zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zo komt u zelfverzekerd over

Door: Frank van Marwijk
 
Een manager die zich zelfverzekerd toont, komt betrouwbaarder en geloofwaardiger over dan een die voortdurend zijn twijfels laat blijken. In werkelijkheid voelt niet iedere manager zich altijd zo zeker over alles, maar u hoeft uw twijfels niet te laten blijken. Veel managers laten hun onzekerheden doorsijpelen in hun woordkeuze of ontkrachten hun woorden door hun gedrag. Als u anderen wilt overtuigen, kunt u beter de indruk geven dat u zich zeker voelt over wat u uitdraagt. Hier vindt u een analyse van uw zelfverzekerdheid in woord en daad.

Let op uw woordkeuze
Of u nu wilt overtuigen, adviseren of corrigeren; het is niet alleen het onderwerp van gesprek dat telt, maar vooral uw presentatie die bepaalt of anderen u geloven en vertrouwen. De woorden die u kiest maken deel uit van uw presentatie. Sommige mensen proberen met hun woorden altijd een zekere veiligheid in te bouwen. Zij vullen hun zinnen met woorden als: misschien, wellicht, eigenlijk, enigszins, en eventueel. Als u deze woorden veel gebruikt wekt u de indruk dat u zelf niet erg overtuigd bent van hetgeen u uitdraagt. Probeer dit soort woorden die twijfel uitdrukken zoveel mogelijk te beperken. Als u zich uitspreekt over iets dat nog niet geheel zeker is, gebruik dan liever woorden die toch een positieve verwachting uitdragen zoals: zeer waarschijnlijk, ongetwijfeld of ik heb een sterk gevoel dat….
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10