zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

CEO krijgt teveel betaald

13 februari 2008 - Een derde van de directeuren van de grootste Amerikaanse ondernemingen vindt dat beloningen voor CEO’s uit de hand zijn gelopen en in de meeste gevallen te hoog zijn. In 2001 was dat nog een kwart.

Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek van Heidrick & Struggles International in samenwerking met het Center for Effective Organizations van de University of Southern California's Marshall School of Business. De directeuren zijn met name ontevreden over de regelgeving omtrent de inzage in de beloningen van topmanagers. De meesten betwijfelen of de investeerders daar echt mee gediend zijn. 



Goede verdeling

Uit het onderzoek kwam naar voren dat negen van de tien directeuren vinden dat de beloning van een CEO niet meer dan twee of drie keer hoger mag liggen dan die van de manager die daarna het meest verdient. Wel vindt 85 procent dat de verdeling in hun eigen onderneming ongeveer goed is. Minder verrassend is dat de CEO’s die deelnamen aan het onderzoek minder vaak zeggen dat hun beloning te hoog is, dan directieleden die geen CEO zijn. Iets meer dan de helft van de respondenten zegt dat de beloning voor topmanagers ongeveer goed is, behalve in een paar opvallende uitzonderingsgevallen. 

Wijzende vingers

Volgens Corporate Library nam een Amerikaanse CEO van een toponderneming in 2006 gemiddeld in totaal 14,8 miljoen dollar mee naar huis; 9,4 procent meer dan in 2005. "De beloningen voor CEO’s en de manier waarop die informatie naar buiten gebracht wordt, staat al een tijdje ter discussie," stelt Ed Lawler, hoogleraar aan de USC. "Maar wat dit onderzoek vooral aantoont is dat het onderwerp nu ook de direct verantwoordelijken, de directieleden, zorgen baart." Net als in het vorige onderzoek, wijzen de directeuren met name naar consultancyfirma’s en nieuwe beloningsprogramma’s als belangrijkste redenen van de stijgingen van de CEO-beloningen, aldus Heidrick & Struggles. "Typisch dat ze nog steeds op de belangrijke rol van consultants wijzen, terwijl ze uiteindelijk zelf de beloningen vaststellen."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Explosieve stijging jaarlijkse bonussen
 Bonussen topmanager verdubbeld
 Beloningsbeleid management blijft onbesproken
 Maatregelen tegen topsalarissen werken averechts
 
 
reacties
 
Willem van Druten  |   | 
15-02-2008
 | 
19:31 uur
Misschien zijn de uitkomsten van dit onderzoek er ook weer een voorbeeld van; wat je uit de achterkamertjes haalt valt ten prooi aan zelfregulering. Je hoeft dus niet alles te reguleren zoals sommigen altijd maar willen (discussie topinkomens), breng het in de openbaarheid en ook de topinkomer ontkomt onder maatschappelijke druk niet aan zelfreflectie en verantwoording.
Daar waar we aan de grenzen komen van de veerkracht van het milieu en de economische groei.. komen we nu ook aan de (boven) grenzen van nog acseptabele beloning.
Alleen jammer en eigenlijk onvoorstelbaar dat bij deze toppers, van nb topondernemingen, elk besef van normen en waarden ontbreken; ze geven de schuld van hun hoge inkomen aan anderen. Heb je een keer een positie met veel vrijheid, kun je er mbt je eigen beloning niet verantwoord mee omgaan.
Misschien een idee; het oprichten van een moralitische vakbond voor topinkomens.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10