Reactie: Wat een onzinverhaal. Een verhaal van ee nama die de hele dag luiertjes om doet en dat goed doet bij iedereen. Ik heb exact gedaan voor mijn personeel wat hier staat en bij de noordwijkse reddingsbrigade. Doch bij de een zaten 4 oplichters en bij de anderen en dikke laag asocialen waardoor ik ernstig ziek raakte en tot 5x in 2007 welhaast mijn leven verloor. En binnen bedrijven is het hetzelfde. Kom nou, egocentristen zijn gevaarlijker dan egoisten. Niks aan een ander, niks aandacht. ...doe alles voor je zelf. De mens is gewoon een gevaarlijk en agressief dier
Reactie: Helaas wordt het kinderen juist afgeleerd om egocentrisch te zijn.
Als kinderen hierin van jongs af goed begeleid worden krijgen we mensen met een gezonde ik-sterkte die anderen op een gelijkwaardige manier tegemoet treden.
Reactie: Als loopbaancoach stem ik mij af op mijn klant en kijk welke vorm van coachen het best bij de klant past. In het intakegesprek gaan we samen in op de hulpvraag. Vervolgens krijgt mijn klant huiswerkopdrachten per email toegezonden, welke vooral gericht zijn op zelfinzicht. Mochten er tussentijds brandjes ontstaan of vragen, dan kan de klant mij bereiken telefonisch of per email. In het volgende gesprek gaan we verder in op het verkregen zelfinzicht en het ontstane brandje dat de klant (met kleine ondersteuning)zelf heeft afgehandeld. Geeft de klant ook meer zelfvertrouwen in eigen kunnen.
Een combinatie tussen online coachen en face-to-face zie ik als mooie combinatie.
Reactie: Conflicten kunnen reëel zijn.
Soms echter bestaat het conflict in de beleving van één persoon.
Communicatie gaat om zender - boodschap - ontvanger.
Zowel de zender als de ontvanger kleuren de boodschap; vanuit hun overtuigingen, oordelen, achtergrond, ervaringen leggen zij ladingen in en op de boodschap.
Ladingen die al dan niet zijn.
Je bewust zijn van de bril waardoor je ziet, of het filter waardoor je hoort, en de bijbehorende emoties (ladingen) zorgt ervoor dat je zuiverder bent in het ontvangen van de boodschap en het wezen van de ander.
Je bewust zijn komt voort uit bewustzijn, uit bewust zìjn. Dat vereist ontwikkeling, het ont-wikkelen van jezelf. De wikkels die je afkomst, milieu, opvoeding, familie, vrienden, relaties en ervaringen om je heen hebben gelegd.
Dat ont-wikkelen werkt bevrijdend en als vrij mens ben je in staat de ander zuiver te ervaren en benaderen. Dat leidt tot welbevinden.
Ayesha R.M. Jetten is van TRINITY Coaching Counseling Therapie en richt zich op het welbevinden van zowel gehele organisaties als individuen, middels coaching, counseling en therapie.
Reactie: Dit artikel geeft aan dat men zich in bedrijven en organisaties meer bewust is geworden dat investeren in de menselijke factor, dmv. gerichte trainingen, workshops en coaching, een investering is die zichzelf uitstekend terugverdient.
Het kan bovendien het ziekteverzuim in het bedrijf omlaag brengen en zelfs ziektepreventie kan ontstaan.
Dit komt de effectiviteit van de bedrijfsvoering ten goede.
Het grootste bedrijfskapitaal, namelijke het menselijk kapitaal, komt bij de bedrijfsvoering steeds vaker in de verdrukking door fusies, reorganisaties, hogere targets en onophoudelijk streven naar verdere winstmaximalisatie.
Verder komen mensen klem te zitten door de hoge werkdruk, de snelheid van het moderne leven en de spanningen die het combineren van levenstaken met zich meebrengt. Zowel het individu als de organisatie ondervinden hier in toenemende mate schade van.
Bedrijven en organisaties waarin de leiding het voortouw neemt in ontwikkeling(bijvoorbeeld door coaching), waarin leiding bewustzijn ontwikkelt, creëren een atmosfeer waarin de kwaliteiten van de individuen binnen de organisatie zich verbinden aan de ziel van het bedrijf.
Verbindend- en bezielend leiderschap is cruciaal voor het leven van de medewerkers, binnen en buiten de organisatie èn voor het (over)leven van het bedrijf.
Ayesha R.M. Jetten is van TRINITY Coaching Counseling Therapie en werkt ondermeer als executive coach. Verder werkt zij met Drs. Alfride Groenewold en Dr. Johan Oldenkamp aan de reader 'Verbindend- en Bezielend Leiderschap'
Reactie: Vrouwen aan de top zijn daartoe (nog steeds)uitgezocht/aangezocht door mannen.
Deze mannen beoordelen kandidaten naar hun eigen referentiekader en zullen uiteindelijk topmensen benoemen die binnen dit kader passen.
Als dit een vrouw is zal zij zich (dus) binnen de mores van de huidige machtshebbers manifesteren.
De gewenste kenmerken voor bestuurders zoals benoemd in het artikel, worden bij functie-omschrijvingen inderdaad aangegeven.
Dit is echter 'lipservice'.
Leiders voor bedrijven worden heden ten dage nog steeds geselecteerd alsof men een legerleider nodig heeft die de manschappen aanstuurt in de 'war to survive'. Deze leider bezit macht, kracht, overwicht vanuit zijn rang, is veelal aangezocht om orde op zaken te zetten danwel te houden.
De meeste mensen aan de top zijn daar gekomen door zich naar boven te 'vechten' (competitie voor status).
De drive komt voort uit een innerlijke behoefte om zich te manifesteren en een status te behalen, men werkt/vecht zich naar de top.
Dit geldt voor de top van elke business (zakenleven, showbusiness, sport, enz.).
Deze drive komt voort uit een tekort.
Tekort aan (eigen)liefde, (zelf)bewustzijn, (zelf)waardering.
Tekorten leiden tot overcompensatie.
Overcompensatie leidt tot streven naar macht, status, overconsumeren.
Men wil gezien en gewaardeerd worden.
Uiteindelijk komt het allemaal voort uit innerlijke leegte die met uiterlijke zaken gevuld moet worden om zich iets of iemand te voelen.
De meeste mensen die aan de top zijn gekomen hebben zich niet uit altruïstische motieven daarheen begeven.
Echter, degenen die, aan de top gekomen, werken aan hun (zelf)bewustzijn en innerlijke zelfwaardering zullen daardoor ervaren dat dat zoveel meer bevrediging geeft, meer dan validatie door anderen ooit kan geven.
Zij zijn de echte topmensen.
Zij bezitten de gewenste kwaliteiten, zoals vermeld in het artikel.
Bedrijven en organisaties waarin de leiding het voortouw neemt in ontwikkeling, waarin leiding bewustzijn (heeft) ontwikkelt, creëren een atmosfeer waarin de kwaliteiten van de individuen binnen de organisatie zich verbinden aan de ziel van het bedrijf.
Verbindend- en bezielend leiderschap is cruciaal voor het leven van de medewerkers, binnen en buiten de organisatie èn voor het (over)leven van het bedrijf.
Bent u geïnteresseerd in Verbindend- en Bezielend Leiderschap, dan kunt u mij mailen voor de voor-intekening op de reader die hierover momenteel wordt samengesteld door:
Drs. Alfride Groenewold, Dr. Johan Oldenkamp en mijzelf.
Reactie: Beste Ad, als de top commitment gaat vertonen, is dit niet al een duidelijke verbetering? Vervolgens over welke bedrijfsomvang hebben we het? Binnen het MKB, leert mijn ervaring, zijn er prima resultaten te behalen door de gehele organisatie te betrekken in het realiseren van structurele verbeteringen. Graag maak ik van jouw aanbieding gebruik om enkele van jouw projecten met verbeteringen tot wel 50% in te zien. Met vriendelijke groet, Gerrit.
Reactie: Reactie op Ad de Beer:
Alle talent is voor mij toptalent.
Ik bedoel dan ook niet zoeken naar het talent wat voor de hand ligt,maar juist het goede in de medewerkers naar boven brengen wat anders verborgen blijft, daar willen wij in investeren. geld weggooien doen we al genoeg in de zorg!
dat eerst de top moet verbeteren is een achterhaalde filosofie.
De top moet commitment tonen, dat wel, maar een bottom up aanpak is bewezen vele malen effectiever. Bewijzen zien? Ik kan vele geslaagd projecten met verbeteringen tot wel 50% laten zien, zonder eerst de top aan te pakken.
Het denken in termen van een machtige top past ook niet in het rijnlandse model wat we naar aanleiding van de financiele crisis en in het kader van sociale innovatie moeten gaan omarmen.
Reactie: Hommen kan blaten wat hij wil. Het is hondsbrutaal om eerst tientallen miljarden euro's te vragen van de nederlandse bevolking en vervolgens doodleuk voor bijna 1 miljard aan bonussen uit te keren. Het gaat hierbij niet alleen om dat geld, meer om de (voorbeeld)werking ervan. Geen enkele (juridisch) complexe situatie mag danb uit de weg worden gegaan. Ze blijven inhalig en geldbelust en zich kennelijk bepaald niet bewust van de eigen verantwoordelijkeid! De ING was al op weg naar zelfexecutie; ik spreek hier de hoop uit dat dit gaat lukken, op een zeer pijnvolle wijze!
Reactie: Dit is een zeer oppervlakkig bericht waar je in concreto dus helemaal niks bereikt. Wil je resultaat gericht je productiviteit op de werkvloer verhogen, dan zal per definitie, eerst de top van de organisatie haar eigen functioneren moeten verhogen. Hoe? Ik kom het graag uitleggen. www.germarmich.com
Reactie: Het is een fabel dat doorstroom en uitstroom niet te plannen is. Het is niet makkelijk, maar wel te doen en zeker nuttig om te doen.
Daarnaast is alleen focussen op top-talent verspilling van het echte talent, mensen die makkelijk horizontaal of diagonaal kunnen doorstromen, juist daar worden kapitalen verspilt in vrijwel alle bedrijven en organisaties.
Reactie: Het probleem bij het beoordelen of een manager een bullebak of een lief poesje is de paradox hiervan, men schets altijd de uitersten, er is een middenweg en die is dat een manager vooral concreet moet zijn.
Hij/zij moet de middenweg vinden van bijde uitersten, maar bovenal alles met een menselijk gezicht, H.R.M en MANS zijn geen zinloze uitvindingen, maar tools waar een manager zich aan kan spiegelen en wel bij kan voelen.
Maar veel te vaak kom ik ze tegen, de mensen/managers zonder menselijkheid, alleen het geld is belangrijk en daar moet alles voor aan de kant.
Jammer, het kan zo eenvoudig zijn, alleen maar aansturen op direct resultaat zonder rekening te houden met de gevoelens van de mensen die het moeten doen is per definitie niet mogelijk.
Managers die er op kicken om belangrijk te worden gevonden zullen aan het eind van deze weg alleen zichzelf tegenkomen in onmacht in plaats van macht.
Nee, geen bullebakken, dat is korte termijn denken en de resultaten zijn nooit blijvend.
Sjors Reeder