Reactie: Ook in een christelijke organisatie is een heldere communicatie belangrijk. Roddel en achterklap verstoren de verhoudingen op het werk. Het zorgt ervoor dat mensen zich alleen maar focussen op wat er niet goed gaat, en niet op de dingen die je samen zou kunnen bereiken. In mijn (christelijke) organisatie verlang ik ook dat mensen rechtstreeks bij mij komen met problemen of vragen. Alleen dan kun je samen werken aan oplossingen.
Reactie: Ik zoek ook eigen meer een (online, bij voorkeur SaaS based) HR systeem waarbij het managen van de beoordelingscyclus een onderdeel is. Daarbij zou ik het liefste de formulieren ook online laten invullen en daar akkoord op laten geven door medewerker en leidinggevende, zodat papierwerk overbodig wordt. MyVersion sprak mij niet erg aan.
Christine
Reactie: Wel een beetje uit een boekje hoor. Je kunt ook zeggen: elke bedreiging vormt een kans. Als het economisch wat minder gaat, moet het team (de medewerkers + bedrijfsleiding) een manier vinden om effectiever en efficiënter te produceren.
Reactie: Inderdaad zien we steeds vaker dat bedrijven en organisaties denken dat het allemaal wel meevalt. Steeds vaker gaat men pas tot actie over als het al te laat is. Dan zijn de kosten van reparatie vaak te hoog en kunnen alleen pijnlijke ingrepen nog redding brengen.
Tja, het dak repareren als de zon schijnt is toch moeilijk.
Tijdens een symposium over ontslag bleek ook dat veel mensen het niet erg netjes vinden om in tijden van welvaart en hoogconjunctuur te gaan snijden in organisaties, terwijl juist dan de pijn het minst is. Overbodige medewerkers vinden juist dan snel een baan, wat weer moeilijker is als het tij negatief is.
Reactie: Allereerst zou ik willen opmerken dat het een beetje vreemd is, dat ik via de start van een artikel op 28 september 2008 wordt doorgelogd naar een artikel uit maart 2004. We zijn dus ruim vier jaar verder in tijd. Je zou toch denken, dat in die vier jaar wel een en ander veranderd is. Ik ben het met Michiel eens, dat je je goed moet voorbereiden; of het nu voor een zakelijk gesprek of het bezoek aan een beurs/congres/netwerkevent is. Maar in de voorbereiding voor met name die laatste categorieën besluit ik steeds vaker geen visitekaartjes mee te nemen. Te vaak worden er vanuit gewoonte visitekaartjes uitgewisseld, zonder de directe intentie tot een vervolgcontact.
Daarvoor is mijn visitekaartje mij te kostbaar. Hierr transparant in zijn tijdens een gesprek, blijkt heel goed te werken. Niet alleen vragen mensen door, maar de keren dat er daadwerkelijk een vervolgcontact tot stand komt is opvallend.
Dus Michiel, wellicht wordt het tijd het artikel van 2004 te herschrijven tot een meer eigentijdse opvatting.
Reactie: De beste manier om succesvol 'nee' te zeggen is regelmatig 'ja' zeggen. Als je collega's weten dat je geen zeikerd bent en bereid bent om ze in echte nood verder te helpen, dan weten ze ook dat je een goede reden hebt als je 'nee' zegt.
Dat moet natuurlijk wederzijds werken en dat kan alleen als je in een (h)echt team werkt. In de zes stappen van het artikel(die overigens geen 'stappen zijn) lees ik toch een aantal 'tips' die mogelijk duiden op een gebrek aan collegiale samenwerking.
Reactie: Het ontvangen van een kaartje is vele malen effectiever dan het uitdelen ervan. Zo blijf je namelijk zelf ''in control'' over het contact met de andere partij.
Reactie: Cees Renckens is oa bekend van Skepsis, vereniging tegen kwakzalverij en houdt zich ook bezig met wat hij noemt ''modeziekten'', hij is echter beslist geen deskundige op dit gebied.
Hij strijdt tegen allerlei zaken die volgens hem niet door wetenschappelijk bewijs worden ondersteund. In zijn betogen schoffeert hij bij voorkeur mensen die niet binnen de gebaande paden van de reguliere geneeskunde blijven. Zijn uitlatingen zijn bijna altijd denigreren en beledigend, zijn redeneertrant rigide. Deze man legt zijn heel beperkte wereldbeeld het liefst aan een ieder op.