zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
reacties
 

Ook docenten scoren onvoldoende voor stagebegeleiding

Arvel   |    |  12 februari 2008
Reactie: Wij hebben de afgelopen 10 jaar veel stageaires begeleid van diverse hogscholen. De begeleiding was inderdaad niet al te best. Meestal beperkt het zich tot één gesprek in een periode van 4 a 5 maanden. En dan bleek dat de begeleider van de school meestal uitsluitend naar de vormgeving van het geleverde werkstuk kijkt en niet naar de kwaliteit van het onderzoek.

Het meest wrange voorbeeld van slechte begeleiding door een hogeschool wil ik u niet onthouden.

''Na een paar maanden vroegen we de studenten wanneer hun begeleider langs zou komen. Ze wisten het niet. Wij hebben toen het stagebureau van de hogeschool gebeld. Daar werd me verteld dat de begeleidster (inderdaad) elke maand was langs geweest. Ze had immers de reiskostenvergoeding stipt gedeclareerd?''.

Wij hebben dat uiteraard schriftelijk gemeld, maar er nooit meer iets op gehoord.
 

Wat te doen met medewerkers die zich nogal snel ziek melden?

JJT Hensen   |    |  12 februari 2008
Reactie: Geachte G Vdb.
De door u genoemde strategie kan goed werken en heeft ook een kans op een vervelend bijverschijnsel. Direct actie ondernemen op verschijnselen heeft een risico dat de oorzaak niet weggehaald wordt. Ik noem dit het paracetamoleffect los even van dat dit medicijn goed werkt bij goede indicatie.
Een ziekenhuissituatie:
Voorbeeld 1.Een patient vraag een paracetamol aan de zuster. Oke zegt ze...alstublieft. Na een uur is er nog steeds geen effect en de hoofdpijn blijft.
Voorbeeld 2. Een patient vraagt een paracetamol. Hulpverlener vraagt de rede. ''Ik heb hoofdpijn'' Hebt u enig idee waar dit vandaan komt? ''Nou zuster... ik maak me vreselijk druk en zorgen om mijn vrouw die nu alleen thuis is. Ik vind het fijn dat u even naar mij luistert zodat ik er wat over kan vertellen''.
Zou paracetamol helpen om gemis van een vrouw op te lossen? Ik denk het niet.
Ergo: geef aandacht bij voorkeur aan een oorzaak en niet alleen aan het gevolg.
 

Wie kent er écht grappige e-mailadressen?

Martijn   |    |  12 februari 2008
Reactie: Vroeger had ik de gewoonte om woorden om te draaien en te gebruiken als email-adres.
flapdrol werd LordPalf@hotmail.com

Gegarandeerd lol!
 

Wat te doen met medewerkers die zich nogal snel ziek melden?

H Schijff   |    |  12 februari 2008
Reactie: Ik ben (nog)geen manager maar wil toch even reageren op deze reacties.
je hebt een grote groep mensen die zich al bij het minste of gerinste klachtje ziek melden, dit kan inderdaad andere oorzaken hebben dan luiheid of werkethos.
En dat verdient natuurlijk alle aandacht, praat met deze mensen om uit te zoeken wat de achterliggende oorzaak is.
Daarnaast ben ik van mening dat beloning een goede motivator is, beloon de mensen die nooit of nauwlijks ziek zijn.
En natuurlijk geen zelf het goede voorbeeld.
 

Ook docenten scoren onvoldoende voor stagebegeleiding

Ron   |    |  12 februari 2008
Reactie: Herken veel zaken in dit artikel.
Ooit was er een verbinding tussen de scholen en het bedrijfsleven, zeker in de technische vakken. Er waren vaktechnische opleidingen en er was aansluiting met het bedrijfsleven.
Tevens hadden de bedrijven hun eigen vakscholen, dus ook wat minder goede leerlingen in het onderwijs, konden de juiste vaardigheden dan op de bedrijfsschool leren.
Maar zoals altijd, wanneer het goed gaat dan moet de politiek zich ermee bemoeien.
Er moest meer tijd worden vrijgemaakt voor de leervakken i.p.v. de doe-vakken.
Dus op de technische scholen verdween de echte technische opleiding en werden er meer theorie uren gegeven dan praktijk.
Ook de bedrijven mogen de hand ion eigen boezem steken, door de bezuinigingen binnen de bedrijven verdwenen de eigen bedrijfsscholen, soms met het oneigenlijke argument, de mensen die ik opleid, gaan naar de concurrent. Daarbij vergaten ze dat ze precies hetzelfde deden. We zien de resultaten dagelijks, kinderen die het VMBO volgen, maken hun opleiding niet af en zijn kansarm voor de rest van hun leven.
Zelf heb ik eens de eer gehad om als dagvoorzitter op een seminar te mogen functioneren.
Daar waren de bedrijven uit de chemie samen met de leraren van de scholen.
Edoch vanuit het bedrijfsleven waren er weinig P&O en managers aanwezig, maar meer mensen uit de derde en vierde lijn.
Na afloop werden de leraren uitgenodigd om een bedrijf te bezoeken en welgeteld 1 leraar nam de uitnodiging aan.
Dit zegt veel over de betrokkenheid van de leerkrachten met het bedrijfsleven.
Een van de resultaten is dan ook de slechte stageplaatsen en de nog slechtere begeleiding vanuit de scholen aan de stagiaire.
Een echt contact tussen de chef die de stagiaire begeleid en de leraar die verantwoordelijk is voor de stagiaire, wordt hier niet door bevorderd.
De huidige regering maakt plannen en daarna houdt het gewoon op. De PVDA onderzoekt hoe het onderwijs zo slecht is geworden, maar ik ben bang dat ze hun eigen fouten uit het verleden weer zullen vergoelijken. Juist de komende jaren moeten we het van de jeugd hebben en daar is een groot tekort van goed opgeleide mensen voor de technische vakken.
Maar we praten liever als parlement over het aantal uren dan de kwaliteit van het onderwijs.

 

U krijgt wat u beloont

Ad Beer   |    |  12 februari 2008
Reactie: Beloon verkopers alleen maar als ze toegevoegde waarde aan de klant en het bedrijf hebben geleverd.
Verkopers trekken zich (en ik chargeer) niks aan van de klant en van de rest van het bedrijf, alleen het reisje dat ze kunnen verdienen is interessant en daarvoor verkopen ze klanten zaken die de klant niet echt nodig heeft en schepen ze de organisatie op met problemen van levering en kwaliteit.
Laat verkopers eens leren dat ze een klantb een oplossing voor een probleem moeten geven en dat ze geen zaken moeten beloven die de rest van de organisatie in de problemen brengt. Kortom, breng ook de verkopers in de hoofdprocessen van de organisatie, dat voorkomt veel problemen.
 

Leidinggevende bepaalt betrokkenheid flexwerkers

Ad Beer   |    |  12 februari 2008
Reactie: Het lijken open deuren, maar het zijn goede tips. Maak van flexwerkers geen tweede rangs medewerkers, maar behandel ze als uw vaste medewerkers.
De overheid benadeeld flexwerkers al genoeg en de houding van de linkse partijen en de vajverenigingen inzake het onstlagrecht duperen de flexwerkers nog meer. Met een soepeler ontslagrecht hebben ze namelijk meer kans om een contract te krijgen waardoor hun sociale zekerheid aanmerkelijk verbetert. Helaas schijnt de politiek dat niet toe te willen geven, hoofdzakelijk uit partij politieke overwegingen.
 

Verkopen = versieren

Fred Akkerma | Managersonline.nl   |    |  12 februari 2008
Reactie: @ EP Hotchkin: Het betreft hier een artikel uit 2003. De kracht én de zwakte van internet is dat archieven opvraagbaar zijn en blijven, tenminste op Managersonline.nl. Dat geldt echter niet voor ''externe'' sites en links. Die willen nog wel eens verdwijnen. Dat geldt overigens niet voor de fraaie site van SalesQuest (www.salesquest.nl), maar wel voor het seminar. Dat wordt kennelijk niet meer gegeven.
 

Zuigt u uw werknemers leeg? Vijf waarschuwingssignalen

A. Riezebos   |    |  11 februari 2008
Reactie: Dit zijn duidelijke signalen.

In een bedrijf waar een verandering zal moeten plaatsvinden van ''alles-komt-goed'' naar een prestatiegedreven cultuur, zie ik de meeste genoemde signalen echter direct optreden. Hier is geen sprake van uitgezogen medewerkers, echter een vastgeroeste cultuur. De eerste reactie zal zijn: Begrip kweken, een team van medestanders om je heen verzamelen, open communicatie.
Verder zijn de genoemde signalen erg streekgebonden.
In Twente zal met tijdens een vergadering weinig aangeven, terwijl dit in de Randstad heel anders zal uitpakken.
 

Schadeclaims door meeroken op werkplek

angel   |    |  11 februari 2008
Reactie: ik vind dat iedereen voor zichzelf moet weten of hij of zij rookt ,maar je moet een andere z,n gezondheid niet op het spel zetten en daar zeker rekening mee houden,je hebt op sommige werkplaatsen toch ruimtes voor rokers en niet rokers,dus als je niet mee wilt roken dan ga je maar in de pauze tijd niet tussen die roken collega,s zitten.en als er niet gerookt mag worden en men doet het toch,moet men daar een boete voor krijgen.want vaak wordt het aangegeven waar wel niet gerookt mag worden en als je weet dat je astma of zo hebt ga je toch niet tussen mensen zitten dat je weet ze ze zijn aan het roken,dan vermijd je dat omdat je weet dat het slecht voor je gezondheid is.ik rook ook ,maar ik vertik op mijn werk te roken omdat ik vind dat ik me der niet prettig bij zou voelen als ik op me werk rook terwijl andere collegas gewoon roken.
 

Ouderen hebben bedrijven heel wat te bieden

ML Sedee   |    |  11 februari 2008
Reactie: Tijdens mijn loopbaan bij een grote luchtvaartmij heb ik in 1997 een Nota geschreven over personeelsbeleid en ouderen waarbij ik gebruik heb gemaakt van diverse rapporten waaruit toen allang bleek dat ouderen niet vaker ziek zijn, niet inflexibel etc. Er is niets gedaan met het rapport. In 2004 is er weer een Nota geschreven met dezelfde inhoud. Ik ben weg bij de club maar of er iets gedaan is met de laatste Nota? waarschijnlijk niet en komt er gewoon weer een nieuwe op verzoek van de vakbonden. Hoe noem je deze actis? pappen en nathouden en je kop in het zand steken voor de demografische ontwikkeling.
 

Zuigt u uw werknemers leeg? Vijf waarschuwingssignalen

Annoniem   |    |  11 februari 2008
Reactie: Ook ik heb te maken gehad met een flut manager. Ik was nieuw op de werkvloer, ben totaal niet ingewerkt. Het ging om telefonisch verkopen van advertentie's in een bedrijvengids. Ik werd in een team geplaatst van totaal 3 man.
De zogenaamde team-captain gaf van meet af aan te kennen dat zij mij niet in het team wilde hebben. Ik werkte fulltime en de plek die ik daar in nam, werd normaliter bezet door een partimer.
Doordat we calltime moeten halen, heb ik gezien hoe zij aan haar calltime kwam: door simpelweg te bellen met vrienden/familie en andere privé gesprekkken. Als je dat via het systeem doet, dan kan je je calltime beinvloeden......Heel sneaky natuurlijk, al zou ik de laatste zijn geweest die zoiets zou veraden.
Zij moest mij echter wel de knepen van het computerprogramma bijbrengen. Lekker slim, als je 1 en 1 bij elkaar optelt, zij had de positie om mij dit foutief te laten invoeren. Alle ingevoerde opdrachten kwamen als re-jects retour, gek he???? Tja en dan is het na een paar maanden makkelijk voor de manager om mij op het matje te roepen met de korte mededeling dat mijn contract niet zou worden verlengd, omdat IK er een puinhoop van had gemaakt......??????? Als nieuwe werknemer sta je machteloos. Ik heb nog nooit van mijn leven zoiets genieperigs meegemaakt. Ik heb nog wel gezegd dat je als manager niet alleen bezig moet zijn met de cijfers, maar ook met wat er op de vloer afspeelt.

Een team-captain die iemand bewust manipuleert, omdat deze iemand niet in haar team wil hebben. Het enige wat ik mijzelf kan zeggen is ''Ze weten niet wat voor een topverkoper ze gaan missen'' Een schrale troost, maar een ervaring rijker.
 

Ik zou liever parttime willen werken

Helly Buursma   |    |  11 februari 2008
Reactie: 36 uur in vier dagen, geeft je net genoeg ruimte je hoofd even leeg te krijgen waardoor je uiteindelijk beter kunt functioneren merk ik zelf. Oude uitdrukkingen zijn er niet voor niets: De boog kan niet altijd gespannen zijn. Continue 60 uur per week ''draaien'' zegt helemaal niets over efficiency en kwaliteit van het werk.
 

Sales blog: Kamikazeverkopers stellen verkeerde vragen

bernard komdeur   |    |  11 februari 2008
Reactie: waarom willen verkopers zoveel praten?
Laat je klant praten!
Luister naar wat ze anders willen.
Hoe kan het voor hem of haar efficienter, effectiever?
Er is altijd wel iets wat voor verbetering vatbaar is.

Bernard


 
< vorige 1740 1741 1742 1743 2480 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10