zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
reacties
 

Liever Rita of Rutte?

H. Pieters   |    |  16 juni 2008
Reactie: Ik ben niet meer verbaasd over de onbenulligheid van Nederlanders. Nooit naar feiten kijken. Altijd maar wat roepen.''Wat een ruggengraat heeft die vrouw en wat een dijk van een wijf''. Welke ruggengraat dan? Ze heeft gewoon haar werk gedaan. Overigens niet eens het beleid van haarzelf maar dat van Job Cohen.En ook niet bijster goed want er zijn tijdens haar beleid meer migranten binnen gekomen dan de jaren ervoor. Heb je haar wel eens horen discussieren? Dat kan ze niet: geen feitenkennis, nooit inhoud en zich altijd verschuilen achter ''dat wat de burger wil''. Brr wat een domme vrouw. Maar ik stem ook niet op Rutte en zeker geen PvdA. Nederland wordt toch eens wakker en gebruik je hersens inplaats van je onderbuik.
 

De vijf grootste marketingzonden van professionele dienstverleners

Jos Essers   |    |  16 juni 2008
Reactie: Slechte of helemaal geen organisatie. Dat hoorde ik afgelopen week ook op het recruitmentevent als een van de problemen bij het vinden van kandidaten voor openstaande vacatures. En of je nu over het vinden van kandidaten voor vacatures praat of over het vinden van nieuwe klanten! Dat maakt geen enkel verschil. Het opvolgen (beheren) van mogelijke contacten is een vak apart, zo schijnt!
 

Liever Rita of Rutte?

Markus   |    |  15 juni 2008
Reactie: Aan h.groen 15-06-2008 00:42
Inhoudelijk ben ik het 100% met u eens. Alleen... naar welke schrijver en op welk stuk is uw reactie bedoeld? Het kan niet het stuk zijn dat boven het uwe staat (waar ik het voor 1000% mee eens ben).
 

Liever Rita of Rutte?

h. groen   |    |  15 juni 2008
Reactie: De schrijver van het stuk heeft blijkbaar zijn oordeel al klaar voordat hij het stuk schreef. Zonder enige vorm van kritisch onderzoek jegens Verdonk, weet hij wel alle stokken te vinden jegens Rutte.

Blijkbaar is het de schrijver niet in zijn hoofd opgekomen dat Verdonk een 2tal politiek strategen achter zich heeft, die zeer goed weten hoe het spel gespeeld wordt. De vermeende onschuld van Verdonk is niet zo groot als de schrijver ons wilt doen geloven.

Recentelijk nog in het debat over de beveiliging van Verdonk zelf: In de eerste termijn een bijna dramatische verdonk, die echter ineens van het toneel verdwijnt. Reden: ze moest naar de grime van Nova. Daar vervolgde zij haar dramatische verhaal. Behalve dat het een prachtig voorbeeld van method acting is, klopt haar verhaal ook niet. Haar beveiliging is tenslotte niet opgeheven maar aangepast.

De schrijver doet er beter aan, om niet bevooroordeeld stukken te schrijven. Dat reflecteert uiteindelijk ook op de schrijver zelf.
 

Elf tips tegen EK-verzuim

Anita   |    |  14 juni 2008
Reactie: Geachte reactiegevers,

Niet iedereen hoeft het met een vraag, tip of reactie eens te zijn. Liever niet! Reacties zijn vaak leuk of nuttig om te lezen. Wat mij echter opvalt is dat er soms een inhoudelijke discussie te lezen valt, welke met de stelling of tip niets meer te maken heeft. Daarbij zie ik regelmatig interpretaties met een (negatieve) lading. Dat laatste hoeft wat mij betreft niet.
 

Manager mag best gevoelig zijn

Monique   |    |  13 juni 2008
Reactie: Beste Herman, geen enkele moeite om mijn kwetsbaarheid te durven tonen, zie dit zelfs als een grote kracht om dit samen met mijn zakelijke inzichten te combineren. Enige lef is er wel voor nodig want gebruikelijk is het nog niet, daarintegen als ik mijn kwetsbare kanten durf te tonen omdat dat de manier is om mijn werkzaamheden op een voor mij juiste manier te doen, stelt een ander zich anders op, levert de mooiste gesprekken met snel zichtbare resultaten. (p.s. je hebt een mooie site!)

Vriendelijke groet,

Monique Evenhuis
www.jerabel.nl
 

Elf tips tegen EK-verzuim

Mark Boessenkool   |    |  13 juni 2008
Reactie: Tuurlijk betaald de werkgever een werknemer om daarvoor in ruil een dienst te krijgen. Maar houdt er wel rekening mee dat je te maken hebt met mensen en niet met machines.

Wel wordt tegenwoordig voor de werknemers het geld aspect wel steeds belangrijker. Maar er zijn ook genoeg werknemers die bij een werkgever blijven voor de sfeer en de gezellige collega's, en mogelijk dus ook voor minder geld werken dan dat er eigenlijk mogelijk is.

Er is wel een groot verschil met een werknemer die op halve kracht werkt of voor hetzelfde geld op anderhalve kracht.

En tjah bovenstaande tips gaan wel wat ver op sommige punten. Maar andere punten komen aardig op het punt van dat zou je altijd kunnen doen of al doet.

Tip 3 doe je waarschijnlijk ook al bij de zomervakantie en rondom kerst.

Tip 8 doe je mogelijk sowieso bij een verdachte ziektemelding.

Tip 5 bij 1 van onze kleinere nevenvestigingen (9 man) wordt altijd aan het begin van de dag een kwartier tot een half uurtje thee geleut. Je kunt dit verkeerd vinden, maar naast het sociale prive vlak wordt ook iedereen op het werkvlak bij gepraat. Iedereen weet dus wel weer waar de rest mee bezig is. Wat dubbel werk kan voorkomen en misschien kunnen ze elkaar zelfs helpen.
 

Ontwikkelen van medewerkers, een dure grap?

De Zakencoach   |    |  13 juni 2008
Reactie: Helemaal mee eens en het belang van ontwikkeling van medewerkers zal alleen nog maar toenemen. Ondersteuning van externen zal daarbij ook in de toekomst zijn gewenst.
Maar dan wel individuele ondersteuning en OP de werkplek...
 

MKB ontevreden over arbeidsbemiddeling

Jan Willem van Rijnberk   |    |  13 juni 2008
Reactie: Deelnemers TalentPlus Tilburg succesvol in de strijd tegen de vooroordelen over de oudere werkzoekende


TalentPlus regio Tilburg is een actieve groep van hoogopgeleide werkzoekenden van 40 jaar en ouder, die elkaar ondersteunen bij het zoeken naar werk of het opstarten van een eigen bedrijf.

Dit ondersteunen gebeurt door kennisdeling en het houden van oefensessies, presentaties en het opbouwen van netwerken. Het is een groep waarin de leden elkaar inspireren, stimuleren en bovenal elkaar het gevoel geven dat ze niet alleen staan als werkzoekenden en zich niet laten leiden door de vooroordelen, die over de oudere werkzoekende de ronde doen; “Samen weet en kun je meer dan dat je alleen voor mogelijk houdt”. TalentPlus bundelt de krachten van de hoogopgeleide 40+’ers bij hun banenjacht.

TalentPlus Regio Tilburg maakt deel uit van de landelijke vereniging TalentPlus, die opgedeeld is in diverse regio’s.
TalentPlus Tilburg richt zich er op om de vooroordelen van werkgevers te beslechten. We gaan er hierbij vanuit dat jezelf gekwalificeerd houden en een goed netwerk op bouwen, de beste wapens biedt om terug opgenomen te worden in het arbeidsproces.

Waarom is een dergelijke organisatie eigenlijk nodig? Zijn er nu niet juist talloze kansen voor goed opgeleide werklozen? Zoals al in een aantal dagbladen is aangekaart, mag het economische klimaat dan gunstig zijn voor het vinden van een baan, toch vallen veertigplussers nog vaak buiten de boot. Tegen de algemene trend in groeit deze groep werklozen nog steeds. Zij heten ‘moeilijk bemiddelbaar’ te zijn, omdat ze ‘te duur’ en “te star” zouden zijn. Hun kennis zou niet meer up-to-date zijn, en hun ziekteverzuim zou hoger liggen.

Op basis van vooroordelen ontzeggen veel werkgevers zich nog steeds de kwalitatieve bijdrage die de oudere werknemer inbrengt. Het blijkt een hardnekkig misverstand. Dat wat genoemd wordt de ‘oudere werknemer’ - mensen met een leeftijd vanaf 40 jaar en ouder - geen of weinig toegevoegde waarde hebben in het arbeidsproces. Onderzoek wijst uit dat de oudere werknemer niet duurder of minder flexibel is dan een jongere medewerker als alle aspecten worden meegewogen. Louter op basis van het gezichtspunt van bijvoorbeeld leeftijdfase. Dan blijken er even zo veel aspecten te zijn die de inzet van jongere werknemers nadelig beďnvloeden, zoals bijvoorbeeld gezinsvorming of carričre perspectief. Als logische verklaring, zijn het voor jongere- of oudere werknemers verschillende aspecten, die hun invloed doen gelden op hun inzetbaarheid.

Dan zijn er de demografische ontwikkelingen. De vanzelfsprekendheid dat er wel een jongere werknemer beschikbaar is met een zelfde deskundigheidsniveau om de vacature op vervullen, zal werkgevers in de komende jaren nog wel eens kunnen verrassen. Demografische ontwikkelingen geven nu al aan dat de arbeidsmarkt vlak voor een ingrijpende omslag staat. Vervolgens zal de inzet baarheid van ‘oudere werknemers’ meer een zegen zijn, dan zoals nu nog vaak ten onrechte geacht: een kwaal. Als in de bedrijven voelbaar wordt, dat er voor vervulling van de vacature geen jonge werkzoekende beschikbaar is, zullen werkgevers - die deze ontwikkeling nu niet oppakken - ruw worden wakker geschud. De bijdrage van oudere werknemers zal noodzakelijk zijn om het productieniveau op peil te houden. Het is daarom voor werkgevers verstandig, om nu al een naar leeftijd gespreid personeelsbeleid te voeren en je hierbij niet door vooroordelen te laten leiden.

Het komt er uiteindelijk op neer dat in de huidige maatschappij nu veel werkgevers nog niet toe zijn aan het aannemen van werkzoekenden van boven de veertig, mogelijk vanwege hun leeftijd en de daar aan gekoppelde vooroordelen. Echter deze vooroordelen tegen ouderen, zijn makkelijk met feiten te weerleggen. Wel staat vast dat veertigplussers slechts zelden in een sollicitatieprocedure worden uitgenodigd voor een gesprek. Een hoge opleiding hoeft hierbij ook geen betere kansen te bieden. Het belang van het versterken van de kenniseconomie in Nederland wordt wel algemeen onderschreven, maar het maakt hoger opgeleide ouderen niet bij voorbaat geliefder op de arbeidsmarkt.

De overheid onderkent nu ook dit specifieke probleem. De Regiegroep GrijsWerkt deed na drie jaar onderzoek aanbevelingen voor het verhogen van de arbeidsparticipatie van ouderen. Bij de toenemende vergrijzing is het immers onverantwoord bepaalde groepen aan de kant te laten staan. Staatssecretaris Aboutaleb heeft nu het Actieteam Talent 45+ ingesteld, om gemeenten te ondersteunen bij de bemiddeling en reďntegratie van de oudere werkzoekenden. Er kan op dit terrein echter nog veel verbeterd worden en de coördinatie van projecten bij de diverse overheden is nog verre van optimaal.

Bij de vereniging TalentPlus worden allerlei concrete initiatieven ontplooid om het succes van 40+’ers op de banenmarkt te vergroten. Er worden sessies en trainingen opgezet om effectiever te kunnen solliciteren, presenteren en netwerken. Verder kan zo gezamenlijk de strijd aangegaan worden tegen de vooroordelen ten opzichte van veertigplussers bij bedrijfsleven, overheid en politiek. TalentPlus zoekt als onafhankelijke organisatie aansluiting bij initiatieven van het CWI en UWV en pleegt met deze instellingen overleg om veertigplussers beter te helpen.

In de regio Tilburg zijn er wekelijkse bijeenkomsten, waarbij elke gemotiveerde werkzoekende van 40+ met een HBO-opleidingsniveau of hoger zich kan aansluiten. TalentPlus Tilburg bestaat al ruim 5 jaar en heeft het afgelopen jaar 70% van zijn ledenbestand weer aan het werk zien komen. Er sprake is van een positief resultaat. Door de verhoogde uitstroom is er daarom ook steeds behoefte aan nieuwe leden!

Stelt u belangstelling bij de inzet die TalentPlus Tilburg hierbij pleegt of wenst u nadere informatie naar aanleiding van het bovenstaande, acht u zich dan vrij om nader contact op te nemen. Raadpleegt u de website www.TalentPlus.nl of neemt u contact op met de heer Jan Willem van Rijnberk, te bereiken onder telefoonnummer 06 – 51119052 of per e-mail JW.vanRijnberk@Gmail.com
 

Koning Klant.

anti Ziggo sinds 3 weken   |    |  13 juni 2008
Reactie: Beter had ik t niet kunnen verwoorden. Wat een dramabedrijf dat Ziggo. Arrogantie ten top van managers die in dienst zijn van een hegdefunds die 5.4 Miljard euro schuld hebben. Wie gaat dat betalen? De huidige klant door harde saneringen in klantenservice, techniek etc.
Alleen de marketingkosten blijven overeind.
 

Koning Klant.

Ron   |    |  13 juni 2008
Reactie: Mijn eerste gedachte die opkwam bij het lezen van dit artikel was:
Deze manager zou zo premier van Nederland kunne worden, uitermate geschikt om Nederland te leiden.
Ik ben het met de schrijver eens, dat wat er heel vroeger nog was, professionaliteit bij bedrijven die hun product aan de man wilde brengen, vergeleken met de huidige generatie, er een heel groot gat is ontstaan. Het product op de markt brengen is ondergeschikt geraakt aan de ijdelheid van de managers. Ze vergeten dat ook zij afhankelijk zijn aan de omzet en winst van het bedrijf.
Mijn gedachte over de hedendaagse manager zijn minder positief dan wat jaren geleden.
Niet alleen de genoemde manager in het stuk, maar vele van zijn soortgenoten (ik noem bewust het woord collega niet) denken exact ook op deze wijze.
Het bedrijf is er niet voor de klanten, maar de klanten zijn er voor het bedrijf erger nog de manager denkt de wijsheid te hebben en dat die de enige goede wijsheid is.
Service is een verouderd woord, lijkt het wel.
Is er iets dan krijg je een call center of iets dergelijks aan de lijn, die je of eindeloos doorverbindt of je met een kluitje het riet instuurt.
Voorbeeld mijn zoon moest een informatie van het CBR hebben, belde 25 minuten, geen resultaat, de volgende dag, na een mislukt avontuur op internet, weer gebeld, na 45 minuten contact, doorverbonden, weer doorverbonden en weer doorverbonden en uiteindelijk u raadt het al, verbinding verbroken. De informatie zal er nooit komen, daar is het CBR niet voor, gelijk Ziggo, dus wanneer die manager een andere baan zoekt, laat hem bij het CBR solliciteren, kans van zijn leven.

Kan het dan anders?
Afgelopen weekend in Oist-Friesland in Wiesmoor (Duitsland) geweest. Wanneer je een zaak binnenkomt dan wordt je door het personeel vriendelijk begroet, ze springen niet gelijk op je nek, maar houden je rustig in de gaten, wil je wat weten dan staan ze voor je klaar.
Toeval…., zelfs in de Aldi en Lidll wordt je op deze wijze begroet en kan je even het product niet vinden, lopen ze met je mee naar het vak om het aan te wijzen.
Bij de kassa wordt je aangekeken en gedag gezegd, ze maken wanneer je dat wilt zelfs tijden het scannen van de producten een praatje.
En Ad ik was laatst bij Mediamarkt en daar kwam een echtpaar om een LCD tv te kopen en ze noemde het bedrag van tussen de 700 en 100 euro.
Geweldige verkoper die gedurende 20 minuten hun voorlichtte, van het ene toestel naar het andere liepen eindige bij een muurscherm van 3900 euro. De klant wilde nog even nadenken en ik kon het niet nalaten om deze mensen buiten aan te spreken.
Wat kwamen jullie hier doen, was mijn vraag.
De man antwoordde, we wilden vandaag een LCD tv kopen en we hebben daar maximaal 900 euro voor, maar de verkoper vertelde zo veel, dat ik het niet meer weet en maar bij een andere zaak ga kijken.
Dus ook hier is het motto, luister naar je klant en geef hem dat product waar hij naar vraagt en binnen de prijsklasse die hij kan betalen.
Nu heeft de verkoper zijn kennis gespuid en vergeten dat hij er staat om aan de klanten iets te verkopen, het product wat de klant wenst!
 

MKB ontevreden over arbeidsbemiddeling

Ron   |    |  13 juni 2008
Reactie: MKB wijst naar het C.W.I. en het C.W.I. wijst soms naar het MKB.
Waar praten we over?
Het MKB heeft veel mensen nodig, eigenlijk is het de grootste werkgever, helaas zijn het vaak kleine bedrijven die niet al te hoge salarissen kunnen betalen.
Toch is de trend van veel afgestudeerden dat ze graag in een MKB bedrijf willen werken, want daar hebben ze invloed op hun werk en resultaten.
Welke mensen staan bij het CWI ingeschreven?
Veel mensen met een te lage opleiding en veel mensen die in de ogen van werkgevers te “oud” zijn. Gemotiveerde mensen die in de armen van het CWI komen, raken gedemotiveerd, want je wordt te vaak verkeerd ingedeeld. Zelfs het begeleiden naar werk of zelfstandigheid is een regelrechte ergernis.
Re-integratiebedrijven groeien als paddenstoelen en ruiken het grote geld. Het CWI doet een intakegesprek en dan mag het bedrijf de markt op. Start eens anders en dit geldt ook voor het MKB.
Draag eerst zorg dat de vraag wordt geďnventariseerd, inventariseer welke studie nodig is om bij te scholen voor het vakgebied, creëer stage-werkplekken, waar de toekomstige werknemer stage loopt en via het CWI de kosten laten betalen voor de benodigde studie om het vak te kunnen uitoefenen. Dan ben je doelgericht bezig en komt er resultaat.
Dan vang je ook het probleem op zoals Patricia beschrijft, je draagt dan zorg voor een goede opvang en de benodigde tijd.
Een heel ander probleem zijn de oudere werkelozen, deze worden door de werkgevers niet geaccepteerd, ze zijn te duur(?) en ze gaan toch snel met pensioen, dus niet naar kijken.
Een man/vrouw van 60 jaar gaat toch nog 5 jaar mee en heeft voldoende levenservaring om binnen 2 maanden het vak op te pakken.
Dan hebben we een grote groep jongeren, waarvan de allochtonen vaak hun opleiding niet hebben afgemaakt, dus geen waarde voor de arbeidsmarkt hebben.
Stop hun uitkering, betaal hun studie (dus verplicht leren) en dan is er meer warde voor de markt. Willen ze niet, dan geen uitkering en draag zorg dat de andere stap tot inkomen, criminaliteit, niet meer lonend is. Desnoods d.m.v. straf in werkkampen, krijgen ze gelijk de kans om een vak te leren.
Even voor de duidelijkheid, ik praat dan over alle jongeren en niet een speciale groep!
We hebben de jongeren in de toekomst bikkelhard nodig om onze economie draaiend te houden.
En Patricia een tip laat een ander even lezen wat je schrijft en dit even aanpassen, dat verlaagd de drempel voor jou en maakt de kans groter op werk bij het MKB.
Succes op dat gebied en blijf geloven in je eigen capaciteiten.
 

Sales blog: Dat zie je helemaal verkeerd!

Ron Ladage   |    |  13 juni 2008
Reactie: Leuk artikel en herkenbaar. Ja Michel mensen zijn nu anders dan je vaak verwacht.
Op cursus weet je nooit of ze gestuurd zijn of deze cursus zelf hebben gevraagd. Dat maakt al verschil hoe ze gaan reageren. Dit geldt ook voor b.v. presentaties die je op een netwerkavond of andere soort events geeft.
Dat is dan ook het leuke van ons vakgebied, inspelen op wat er gebeurd en dat houd jezelf wakker en scherp.
Zodra je met een heel “dom” voorbeeld start, is er een groep die in de verdediging gaan, want zo dom zijn ze niet en dat moet jij zeker niet denken, dus reageren.
Vaak komen de reacties ook uit ergernis, ook ik voel dat wel eens, wanneer en vakcollega een goed onderwerp om zeep helpt. Alleen houd ik tegenwoordig mijn mond dicht, want het is en blijft een collega en wanneer je wat wil zeggen om hem/haar te helpen, dan zeker niet met zijn publiek erbij.
En over verkopen en de kunst, daar zijn nu eenmaal veel ideeën over en je hebt zo iemand op zijn tenen getrapt, wanneer je laat zien dat zijn aanpak niet altijd doeltreffend is.
Maar Michel ga door, want ik leer er van en alleen dat is de moeite waard om regelmatig te schrijven, zodat ik het met plezier kan lezen.
 

Managementteam is vier keer belangrijker dan individuele leider

Ron Ladage   |    |  13 juni 2008
Reactie: Ik zet er toch wat vraagtekens bij. Het werkt zeker in grote bedrijven, maar binnen de kleine bedrijven is een goede leider vaak meer waard dan een groot team. Ik heb binnen mijn werk veel managementteams gezien, die werden voorgetrokken door de algemeen directeur of general manager, anders worden ze besluiteloos en zijn niet meer effectief. Het tegenovergestelde kom ik ook zeker tegen.
Vaak kan het ook tegen gaan werken, als voorbeeld neem ik de gezondheidzorg, waar te veel geld gaat naar de managementteams, die groter en groter werden.
Een ziekenhuis had een directeur (geneesheer directeur) en een hoofd verpleging, ondersteund door personeelszaken en de financiële administratie.
Nu zitten en 4 of 5 managers, het loopt voor geen cent en de kosten rijzen de pan uit.
Al het extra geld door de regering verstrekt is in de kosten van de managers gegaan, dus niet naar de bedden!
Salarisverhogingen van 10 tot 30% waren heel gewoon en de regering kon hier niet tegen doen, want de instelling beslissen zelf over het geld.
Ook bij multinationals zie je de trend om naar een plattere organisatie te komen, scheelt je heel veel geld en de werkvloer heeft meer plezier weer in hun werk, want al die storende factoren zijn weg.
Dus start met een echte leider en laat deze zelf zijn team om zich heen verzamelen, zo klein en efficiënt mogelijk.
 
< vorige 1620 1621 1622 1623 2479 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10