15 februari 2008 -
Ervaring en routine gaan ten koste van het lerend vermogen van managers. Dit concluderen onderzoekers van INSEAD en de Naval Postgraduate School die een computersimulatie loslieten op honderden projectmanagers.
MD Weekly schrijft dat hoewel de managers aangenomen werden op hun lange staat van dienst, een meerderheid in een complexe setting gevoelig bleek te zijn voor typische `beginnersfouten` zoals het missen van deadlines en budgetoverschrijdingen.
Experience trap
Deze `experience trap`heeft drie oorzaken. De eerste heeft te maken met lengte en complexiteit van een project: hoe meer tijd er tussen oorzaak en gevolg zit, hoe lastiger het is om een causaal verband te vinden. De tweede oorzaak heeft te maken met initiële inschattingen door de projectmanager: vaak wordt een hele keten van besluitvorming gekleurd omdat besluiten `geframed` zijn in die initiële aanname. Des te meer ervaring een leidinggevende heeft, des te meer hij zal vertrouwen op die aanname.
Ten slotte hebben veteranen ook een vooroordeel ten aanzien van de initiële doelstellingen en zijn ze, wanneer de projectomstandigheden veranderen, niet in staat om doelstellingen bij te stellen.
Herstel
Organisaties kunnen de leercurve van managers herstellen door periodieke feedback te geven die inzicht geeft in de relatie tussen projectvariabelen en de projectomgeving.
Bron:Harvard Business Review, MD Weekly
Daarom dat ik zo geloof in de agile manier van werken. Daar wordt de feedback loop op alelrlei manier kleiner gemaakt. Dagelijkse korte stand-up meeting met het gehele team.
Iteraties van 2 weken.
Feature list die enkel geld voor de huidige iteratie (en in die periode niet kan veranderen.) enz
het lijkt me niet meer dan logisch dat reflectie noodzakelijk is bij keuzes. Het is heel goed dat er keuzes worden gedaan(beter een slechte keus dan geen keus), dat zeker...maar de tijd biedt ook een kans voor reflectie en ingrijpen. Dat vereist weer een nieuwe uitdrukking (niet als een kip zonder kop?)
Een team is noodzakelijk voor het aggregeren van verschillende variabelen die de effectiviteit weerspiegelen. De manager is afhankelijk van het team en de 'metingen'
Continue reflectie is belangrijk voor
*keuze-gevolgen-bepaling
*keuze(her)waardering
*(her)focus hoofddoel