hoogland   |    |  7 december 2007
Reactie: Ik (medewerker) heb al 4 ''leidinggevenden'', gezien binnen die op bovenstaande wijze
leiding gaven. Macht corrumpeert, uiteindelijk
verdwenen de leidinggevenden door wanprestaties
Ze hadden geen controle meer over de afdeling.
Hun macht keerde zich tegen hen en uiteindelijk
was hun starre houding niet goed om veranderingen door te voeren, want uiteindelijk
heb je de medewerking nodig van de medewerkers.

Diana
 

Ik pak regelmatig een hotel om de file te vermijden

Jan. P. Flohil   |    |  7 december 2007
Reactie: Beste Ron.
Blijkt na het lezen van jou laatste reactie over het openbaarvervoer, dat ik het niet helemaal bij het rechte end had.
Ik had bij vergissing jouw bij de Zeeuwen aan deze kant van de Westerschelde in gedeeld, maar het is nu duidelijk dat jij van ZeeuwsVlaanderen komt.[sorry daar voor] Dat werpt inderdaad een heel ander licht op de zaak,Ik wou het maar niet over de reistijden hebben,dat weten we inmiddels wel.
Over de oeververbindingen heb je wel degelijk gelijk Ron. Tja,en het oude vertrouwde Veerbootluxe missen we denk ik allemaal,wie mist nou niet z,n bakkie koffie met een kroketje,of een bakkie erwtensoep op de koude winterochtend, je zou er sentimenteel van worden.Tja,de combinatie belasting en wegenbouw zal altijd een onderwerp van gesprek blijven,daar raken wij en figuuren als Eurlings,en heel de Haagse kliek nooit over uit gepraat.Daar wou ik het maar bij laten Beste Ron, Ik hoop eigenlijk dat er ook eens wat andere mensen reageren, het gaat nu een beetje op onze persoonlijke Chat lijken Ron.

Groetjes aan De Lezers, en jouw Ron:

JPF:/hbm:
 

Veroordelingsgesprek.

A Stuijt   |    |  7 december 2007
Reactie: Albert,
ik ben echt serieus hoor. Ook al komt nu die Kerstman er weer aan met z'n opgeplakte kunstlach.
En ja, ik heb het ''middel'' herhaaldelijk toegepast in een bedrijf: surprise met priemend gedicht.
Maar deze discussie afrondend:
ALS er beoordelingsgesprekken zijn, moeten die aansluiten op verbeteren van het dagelijkse functioneren. Voorkomen moet de situatie die ik ooit aantrof waarin twee medewerkers al 20 jaar zwijgend naast elkaar werken en via derden de strikt noodzakelijke boodschappen over het werk doorgaven. 't Is zo'n dertig jaar geleden, maar die situatie ben ik nooit vergeten!
 

Vooral ict’er is onveilig bezig op sociale netwerken

Magida Ezzat   |    |  7 december 2007
Reactie: Deze resultaten zijn schokkend maar we staan er niet van te kijken. Het blijkt dat ondanks het hoge kennisniveau van gebruikers over online beveiligingsrisico’s en de verschillende beveiligingsproducten, ze deze kennis toch niet omzetten in preventieve maatregelen. Een onrustbarende 51 procent blijft ondanks deze gevaren en risico’s onverschrokken doorgaan met het downloaden en online delen van bestanden. Internetgebruikers gaan ervan uit dat zij veilig zijn, maar dit blijkt niet het geval te zijn. Dit geldt ook voor ICT’ers, terwijl zij zich eigenlijk nog bewuster bezig zouden moeten houden met de gevaren. Het is te hopen dat zij wel de kennis hebben over hoe zij op een juiste manier hun computer moeten beveiligen, met zowel antivirus- en antispyware-software. Het belangrijkste is de real-time blocking- en gedragsbeveiliging. Zonder deze beveiliging zijn ook zij absoluut vatbaar voor de nieuwste hardnekkige bedreigingen die verspreid worden via het internet vandaag de dag.

Magida Ezzat, marketing communication manager bij PC Tools
 

Wel sex, weinig geflirt op de werkvloer

piet   |    |  7 december 2007
Reactie: bij welke bedrijven maak ik dan een goede kans?
 

Eerste indruk allesbepalend bij sollicitatie

EL Pastoor   |    |  7 december 2007
Reactie: In eerste instantie gaat het om de klik!!
past iemand in een bedrijf en verder ben ik het eens met Jaqueline van der Voort.
Het is net als verliefdheid,als er een klik is kan je je partner voor de toekomst uitzoeken.
in allebei de gevallen ga je niet over een nacht ijs!!
 

Vacatureclip maakt bedrijfscultuur zichtbaar

Steven Tolsma   |    |  7 december 2007
Reactie: Op onze website www.VideoBoard.nl staan videofilms van bedrijven, maar ook gewone tekstvacatures. Het blijkt dat de videofilms vaker en langer worden bekijken dan de pagina met tekstvacatures. Dus waarschijnlijk vinden sollicitanten dit toch interessanter. Voor de sceptici hebben we de ouderwetse tekstvacature ook nog maar even laten staan. :-)
 

Veroordelingsgesprek.

Albert   |    |  7 december 2007
Reactie: Beste A. Stuijt,

Elkaar door middel van een geintje, de juiste feedback geven. Dat is nou relativeren met inhoud. Zo zou het op het werk ook kunnen!
 

Ik pak regelmatig een hotel om de file te vermijden

Ron   |    |  7 december 2007
Reactie: Jan Flohil natuurlijk weet ik dat er een spoorlijn van Vlissingen naar Roosendaal loopt, maar ik weet ook dat Prorail weken deze lijn uit bedrijf houdt en dit volgend jaar zelfs 2 maanden wil doen. Dat kan denkelijk alleen in Zeeland, want daar protesteren ze niet zo erg.
En de betrouwbaarheid van het Voet/fietsveer is ook niet echt overtuigend.
Sinds opheffen van de veerpont bij Perkpolder Kruiningen, moeten de kinderen in oost Zeeuws Vlaanderen de eerste bus zien te halen en dan zijn ze nog pas om 9 uur op school. Ook daar was niet bij stilgestaan door de overheid, maar daar hebben ze lak aan wat de bevolking echt wilt!
En België haalt inderdaad zijn geld via de belastingen binnen (gemeente belasting) en betaald daar het gratis vervoer mee.
Voordeel 20 % minder vervuilende auto's in de stad. In Nederland betaal je wegenbelasting, maar dat gaat niet naar de wegen en door de privatisering van het openbaar vervoer zijn er heel veel busverbindingen opgeheven. En de NS wil dit trucje ook gaan doen in Zeeland, niet meer stoppen bij de kleine dorpen, spaart geld uit en oh ja volgend jaar tariefverhoging, dus je wordt aan alle kanten gepakt.
Je moet nu eenmaal om geld te verdienen de deur uit dus een keuze heb je niet.
En minister Eurling heeft deze week gezegd, dat er geen speciale korting voor de tunnel komt voor de mensen uit Zeeuws Vlaanderen, want dan worden ze bevoordeeld t.o.v. de rest van Nederland. Wordt een tijd dat hij dit stukje Nederland eens komt bezoeken, dan weet hij
Dat je of door België (Liefkenshoektunnel) of via de Westerscheldetunnel moet rijden om in Nederland te komen, met het openbaar vervoer, uitsluitend bussen, een dagtocht om ergens te komen. Misschien kunnen we een groot Vlaanderen maken met Zeeuws-Vlaanderen en het Vlaams sprekende gedeelte van België en dan niet onder de Nederlandse vlag, want dan schieten we er nog niets mee op.
 

Wat te doen met een manager die niet gecoacht willen worden?

koen Toebat   |    |  7 december 2007
Reactie: Ook ik werk als rechterhand van de eigenaar van ons bedrijf, eerlijk gezegd als jouw collega heel wat moeite geeft met jou positie en en weigerd om ook maar mee tewerken en demotiveert zijn team, zelfs na dat je er met hebt over gesproken ontkent hij gewoon alles,dat is een groot teken dat een verdere samenwerking met hem onmogelijk lijkt, dus denk ik dat er niets anders opzit dan afscheid tenemen van deze persoon anders zal het enkel maar escaleren tot een zeer onaangename werksfeer voor jou en de rest van de team
 

Zes uitgangspunten voor winstverhogende communicatie

H Oosterhof   |    |  7 december 2007
Reactie: HUMOR
Bijna acht op de tien werknemers in Nederland ervaren in meer of mindere mate stress op het werk. Stress op de werkplek neemt toe. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Blauw Research. Een hoge werkdruk, een gebrek aan waardering, het voortdurend moeten presteren en de angst dat het bedrijf failliet gaat, zorgen ervoor dat deze werknemers steeds moeilijker gaan functioneren en in sommige gevallen in de WAO belanden.
Uit andere studies is al langer bekend dat humor op de werkvloer een positieve bijdragen levert aan de druk die de dagelijkse werkzaamheden met zich meebrengen. Het zorgt ervoor dat men met plezier naar zijn werk gaat. Het plezier wordt vaak ontleend aan leuke collega’s, c.q. collega’s met wie men goed kan opschieten. Een gelijksoortig gevoel voor humor kan daarbij helpen. Sommigen vinden humor zelfs belangrijker dan hun collega’s. Plezier in het werk blijkt ook sekseoverstijgend. Mannen en vrouwen denken er vaak hetzelfde over en dat is wel zo prettig voor de sfeer op het werk.

ONTSPANNING
Je kunt in algemene zin zeggen dat humor het plezier in het werk verhoog en de onderlinge samenwerking stimuleert. Hetzelfde geldt voor de omgang met klanten en het leiderschap en management. Het management moet wel ruimte maken voor zo’n sfeer. In veel bedrijven wordt een wat losse omgang met elkaar namelijk niet zo gewaardeerd. Als die ruimte toch wordt geboden, dan maakt het uit van de bedrijfscultuur en stoort niemand zich eraan.
Humor relativeert en ontspant. Lach dus om elk komisch voorval en maak regelmatig een opmerking met een vleugje zelfspot. Uitlachen is daarbij verboden. Lach nooit om hen, maar met hen! Een ontspannen manager heeft een plezierige uitstraling. Waarom? Hij gaat graag op een ontspannen manier met mensen om. Hij werkt serieus maar heeft ook (binnen)pretjes. Zijn opgewekte uitstraling maakt hem tot een prettige collega.

BEDRIJFSSFEER
Een open en transparante communicatie tussen alle betrokkenen is waardevol. Het voorkomt misverstanden, ergernis en ruzie. Probeer hiervoor eens de volgende stappen:

1. Wees creatief, flexibel en effectief
2. Ontwikkel gezamenlijk doelstellingen
3. Luister en voel mee met uw medewerkers
4. Sta open voor uw medewerkers en klanten
5. Breng veranderingen op een speelse manier
6. Evalueer met elkaar de voortgang (progressief)
7. Geef zelf het voorbeeld in de richting waarin u wilt
8. Creëer het wij-gevoel, ook voor de partners (zakelijk en privé)
9. Betrek alle medewerkers en managers bij veranderingen (aftrapbijeenkomst)………………….

………………laat uw bedrijfssfeer eens beoordelen door een onafhankelijk deskundige.

Herman Oosterhof, FLEXBEMA.
 
< vorige 1795 1796 1797 1798 2480 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10