zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Vertel eens iets over uzelf!

Door: Frank van Marwijk
 
Een gesprek is niet alleen een manier om feitelijke informatie uit te wisselen. Het heeft ook tot doel uw gesprekspartner beter te leren kennen. Tussen de regels door voorziet u uw gesprekspartner van feedback en onthult ook iets over uzelf. Door te laten weten wie u bent, wat u vindt en wat u voelt, groeit de onderlinge betrokkenheid en waardering. Zelfonthulling haalt u uit de anonimiteit. Iets over uzelf prijsgeven zorgt ervoor dat de ander weet wat hij aan u heeft. Maar zelfonthulling is nog niet zo gemakkelijk. Sommige mensen zijn een gesloten boek; anderen lijken juist alleen maar over zichzelf te kunnen spreken.

Heb ik je al verteld over mijn…?
U kent ze vast wel; collega’s die het altijd maar over zichzelf hebben. Elke dag vertellen ze verhalen over de beslommeringen uit hun privéleven. U weet alles over de toneelvereniging waar een collega lid van is en u wordt dagelijks op de hoogte gehouden over hoe het met zijn kinderen gesteld is. ‘Ik’ is zijn meest gebruikte woord. Om beleefd te zijn luistert u het verhaal telkens aan. Maar als u de kans krijgt, wandelt u graag een blokje om zodat u de overdadige zelfonthullingen van uw collega kunt ontlopen.



Rijk aan woorden – arm aan inhoud
De collega die ik hierboven heb beschreven vertelt veel over zichzelf. Maar kent u hem werkelijk? De kans is groot dat u deze vraag toch met ‘Nee’ beantwoordt. De collega die zoveel over zichzelf praat, is blijkbaar op zoek naar bevestiging. Maar hoewel hij veel over zijn eigen persoon lijkt te vertellen, geeft hij weinig van zijn ware identiteit prijs. U heeft er misschien geen idee van wat zijn visie is met betrekking tot het werk. U hoort zelden zijn mening en hij geeft niets van zijn gevoelens prijs. Over andere onderwerpen praten is lastig met hem. Hij praat misschien mee terwijl hij niet eens weet waar het over gaat. Hoe kan het ook anders? Hij is immers alleen met zichzelf bezig. 

Stelt u zichzelf centraal?
Mensen zoals ik hierboven beschreven heb, geven u misschien het gevoel dat u maar beter zo weinig mogelijk over uzelf kunt vertellen. Anderen zijn mogelijk niet zo in geïnteresseerd in wat u doet of wat u vindt. U kunt beter de ander in het middelpunt stellen dan uzelf.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10