zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
reacties
 

Leidinggevende beter af zonder visie

Yves Hanoulle   |    |  17 februari 2008
Reactie: Een bedrijf heeft een visie nodig, het helpt om beslissingen te nemenzonder overloos gezever. Een visie is echter niet iets dat van bovenhand zomaar kan opgelegd worden, dit wil voor mij niet zeggen dat er eindeloos moet vergaderd worden over een visie.
THe core protocols zijn een set van regels die tems/bedrijven helpen om tot een beterecommunicie tekomen waardoor ze veel sneller beslissinen kunnen nemen.
http://www.mccarthyshow.com/Portals/11/docs/TheCoreV3.pdf

Deze regels zijn de best practises onstaan in een cursus die nu al twaalf jaar lang gegeven word in Amerika.

Sederd 2007 kan je die nu ook in Europa volgen.
http://www.paircoaching.net/workshop_en.php?cursusID=3&title=Reboot%20to%20Team%202.0
 

Ervaren manager trapt in drie valkuilen

Yves Hanoulle   |    |  17 februari 2008
Reactie: Daarom dat ik zo geloof in de agile manier van werken. Daar wordt de feedback loop op alelrlei manier kleiner gemaakt. Dagelijkse korte stand-up meeting met het gehele team.
Iteraties van 2 weken.
Feature list die enkel geld voor de huidige iteratie (en in die periode niet kan veranderen.) enz
 

Negen lastige sollicitatievragen

J. van Beek   |    |  16 februari 2008
Reactie: Beste Jasper,

Bedankt voor je reactie en aanvulling.
Uiteraard is het van belang de juiste competenties te selecteren, los van persoonlijke voorkeuren. Het organisatiebelang staat voorop; en één van de voorwaarden daarbij is dat daarbinnen de juiste mensen met de benodigde competenties elkaar uitdagen en met elkaar samenwerken. En dat alles in balans; wat een voortdurende beweging betekent.

Met vriendelijke groet,
Jeannette van Beek
 

Negen lastige sollicitatievragen

J.G. Tolhuijs   |    |  15 februari 2008
Reactie: Hoi El,
Fijn om te horen dat je er wat aan hebt. En heel graag gedaan. Veel succes met je carriere en een hele fijne avond gewenst!
Jasper

P.S. Laat even horen wat het uiteindelijk geworden is... ben wel benieuwd.
 

CEO krijgt teveel betaald

Willem van Druten   |    |  15 februari 2008
Reactie: Misschien zijn de uitkomsten van dit onderzoek er ook weer een voorbeeld van; wat je uit de achterkamertjes haalt valt ten prooi aan zelfregulering. Je hoeft dus niet alles te reguleren zoals sommigen altijd maar willen (discussie topinkomens), breng het in de openbaarheid en ook de topinkomer ontkomt onder maatschappelijke druk niet aan zelfreflectie en verantwoording.
Daar waar we aan de grenzen komen van de veerkracht van het milieu en de economische groei.. komen we nu ook aan de (boven) grenzen van nog acseptabele beloning.
Alleen jammer en eigenlijk onvoorstelbaar dat bij deze toppers, van nb topondernemingen, elk besef van normen en waarden ontbreken; ze geven de schuld van hun hoge inkomen aan anderen. Heb je een keer een positie met veel vrijheid, kun je er mbt je eigen beloning niet verantwoord mee omgaan.
Misschien een idee; het oprichten van een moralitische vakbond voor topinkomens.
 

Zes tips voor een effectief online visitekaartje

Peter   |    |  15 februari 2008
Reactie: Ik denk dat het in deze niet relevant is af te vragen wat juridisch of ethisch verantwoord is, en of je wel of niet vindt dat een recruiter informatie mag gebruiken die verkregen wordt via privé-netwerken zoals hyves. Feit is dat de meeste recruiters de sollicitant toch wel zullen opzoeken via hyves of google. De informatie zal in veel gevallen hoe dan ook officieus gebruikt worden om een beeld van de sollicitant te vormen. Het is vervolgens aan de sollicitant om af te wegen of zijn interesse in de baan of zijn overtuiging dat hyves enkel voor privé-doeleinden is sterker weegt!

Overigens, eind februari gaat er een nieuw online banennetwerk van start waar werkgevers en werkzoekenden elkaar ontmoeten, een netwerk kunnen opbouwen en zichzelf kunnen presenteren met video, foto tekst en op allerlei andere manieren. Het is kosteloos te gebruiken voor alle partijen. www.jobbey.net.
 

Zes tips voor een effectief online visitekaartje

Ad Beer   |    |  15 februari 2008
Reactie: @Mike,
Als ik HRlog lees, wat overigens beter recruiterlogs zou kunnen heten, en de uitgelaten puberale reacties van de recruiters op Hyves lees dan denk ik dat jij echt anders tegen Hyves aankijkt dan de recruiters.
De recruiters zitten so wie so met de handen in het haar omdat er inderdaad nauwelijks nog goede mensen te vinden zijn in onsl land.
Ik denk ook dat bedrijven er nu beter aan doen om eens te gaan kijken of ze niet met de bestaande bemensing hun werk kunnen doen. Als je weet dat gemiddeld 27% van de tijd in bedrijven nutteloos wordt besteedt dan is er door het inzetten van een verbetertraject nog veel productiviteit te halen uit het zittende personeel.
Ik heb er behoorlijk veel ervaring mee opgedaan en efficienty verbeteringen van 15% per jaar zijn echt geen fabeltjes.
 

Zes tips voor een effectief online visitekaartje

Mike   |    |  15 februari 2008
Reactie: Beste Ramses,

U bent wel heel serieus ingesteld. Ik denk dat het merendeel van de mensen hyves ziet als een ontspanningstool om sociale contacten te onderhouden en nou niet bepaald om werk te zoeken. Als je zelfs bij hyves al niet meer 'jezelf' kan zijn en recruiters daar niet doorheen prikken, dan is de lol ver te zoeken in Nederland. Overigens vind ik het wel beter dat recruiters bij een gratis website zoeken ipv de veelbelovende websites als monsterboard.nl die voor een magazijnfunctie in West-brabant met maar liefst 2 kandidaten uit Noord-holland op de proppen komen...
 

Vertel eens iets over uzelf!

klaas Bosgraaf   |    |  15 februari 2008
Reactie: Beste Tom,

Heb net je artikel gelezen en vond er herkenning in. Wat jij vertelde over ervaringen in je werkverleden, ben ik ook tegengekomen in mijn werksituaties. Zoal bij leidinggevenden en bij medewerkers.
Wat ik daar echter van geleerd heb is het volgende:

Blijf je zelf, het is al een voorrecht dat je deze dingen ziet en ervaart!

Probeer dit soort dingen niet te veranderen, je mag kritisch zijn, maar ga zelf niet in die stroom mee.

Richt je niet op het negatieve maar op het positieve (goede). Zodat je bij een ander bedrijf schoon en fris weer aan de slag kan. Je zelf weer kan ontplooien. Gebruik het negatieve om het positief om te buigen. Leer ervan! En geef niet jezelf de schuld!

Zo probeer ik met deze dingen om te gaan. En heb ervaart dat me dit rust geeft, zodat ik me kan richten op belangrijker dingen in het leven.
Ik wens je veel succes in werkcarriere en mogelijk vindt je nog eens een bedrijf die wel je visie deelt!

Met vriendelijke groet,

Klaas Bosgraaf.
 

Zes tips voor een effectief online visitekaartje

Ad Beer   |    |  15 februari 2008
Reactie: Ik denk dat voor jonge mensen aanwezigheid op Hyves wel kan maar voor de oudere jongeren juist de aanwezigheid op Hyves wel eens tegen hen kan werken.
Voor de professional lijkt me aanwezigheid op Linkedin, Xing of Net-Werk.biz wat meer getuigen van professionaliteit.

Het is overigens nog de vraag hoe lang recruiters nog gebruik mogen maken van gegevens die voor een ander doel dan sollicitatie op internet zijn geplaatst. Het gebruik van gegevens met een ander doel waarvoor ze zijn geplaatst is onrechtmatig. Links en rechts wordt ook al bekeken of er wetgeving in deze gemaakt moet worden. En omdat we in ons land meer regels hebben dan inwoners zal er ook wel weer regelgeving gaan komen.

Dus, zorg ervoor dat je op de juiste netwerken zit. Geef aan dat je gegevens gebruikt mogen worden voor recruiters (of geef aan dat het juist niet mag, wat op net-werk.biz dus mogelijk is) en zorg dat ook elders tekenen van je competentie op internet zichtbaar zijn.
 

Zes tips voor een effectief online visitekaartje

M. Sloot   |    |  15 februari 2008
Reactie: Wat een gezeik.
Gebruik daar lekker LinkedIn voor. Dat is de zakelijke variant van hyves.

Wat er op Hyves gebeurt staat er los van. Prive en zakelijk moet je niet door elkaar halen. Als ik het op Hyves over wat voor dingen dan ook wil hebben dan komen ze erop.

Recruiters zuipen ook, doen prive ook dingen die werkgerelateerd niet door de beugel kunnen.

Daar moet je iemand niet op beoordelen.
 

Sneller promotie dankzij krachtenveldanalyse

Jos Essers   |    |  15 februari 2008
Reactie: Kortom, op een degelijke manier netwerken binnen het bedrijf en de Netwerk-scorecard gebruiken. Verwar dit vooral niét met manipuleren.
 

Negen lastige sollicitatievragen

EL Pastoor   |    |  14 februari 2008
Reactie: Dank voor alle ''lerende''reacties!Hier heb ik wat aan!!Het geeft mij een enorme energie om door te zetten en verder te gaan om mijn doel te bereiken. Het betekend voor mij dat ik op de goede weg zit en met meer aandacht mijn weg moet vervolgen. Mijn vader is 77 en werkt ook nog vier dagen in de week met ontzettend veel plezier voor een multi-national in Duitsland.
Ook hij is mijn grote voorbeeld, Jasper. Hij is een echte prof op zijn gebied en geniet van alles wat hij nog tegen komt op de werkvloer.
En leren doet ook hij nog!!En ook ik ben een kind van mijn vader!!!!Allemaal heel erg bedankt!!
 

Negen lastige sollicitatievragen

J.G. Tolhuijs   |    |  14 februari 2008
Reactie: Zeer geachte heer Van Beek,

In kan mij helemaal vinden in uw verhaal. Er is echter één vraagstuk dat mij bezig houdt en dat heeft betrekking op dit stuk:

'Persoonlijk werk ik niet graag met mensen die voortdurend bezig zijn anderen ''vliegen af te vangen'' of ''de beste van de klas willen zijn''. Ik werk liever en met meer resultaat samen met mensen die gaan voor een kwalitatief goed resultaat en die samen de schouders eronder zetten en dat ook uitstralen'.

Uiteraard is het belangrijk om die mensen te selecteren waarbij je het gevoel hebt, dat je daarmee het beste kunt samenwerken. Tegelijkertijd gun ik elke onderneming wel tenminste één of twee mensen die binnen redelijke grenzen buiten de toon vallen. En dat zeg ik als manager.

Vanuit mijn functie vind ik het namelijk ook belangrijk om de personeelsdiversiteit ook qua persoonlijkheden in balans te houden. Dat geldt ook voor mijzelf. Ik meen dat deze diversiteit een preventieve uitwerking heeft op de escalatie van overeenstemming, wat altijd op de loer ligt als je een team hebt dat elkaar te goed ligt.

Ik meen dus dat elke organisatie de beschikking moet hebben over mensen die vanuit vanuit authentiek idealisme, of misschien zelfs wel vanuit spiritualiteit, de beste van de klas willen zijn.

Uit ervaring weet ik dat dit niet altijd de leukste mensen zijn om mee te werken. Ze zijn soms erg vermoeiend, omdat deze mensen soms ook beschikken over een teveel aan emotie. Maar dat laatste valt echter wel goed te coachen. Het is dus af en toe even door de appel heenbijten. :-)

Loslaten van eigen voorkeuren, en kijken naar personeelsdiversiteit, vind ik een uitermate belangrijke selectiemiddel binnen sollicitaties. Daar komt het dus eigenlijk op neer.

Fijne dag!
Jasper
 
< vorige 1737 1738 1739 1740 2480 volgende >
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10