Reactie: Regel één, alle mobiele telefoons uit en alle andere electronische zaken die niets met de vergadering te maken hebben ook uit.
De voorziiter is verantwoordelijk voor deze acties en men kan afspreken welke straf (b.v. geld storten in een pot) er moeten komen voor diegene die de regels niet volgen.
Reactie: Ons motto preventief verzekeren is goedkoper dan curatief verzekeren.
Of te wel voorkomen is beter dan genezen.
Doe net als de NASA en zet Colloïdal Silver in voor je mensen.
Rian Bruijne van Dorst
Orthomoleculair Geneeskundige/Biofysica
Reactie: Er zijn uiteraard meer kritische punten naast deurklinken zoals lichtschakelaars, instrumentepanelen van kopieerapparaten en liften, centrale telefoontoestellen, enz.
Schoonmaken van deze kritische punten is ook buiten de periode waar iedereen spreekt over een pandemie een essentieel gebeuren en dient reeds opgenomen te zijn in je schoonmaakprogramma. Wil je nog een stap verder gaan dan is het aangewezen om naast het schoonmaken ook te ontsmetten. De periodiciteit is hier van cruciaal belang.
Uitsluiten van een contaminatie is zeer moeilijk. Bedrijven vergeten soms aandacht te besteden aan de begeleiding van ''zieke'' werknemers. In deze omstandigheden is presenteïsme ook zeker iets waar we aandacht voor moeten hebben. Zieke werknemers horen immers thuis in bed, zelfs diegene die een 'belangrijke' functie in je organisatie hebben.
De vraag blijft natuurlijk hoe groot de kans is dat we werkelijk afsteven op een pandemie...
Reactie: Bij de arbodienst kun je terecht, ook al ben je niet ziek gemeld. Vaak hebben zij psychologen en bedrijfsmaatschappelijk werkers in dienst die gespecialiseerd zijn in het ondersteunen van mensen zoals jij. Op het moment dat je merkt dat het niet meer zo goed lukt om het emotioneel te handelen, kun je daar een gesprek aanvragen. Zij zullen alle informatie vertrouwelijk behandelen.
Reactie: Wederom een prima reactie van Asha.
U bent niet de enige hoor denk maar eens aan Ruud Lubbers... En wat te denken van aantijgingen van kindermisbruik.
Ander verhaal natuurlijk maar komt ook voor in releationele problemen.
Tip, print het artikel en laat het ''slingeren''op de werkvloer (kantine oid)
Succes!
Reactie: Er vanuit gaande dat deze meneer de waarheid spreekt vind ik het echt schandalig! Het feit dat (overwegend) vrouwen nog steeds seksueel geïntimideerd worden op de werkvloer is walgelijk maar wanneer vrouwen de bescherming hiertegen gaan misbruiken is het eind zoek. Wat mij betreft is iemand echt in-slecht als je deze middelen gebruikt om iemand te zieken, dwars te zitten of wraak te nemen. Hoe bedenk je het?!
Ik wens deze meneer heel erg veel sterkte. Als het hem lukt om zijn onschuld te bewijzen, weet hij in ieder geval zeker dat deze dame voorgoed van zijn werkvloer verdwenen zal zijn.
Reactie: De Techniek en de mate van Zelfreflectie voor-tijdens-achteraf van een bijeenkomst , zijn naar mijn idee zeer nuttig.
Wat naar mijn idee ook belangrijk is, is dat JIJ als leidinggevende voor jezelf ''naar boven'' (je baas) en ''naar beneden'' (je medewerkers in het team)een positie moet zien te bevechten en te behouden waarin je de ruimte hebt om te varieren in hoeveelheid,toon, timing en snelheid.
Als basis blijft dat je een verbinding voelt en maakt met je medewerkers en dat je hierbij kan aangeven binnen welke marges er geopereerd kan worden.
Als het je op een of andere manier niet lukt om er helemaal voor je medewerkers te zijn, communiceer dit dan!
Tenslotte: niet alles kan je in de gaten hebben wat er onder medewerkers leeft. Er zijn (zo lijkt het) steeds meer medewerkers die hun onvrede heel goed kunnen verbergen en vaak vanuit opportunistische overwegingen (compliance-motieven). Regelmatige reflectie op het onderlinge teamproces is essentieel.
Reactie: Damn Nico, als we jou toch niet hadden! Wat heb je toch een hoop kennis en wat fijn dat je die zo met ons deelt. Hoor je jezelf altijd zo graag praten?
Reactie: Is het niet beter om, in plaats van te klagen dat vergaderingen niet nuttig zijn, te bepalen wat we er aan kunnen en gaan doen? Is dat soms een taboe? Overkomt ons dit steeds maar weer? We zijn er toch zelf bij!
Bovenstaand artikel geeft een handvat om deze verandering te beginnen.
Onnutte vergaderingen zijn echter slechts een voorbeeld. Er zijn nog veel meer zaken die niet nuttig zijn en toch gedaan worden.
In plaats van te klagen dat het niet nuttig is (we zitten vast in de 'Check'-fase van de Plan-Do-Check-Act of Deming cyclus), kunnen we beter overgaan naar de Act-fase: Wat gaan we eraan doen? Als we er niets aan doen, dan verandert het echt niet vanzelf.
Als we er niets aan doen en het steeds maar weer laten gebeuren zijn we zelf ook onze tijd aan het verdoen. Als iemand zijn tijd zit te verdoen, zou hij daar salaris voor mogen/kunnen/willen ontvangen?
Het grootste probleem is niet het probleem zelf. We zijn meestal best capabel om problemen op te lossen. Het grootste probleem is dat we er niets aan doen.
Reactie: Ruud en trojan, mijn complimenten voor jullie inzicht en vermogen om aan te sluiten, voortborduren op wat we hebben en dit proberen te verbeteren.
Daar zit ook direct een kern van de zaak, oplossingen die je vind zijn er voor jouzelf en niet voor anderen. Een ander kun je alleen helpen door hem of haar te helpen bij zijn of haar proces, zij 'moeten' ook zichzelf helpen zoals jij jezelf helpt. Het is niet alleen 'verbeter de wereld en begin bij jezelf', maar ook 'biedt anderen geen oplossing, maar help ze aan een idee hoe ze verder kunnen komen'. Mensen leren pas echt iets als ze het zelf ondervinden, en in staat zijn dit te evalueren door er even in een helicopter boven te gaan hangen. Dat kan in een seconde, maar ook kan het jaren duren.
Wat betreft de oplossing of het antwoord, ik ben van mening dat het proces daar naartoe belangrijker is dan het resultaat of eindbestemming. De oplossing of eindbestemming is namelijk tijdgebonden en zal steeds wijzigen. Bewust bezig zijn met het zoeken naar de waarheid, beschaving of hoe je het ook wilt noemen, is denk ik het beste wat je kunt doen. Anderen meenemen is zo fijn, omdat je dan samen opgroeit en bouwt aan de samenleving die je voor ogen staat.
Reactie: Helemaal met richard, valentijn en jerry eens: ZZP'ers zijn ondernemers. Niets meer, niets minder. Dus ook niet je hand op willen houden als het misgaat. Daar heb je voor gekozen als je ondernemer word. zzpérs die vinden dat ze recht hebben op een uitkering als het misgaat, dat zijn geen echte ondernemers.