zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager mag best gevoelig zijn

13 juni 2008 - Emotie is een belangrijke component van leidinggeven. Hoewel het verband tussen emotie en motivatie niet duidelijk is, bestaat er wel een duidelijke link tussen beide. Zo blijkt dat niet alleen positieve, maar ook soms negatieve emoties van een leidinggevende medewerkers kunnen motiveren.

Dat schrijft Express.be. Belangrijk is dat er een `affectieve match` is tussen de leidinggevende en zijn medewerkers. Uit studies blijkt bijvoorbeeld dat een boze leidinggevende effectiever is dan een blijde of enthousiaste wanneer de stemming onder de medewerkers negatief is. Omgekeerd is een negatieve leidinggevende weinig effectief wanneer medewerkers een goed humeur hebben. Er moet dus een emotionele klik zijn. 



Zwak

Hoewel veel leidinggevenden goed in staat zijn om de stemming onder de medewerkers aan te voelen, durven maar weinigen hun emoties te tonen. Hoewel dit dus zeer effectief kan zijn, wordt het tonen van emoties vaak uitgelegd als een zwaktebod. 

Heftige emoties

Overigens gaat de emotionele klik niet op als er sprake is van heftige emoties. In positieve, noch in negatieve zin blijken medewerkers dan nog langer naar hun leidinggevenden te luisteren. In dat geval moet de leidinggevende eerst voor `rust in de tent` zorgen, voordat hij zich engageert in emotionele communicatie.


Bron: Gids voor Personeelsmanagement, Express.be
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 CIO’s hebben behoefte aan meer teamoverstijgend samenwerken
 Discriminatie op de arbeidsmarkt actueler dan ooit
 Nederland tweede van Europa in aantal gemelde datalekken sinds invoering AVG
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ratio én emotie bepalen succes
 Hoogvlieger sociaal en emotioneel superieur
 Veel managers zijn kneuzen
 Manager denkt minder rationeel dan hij denkt
 
 
reacties
 
A. Stuijt  |   | 
13-06-2008
 | 
08:00 uur
Hartelijke dank voor deze toestemming om mens te mogen blijven, als manager. Wat een vakantieverhaal van de feel good soort.
Laten we weer eens een heel ouwe, open deur intrappen, zullen de schrijvers hebben gedacht. Dus onder 't kopje ''Nieuws''.
Na ruim 40 jaar ervaring als / met management word je wat kriegel van zo'n stukje: wordt er nog wel iets nieuws geleerd? Of is dit omdat de basiscompetenties gewoonweg niet meer worden beheerst?
H Oosterhof  |   | 
13-06-2008
 | 
08:39 uur
KWETSBAAR,
Welke manager durft zich kwetsbaar op te stellen en daarvan te leren?

Wie heeft daar ervaring mee opgedaan?

Ik ben zeer benieuwd naar uw reacties!

Herman Oosterhof, Kommisseur.
Monique  |   | 
13-06-2008
 | 
20:20 uur
Beste Herman, geen enkele moeite om mijn kwetsbaarheid te durven tonen, zie dit zelfs als een grote kracht om dit samen met mijn zakelijke inzichten te combineren. Enige lef is er wel voor nodig want gebruikelijk is het nog niet, daarintegen als ik mijn kwetsbare kanten durf te tonen omdat dat de manier is om mijn werkzaamheden op een voor mij juiste manier te doen, stelt een ander zich anders op, levert de mooiste gesprekken met snel zichtbare resultaten. (p.s. je hebt een mooie site!)

Vriendelijke groet,

Monique Evenhuis
www.jerabel.nl
D.J. Rochat  |   | 
16-06-2008
 | 
09:34 uur
Laat het vooral duidelijk zijn dat het hier niet specifiek om competenties gaat, maar om gedrag dat voortvloeit uit iemands identiteit en overtuigingen. Daarin ligt veelal besloten of een leidinggevende zich vanuit zijn authenticiteit kwetsbaar opstelt en wat hem daarbij drijft. Bovendien mag niet voorbij worden gegaan aan de veronderstellingen die diep in de bedrijfscultuur besloten liggen. Is kwetsbaarheid een onderwerp dat zichtbaar en bespreekbaar mag en kan zijn? Het is te makkelijk om te zeggen dat kwetsbaarheid en het kwetsbaar opstellen een aan te leren of te ontwikkelen competentie is. Paradigma's over 'het zelf' blokkeren veelal een gewenst gedrag. Kwetsbaarheid en het tonen van emoties mogen dan ook niet zondermeer geplaatst worden op het niveau van de managementtoolbox.

Dick Rochat
Trainer, coach

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
Wereldwijd actief technologiebedrijf sponsort Nederlands vrouwenteam voor extreme roeirace
reacties
Ruim helft Nederlanders openhartig over salaris (1) 
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
Twee op de drie Nederlanders schaamt zich voor hoesten of niezen in publieke binnenruimtes (1) 
Grote organisaties zorgen beter voor thuiswerkende werknemers (1) 
Culture fit doorslaggevend voor recruiters (1) 
Bij helft Nederlanders komt gezelschapsspel op tafel tijdens feestdagen (1) 
Kwart medewerkers sjoemelt met klokken van tijd  (1) 
top10
‘Elke smartphonegebruiker moet profiteren van essentiële beveiligingsupdates’
Langdurig verzuim loopt op door uitstel reguliere zorg
Lockdown belemmert tech-vrouwen in loopbaanontwikkeling
Niet-afgesloten cao’s kenmerken cao-jaar 2020
Ruim helft Nederlanders openhartig over salaris
Sollicitatiedokter organiseert Nationale Dag van het CVv
CIO’s hebben behoefte aan meer teamoverstijgend samenwerken
Cybercriminelen gebruiken COVID-19-vaccin als lokmiddel bij hun aanvallen
Kwart Nederlanders proactiever bezig met gezondheid door huidige gezondheidscrisis
Drie op de vier Nederlanders ervaren stress en slaapproblemen
meer top 10