Reactie: ''maar voor veertigplussers wordt solliciteren naar een ict-functie''
Das voor mij logisch, want deze generatie (Y-1) heeft nog echt ict geleerd in de praktijk en niet in de (overheids) schoolbanken. Zij zijn, met hun inzicht, ervaring en in de praktijk opgedane kennis een regelrechte bedreiging zijn voor alles binnen de corporation op ictgebied :-)
Daarvoor moet je - als MT-team, HRM-er - echt b*llen hebben en leiding kunnen en durven geven om deze kanjers in dienst te nemen en te kunnen houden.
Oh ja.. Generatie (y-1) weet ook wat ze waard zijn en zijn dus ook een stuk duurder in het onderhoud. en ze kunnen eerder ziek worden, dus vormen ze een een ondernemers en verzekerings risico.
De andere kant de medaille:
Aan de andere kant lees ik veel van dit soort berichten en kan me niet aan de indruk onttrekken dat er hier ''vreemde ondoorgrondelijk zaken'' aan de gang zijn.
1. De vergrijzing was al jaaaren lang voorspelbaar via statestieken.
2. Het gebrek aan goede, ervaren ict-ers eveneens al jaren bekend.
3. Over de gehele linie het systematisch en structureel WEREN van ouderen uit de arbeidsmarkt..
4. Het OPSCHROEVEN van de aow leeftijd naar 67 jaar?!.
Denk zelf eens objectief na...,
- Wie heeft er baad bij ''deze trend''?
- Wie word er beter van het weren van ''ervaren mederwerkers''?
Pensioenfondsen? De Overheid? De Bedrijven zelf? Vakbonden, UWV, Verzekerings maatschappijen, Levensverzekeraars, Ziektekosten verzekeraars?.
Als het zo doorgaat, kan straks een groot deel van de ''oudere werknemers'' niet eens meer voorzien in zijn eigen inkomsten wegens structurele en GEORGANISEERDE discriminatie op de arbeidsmarkt. Zij zijn dus aan de r*tten overgeleverd qua verkrijgen van inkomsten.
Pensioenfondsen spekken??
Dit is een mooie methode om ervoor te zorgen dat structreel MINDER mensen hun pensioengerechtigde leeftijd zullen halen en dus hun opgebouwde pensioen uberhaupt UITBETAALD mogen krijgen!!.
Op deze wijze worden de noodlijdende pensioenfondsen mooi aangevuld ''via natuurlijk verloop''.
Jij heb je - als oudere werknemer - je hele leven gewerkt om ''te gaan leven na je pensioen'', terwijl deze leeftijd steeds verder weg komt te liggen m.b.v. de regering EN vakbonden.
Zo te zien verzorgd de verzorgings staat alleen de makers ervan, niet degene waarover vele sorten belasting worden geheven om dit werknemersuitbuitingscircus in stand te houden.
Zo haast gaan denken aan een Bilderberg Complot theorietje.....(ter reductie van de wereld populatie)
Reactie: Vroeger kwam iemand pas voor de functie van chef in aanmerking als hij had bewezen diverse aspecten te beheersen waarvan vele slechts door ervaring en leeftijd konden/kunnen worden verkregen
Er werden bepaalde noodzakelijke eisen gesteld.
Dit speelt vandaag de dag allemaal geen rol meer met als gevolg veel problemen die men niet kan plaatsen of mee om kan gaan en die veel problemen/onrust geven
Kennelijk ben je voor werkgevers intressant als je tussen de 25 en 35 bent en na je 35ste moet je eigenlijk plotseling doodgaan zodat het bedrijf ''dynamisch jong geweldig is/blijft.
Dit zijn tevens de werkgevers die klagen over gebrek aan binding gebrek aan mentaliteit etc
Mogelijk speelt er een aspect in de samenleving een rol die naar het lijkt ieder over het hoofd ziet en dat is dat de naoorlogse protest generatie die zich tegen oud afzette en die erg veel macht heeft gekregen en die angstig is om ouder te worden, hun eigen generatie genoten liefst weg wil hebben om niet met de gedachte van verval te worden geconfronteerd.
Vandaar misschien ook de ziekelijke verheerlijking van de jeugd die iriele eigenschappen worden toegedicht
Reactie: Vroeger werden er wel eens opnames van mij gemaakt als ik iets presenteerde. Met dit artikel bij de hand zou ik wel eens naar een nieuwe opname willen kijken van een presentatie die ik doe.
Ik vind het fijn dat ik dit artikel onder ogen heb gekregen. Dank u wel mijnheer Van Marwijk.
De negatieve reacties begrijp ik niet goed, als je er zelf niets aan hebt, betekent het toch niet dat het voor een ander nutteloos is?
Jacqelien
Wat dacht je ervan gewoon te kijken bij een vacature naar de BESTE kandidaat die bij die functie hoort ??
bij een startersfunctie is dat een starter, bij een positie waarbij ervaring gevraagd wordt, lijkt me dan dat iemand met daadwerkelijke ervaring daar op zijn plaats is.
En laat in Godsnaam allemaal de rest van het hele jargon allemaal eens weg (HR= gewoon personeelszaken) en hang allemaal eens niet zo de psycholoog uit, dit richt ik met name op al die PZ-managers die overal maar denken dat ze in 30 minuten denken te weten dat deze kandidaat niet zal ''matchen'' met de afdeling.. (alsof die er zo vaak een stem in hebben en alsof je dat na 30 minuten kunt bepalen)
Wat mij betreft is er iets teveel hoogdravend geneuzel rondom sollicatieprocedures.. (''helicopterview'' )
beide beentjes op de grond graag
Reactie: Nee lekker is dat.. icnivad komt met Midas Dekkers op de proppen en vraagt van anderen dat ze zichzelf verantwoorden voor hun uitspraken :-S Enig idee waarom ze nooit onderzoek hebben gedaan naar de houdbaarheid van Midas Dekkers zijn uitspraken. Het is in mijn ogen puur pragmatisch drogredeneren van een manager die anticipeert op het ongemak van werknemers die uitvallen.
Reactie: Beste meneer Koopman,
Waarom reageert u eigenlijk hierop? En waarom zo'n agressieve toon? Wanneer u zich niet zo aangesproken voelt, laat je dit artikel voor wat het is en gun je de tips die erin staan aan een ander. U voelde zich kennelijk zeer aangesproken toen u dit artikel las. Dat zegt iets over uw eigen onzekerheid.
Reactie: Ik ben het absoluut WEL eens met dit artikel;
Ik ben een vrouw (doorgaans toch wat onzekerder) in een bedrijf met alleen maar mannen. Ik merk toch wel aan mezelf dat bepaald woordgebruik dat ik naar buiten draag niet de gewenste impact heeft op het team.
Inderdaad precies zoals Dhr. Van Marwijk beschrijft: Alsof je jezelf telkens niet serieus neemt. Dit werkt mij nu na 1 jaar letterlijk elke dag tegen, ik ga de proef op de som nemen en het advies om mezelf elke keer dat ik mijn mond opentrek te corrigeren.
Bedankt!
Reactie: I.M.C.A.
Vertel het maar wat we er aan gaan doen, dan had ik tenminste weer een baan.
Laatst nog kreeg ik te horen dat ik te weinig ervaring zou hebben om als klantmanager WWB te kunnen fungeren al hoewel ik al 20 jaar werk met de opeenvolgende bijstandswetten, van toepassing van de wet tot en met de bestuursrechter.
Reactie: Als je maar niet onzeker bent over de materie die je presenteert, of standpunt dat je inneemt. Er is niks mis met onzeker zijn. Op de duur leer je daarmee omgaan en haalt dat het beste uit je.
Maar, als je niet in jezelf gelooft, hoe wil je dan overtuigd overkomen?
In de momenten van onzekerheid verdwijnen alle tips die Van Marwijk opschrijft en kan het nog erger worden. Laat het gaan zoals het gaat, wees je van bewust en doe er iets aan. Mensen hebben mechanismen in zich om 'eruit' komen. Geloof daar in!
Reactie: @Karin,
De superpromotor is waarschijnlijk weer eens oude wijn in nieuwe zakken. De illusie die door MLM bedrijven werd en wordt hooggehouden dat je kennissen en familie wel van je kopen als je het zelf gebruikt. Nu dus getrainde verkopers die net doen alsof ze een tevreden klant zijn?
Tja, zo dom zijn de klanten van vandaag de dag niet meer. ''Daar trappen we niet in, meneer'' om maar een oud reklamespotje te citeren.
Ben benieuwd naar het boek dat, zoals het hoort, toch wel als gratis downloadbaar e-book zal verschijnen?
(net als ''ik ben, dus ik blog'' dat vanaf vandaag te downloaden is van mijn site.)
Reactie: Het ''probleem'' is voor de zender dat zijn boodschap ''verkeerd'' wordt begrepen. Ofwel de doelstelling is dat de ontvanger het bericht ontvangt van een zekere en duidelijke boodschap, echter door het zenden van onduidelijke signalen die de ontvanger ervaart als onzekerheid komt dus de boodschap ook als onzeker over. De ontvanger zal hieraan conclusies verbinden die anders zijn of anders kunnen zijn dan die de zender heeft bedoeld. Het is dus zaak de boodschap te begeleiden met de passende emotie en niet passende emotie (ruis) te vermijden of uit te schakelen.
Het mag dan duidelijk zijn dat het ''probleem'', zoals u stelt, voor zowel ontvanger als zender geldt. De zender bereikt zijn doel niet en de ontvanger maakt misschien zijn keuze op de verkeerde gronden doordat hij de boodschap verkeerd interpreteerd. Voor beiden dus een gemiste kans.
Reactie: Zo, een beetje reclame is nooit weg....
Maar ik ben wel tevreden met de informatie en zal het boek wellicht promoten :-)
Anderzijds is ondertussen wel duidelijk dat er niet 1 factor overheersend is maar een samenspel dat ook nog eens behoorlijk varieert in functie van product, markt, klant, etc....
Reactie: Beste Guido en andere lezers
KTV is bij ons ( Blauw Research) al een achterhaald begrip, in die zin dat er inderdaad veel meer aan de hand is dat aankoop bepaalt.
Na klanttevredenheid is aanbevelingsgedrag de beste verklaring gebleken. Inmiddels zij wij echter ook een stap verder en hebben de Superpromotor ontdekt.Dit is iemand ide enthousiast is en dat ook over brengt op anderen. omdat de superpromotor ook een rol heeft in zijn netwerk brengt hij middels dit enthousiasme anderen tot aankoop.Meer hierover kun je overigens lezen in een boek dat hiervoer vlg week verschijnt.