zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
reacties
 

Tien managementtheorieën die de prullenbak in kunnen

Ron Ladage   |    |  9 februari 2010
Reactie: Een goed artikel van BusinessWeek, het zijn er maar 10 en natuurlijk kan ik het nog verder uitbreiden, maar dat is niet nodig. Alles wat met vertrouwen en wantrouwen heeft te maken valt er onder. Gelukkig zijn er nog steeds nieuwe boeken in de aanbieding voor managers, waar ze bovenstaande wijsheid uit kunnen halen. Echte goede managers hebben geen managementsboeken nodige, die kunnen ze zelf beter schrijven. Echte managers hebben een vissie, een missie en weten wie er voor het bedrijf het geld verdienen.
 

Tien managementtheorieën die de prullenbak in kunnen

Marco Hendrikse   |    |  9 februari 2010
Reactie: Dit is een lijstje waar ik helemaal achter sta. Natuurlijk is kadering goed, maar het moet geen betutteling worden. Het opstellen van regels, beoordelingen, etc zijn een doel op zich geworden. Geen middel om een medewerker en daarmee de organisatie beter te laten presteren.

Overigens vind ik de titel met zowel management als theorieën erin de lading niet dekken.
 

Zesjescultuur bereikt Radio 4

anjo brombacher   |    |  9 februari 2010
Reactie: Kennelijk ontbrak het lef meteen de stekker uit (ook door mij zeer gewaardeerde) Radio 4 te trekken. Met de nieuwe opzet voor Radio 4 is het elimineren van een onderscheidende zender stevig in gang gezet. Onderschatting van selectief vermogen bij een deel van het luisterpubliek. Als je een 'van-alles-wat-en-nix-zender' prefereert heb je namelijk keus genoeg.Aan dat landschap voegt Radio 4 in de huidige opzet niets zinvols toe.
 

Sociale netwerken vormen (nog) geen bedreiging

ankie straathof   |    |  9 februari 2010
Reactie: De illusie dat de sociale netwerken (nog) geen bedreiging kunnen zijn is onterecht.
De groene sint heeft via het sociale netwerk er voor gezorgd dat Hema, Kruitvat en andere winkelketens volgend jaar geen onverantwoorde chocoladeletters meer verkopen. Tevens heeft Hyves er voor gezorgd dat er ontzettend veel druk kwam om Sesamstraat op een ander tijdstip terug te zetten. Het percentage van inentingen bij kinderen is in Nederland gedaald door inzet van meerdere sites en sociale netwerken.
En voor wie niet up to date is, vandaag de dag krijgen veel bedrijven het enorm lastig via Twitter door fanatieke klanten. Neem de ov-chipkaart. Sociale netwerken, informatieve netwerken, blogs, flora, websites enz. vormen vandaag de spiegel van de integriteit van een organisatie. Waar het verleden bedrijven hun problemen toch redelijk intern konden houden totdat de media er lucht van kreeg, hebben de consumenten nu de instrumenten gekregen om de bedrijven aan te pakken. Succes hangt af van de volharding, hun innovativiteit en het adoptieproces binnen het netwerk.
Mijns inziens zullen bedrijven hun strategie op dit gebied scherp moeten stellen.
 

Hoe krijg ik medewerkers van hun 9-tot-5 gedrag af?

Lilyan   |    |  8 februari 2010
Reactie: Het is opvallend hoe vaak de 'geen 9 tot 5 mentaliteit' wordt gebruikt. Mooie uitvlucht om niet te zeggen wat je dan wel verwacht van je medewerkers!

Kortom eens met Asha dat het goed is dat je stelling neemt. Voordat je echter op zoek gaat naar de argumenten dat de ander niet zou voldoen, zou ik eerst even checken:

-Wat doet de ander wel goed. Wie weet is de betreffende persoon wel heel effectief en kunnen anderen daar juist van leren.

-Zijn er zaken die ik zelf niet heb gecommuniceerd, waardoor de verwachtingen niet helder waren. Dus als ik geen 9 tot 5 mentaliteit wilt, wat wil ik dan wel.

-En is mijn boodschap daadwerkelijk bij de ander is overgekomen zoals ik dat bedoeld had. Oftewel gebruik de verschillende Communicatiestijlen.

Lilyan Harmsen
Trainer & Coach
 

Manager laat zich niet kisten door ziekte

e   |    |  8 februari 2010
Reactie: hallo, ik werk in een kleding zaak als floormanager en heb een 30 uren contract. ik wil wat informatie opvragen over de regels en wetten als je ziek bent en je betalingen hierover?
als je een uren contact hebt en je hebt drie weken kunnen werken (fulltime) en bent een week ziek is het dan zo dat ik geen recht heb op die 30 uur dat ik niet kon werken? ik heb daar toch recht op? mijn werkgever vind namelijk dat ik daar geen recht op heb omdat ik al meer dan 30 uur heb gewerkt? wil iemand mij aub vertellen dat ik gelijk heb.
 

Wat te doen als je via-via een klacht krijgt over een medewerker?

R. K.   |    |  8 februari 2010
Reactie: Aard, bron en frequentie; zover ga ik met je mee.
Vervolgens zou ik inschatten of het voor mijn afdeling een ''gevaar'' is in het functioneren ervan.
Is het antwoord daarop ja dan zou ik direct de medewerker bij mij roepen om hem met de klachten te confronteren. Daarbij zou ik voor als nog zijn kant kiezen. Er kunnen redenen zijn waarom hij zo gehandeld heeft.

Vervolgens zou ik uiteindelijk hem direct vragen om zijn handelen bij te sturen en ga terug naar de klagers om hen te informeren dat ik een goed gesprek met de medewerker heb gehad en ik verbetering in zijn handelen verwacht.
Echter als uit zijn relaas blijkt dat er een aanleiding was dan zou ik met de klager in gesprek gaan om die aanleiding met hem te bespreken.
Mocht dat uiteindelijk geen soulaas bieden dan ga ik met beiden om de tafel zitten om het verhaal goed uit te spreken.
Mocht mijn medewerker mij een verdraaide waarheid hebben verteld dan zal dat duidelijk worden. Hij zal zijn excuus, met de collega er bij, kunnen aanbieden.
Afzonderlijk zal ik mijn medewerker dan ook aanspreken dat ik in de toekomst dit niet meer van hem verwacht en zal dit schriftelijk kenbaar maken.
Mocht zijn relaas juist zijn dan zal ik naar de collega duidelijk maken dat ik hiervan niet gediend ben en zal zijn leidinggevende hiervan op de hoogte stellen.
 

Hoe krijg ik medewerkers van hun 9-tot-5 gedrag af?

Y.B. Walvisch   |    |  8 februari 2010
Reactie: Dit onderwerp maakt heel wat los. Wat mij betreft is het veel interessanter te kijken naar de totale prestatie dan alleen naar fysieke aanwezigheid. Weten jullie trouwens dat je geen 40 uur werkt per week als je vijf dagen van 9 tot 5 aanwezig bent? De teller staat dan pas op 37,5. Iedereen wordt geacht bij een 8 uur durende dag 0,5 uur pauze te nemen. Bij meer dan 9 uur zelfs drie kwartier.
 

Ongelukkig op het werk? Drie tips

S.C.   |    |  8 februari 2010
Reactie: @BMJ

Interessant,... zit ergens wel wat in,

Maar goed, voor sommigen in werkelijkheid...wel kijken wat voor werk ze mee bezig zijn, en is dat wel leuk?
 

99% van de bedrijven is niet in staat tot co-makership

ankie straathof   |    |  8 februari 2010
Reactie: Sorry voor de enorme hoeveelheid spelfouten, klaarblijkelijk zijn mijn gedachten sneller dan mijn tikvermogen.
 

Sollicitant ongevraagd Googlen moet wel/niet kunnen

Anton   |    |  8 februari 2010
Reactie: Ik vind dat googlen naar sollicitanten moet kunnen. Maar de informatie die de werkgevers verschaffen via bijv. Hyves, Facebook, etc. moet geen effect hebben of aanleiding zijn om die sollicitant af te wijzen. De werkgever moet gewoon achteraf openhartig toegeven dat zij de sollicitant op google hebben gecheckt, en dat ze grappige foto's hebben gezien op bijv. Hyves.
 

Hoe krijg ik medewerkers van hun 9-tot-5 gedrag af?

Wil Janssen   |    |  8 februari 2010
Reactie: Het voordeel van 9 tot 5 werkers is, dat zij van 9 tot 5 werken....minder ziek zijn...en het werk tussen 9 en 5 af is..deze vorm van werkinstelling past ontzettend goed in een team, het is vaak de leader die er een probleem van maakt terwijl die er helemaal niet hoeft te zijn...TIP: ga in Kommunikatie
 

Ongelukkig op het werk? Drie tips

BJM   |    |  8 februari 2010
Reactie: Werken met bezieling is de enige manier om wat voor werk ook interessant te maken. Daar zijn veel boeken over geschreven. Zenmeesters zijn daar b.v. ware meesters in. Hier een stukje van Kahlil Gibran dat mij nog altijd inspireerd, hij schrijft in 1923:
Je arbeidt, opdat je gelijke tred moogt houden met de aarde. Want ledig zijn betekent vervreemden van de seizoenen en uittreden uit 's levens optocht, die in majesteit en trotse onderwerping optrekt naar het oneindige.
Wanneer je arbeidt ben je een fluit gelijk, welks hart het fluisteren der uren omzet in muziek. Wie van je zou een stom en zwijgend riet willen zijn als al het andere samen zingt?
Altijd heb je gehoord dat arbeid een vloek en werk een ongeluk is, maar ik zeg je, dat je werkend deel uitmaakt van de diepe droom der aarde, je toebedacht toen die droom geboren werd. En zo je jezelf met arbeid in leven houdt, heb je in trouwe het leven lief. En het leven liefhebben door arbeid maakt je vertrouwd
met 's levens diepste verborgenheid.
Alle arbeid is ledig, tenzij er liefde in woont, wanneer je met liefde werkt maak je een band met jezelf, met elkaar en met God.
Het is als een huis bouwen alsof je geliefde daarin zou wonen en ik zeg je dat de wind niet zoeter spreekt tot de reuzeneiken dan tot de kleinste grassprietjes en dat alleen hij groot is, die de stem van de wind doet verkeren in een lied. Arbeid is zichtbaar gemaakte liefde.
 

99% van de bedrijven is niet in staat tot co-makership

Ankie Straathof   |    |  8 februari 2010
Reactie: Co-makership wil inderdaad zeggen dat je met een aantal klanten een intensieve relatie opbouwt en dat zij van ontwikkeling tot operatie betrokken worden. Dus alleen suggesties oproepen voor verbeteringen is veel te weinig. Echter diezelfde klant er vervolgens bij de verbetering betrekken is wel een vorm van comakershop. Wil je dat realiseren dan moet je wel de deur open moet zetten om de relatie op te starten en vandaar uit, afhankelijk van de klant, zijn kennis en wensen de comakership ontwikkellen. Of Starbuck comakership hanteert is lastig te zeggen. Het is duidelijk dat zij hun deur openzetten. Echter het succes van 53 klanten-ideeen of het niet succesvol zijn van die andere 79947 klantideeen geeft niet weer of Starbuck conform de definitie comakership heeft gehanteerd. Comakership impliceert samenwerken, geen getal kan me vertellen of ze daar succesvol in zijn. En ja, je hebt gelijk, comakership is niet voor iedere organisatie haalbaar omdat het niet in hun genen zit en in binnen hun organistie past. En ja, natuurlijk had Starbuck dit ook vanuit de vestigingen zelf moeten doen.
Echter daarmee is comakership nog geen illusie.

Wat mij betreft kunnen veel bedrijven beter eerst de stap maken naar value co creaton!
 
< vorige 1094 1095 1096 1097 2480 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10