zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Zesjescultuur bereikt Radio 4

Door: Guido Thys Thys,   05-02-2010,   10:31 uur
 

Al jarenlang is de klassiekemuziekgoegemeente het slachtoffer van haar eigen knullige marketing. Het resultaat was onlangs te lezen in The New Yorker: de belangstelling neemt pijlsnel af. De onkunde heeft nu ook de rangen van de Radio 4 programmamakers bereikt.

Sinds 1 februari is het alomgeprezen Vroeg op Vier vervangen door Van Trigt Tot Negen. Een bijna non-stop muziekprogramma geschreapt ten voordele van een semi-talkshow over actualiteiten dus. Persoonlijke voorkeuren en respect voor het vakvrouwschap van Annette van Trigt daar gelaten is dit een tekstboekvoorbeeld van strategisch geplande zelfmoord die zondigt tegen zowat alle wetten van positionering. Marketingstudenten opgelet: 



1. Zoek nooit het midden van de markt op
Het midden van een markt is altijd het eerste wat verdwijnt want markten polariseren. Een praatprogramma met klassieke muziek is vis nog vlees en zit dus pal in het midden. Ik kan het weten, want ik heb er ooit een gepresenteerd. 

2. Vermijd me too-situaties
Een programma met overwegend muziek is schaars in de ochtend (en niet alleen op klassiek gebied). Op de meeste zenders zitten rond die tijd mensen te blêren die de illusie hebben dat hun mening belangrijk is. Je daar achteraan bij aansluiten slaat nergens op. Weg Paarse Koe-effect. 

3. Vermijd aanbiedersmarkten
Dé klacht van de 21ste eeuw is information overload. Ga daar dan niet nog eens aan bijdragen en bied mensen oases van rust. Zoek een vraagmarkt. 

4. Denk niet vanuit je ivoren toren
Productontwikkelingsbeslissingen op je zolderkamertje nemen, al dan niet voorafgegaan door notoir onbetrouwbaar klantenvoorkeuronderzoek, en al dan niet samen met zoveel mogelijk eveneens vervreemde "deskundigen", is even trefzeker als Russische roulette spelen. Comakership met je klanten is het enige wat nog werkt. Wanneer de strategische inzichten van de programmamakers oubolliger zijn dan de wensen van het geraniumpubliek waar ze volgens de populaire mythe voor uitzenden, is het einde niet zoek, maar zeer nabij! 

Zo, dat moest ik even kwijt. Jammer dat ze mij niet vragen om op de radio te blêren ! :-)

 
 Doorsturen    7 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Guido Thys helpt als bedrijfsverloskundige organisaties om waarde ter wereld te brengen voor zichzelf, klanten en andere belanghebbenden. Met meer dan 160 presentaties per jaar is hij de meest gevraagde zakelijke spreker van Nederland.
Hij is de inspirator van ?Next! Coaches, een groep bijzonder dwarsliggende management- en bedrijfscoaches.
Hij is auteur van o.m. "WAKE-UP CALL: het gaat slecht dus moeten we weer even normaal doen." Werk nu mee aan zijn nieuwe boek!
Volg Guido op Twitter: GuidoThys en LinkedIn
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Ron Ladage  |   | 
8-02-2010
 | 
09:42 uur
Helemaal mee eens Guido, een goed artikel en geeft heel goed de reden aan, waarom bedrijven wegzinken in de grote massa.
Onderscheidend zijn en nog veel belanger, de durf om anders te zijn, creatiever en opvallender dan je concurrenten.
En zorg blijven dragen voor je klanten, die maken uit of je boven een ander uit kan stijgen.
anjo brombacher  |   | 
9-02-2010
 | 
08:41 uur
Kennelijk ontbrak het lef meteen de stekker uit (ook door mij zeer gewaardeerde) Radio 4 te trekken. Met de nieuwe opzet voor Radio 4 is het elimineren van een onderscheidende zender stevig in gang gezet. Onderschatting van selectief vermogen bij een deel van het luisterpubliek. Als je een 'van-alles-wat-en-nix-zender' prefereert heb je namelijk keus genoeg.Aan dat landschap voegt Radio 4 in de huidige opzet niets zinvols toe.
Guido Thys  |   | 
9-02-2010
 | 
11:50 uur
Ron & Anjo: hear hear !
(beetje wrange woordspeling)
Ad de Beer  |   | 
9-02-2010
 | 
10:59 uur
Los van de juiste analyse dat hier een strategische blunder is begaan moet ook eens worden bezien of een zender met uitsluitend klassieke muziek wel bestaansrecht heeft.
Omdat marketeers helaas nog steeds productgericht zijn en niet klantgericht worden dit soort blunders gemaakt.
Radio is voor ontspanning en klassiek heeft (onterecht) het imago saai en moeilijk te zijn.
Als de marketeers naar ''het volk'' zouden kijken en de programmering op hen zouden afstemmen, dan komt er vanzelf meer belangstelling. Ja, het Volk wil Andre Rieu en de aanbidders van klassiek vinden dat geen muziek helaas, maar in een markt waard de klant baas is, moet je naar de klant luisteren toch?
En Strauss (de hele familie), Verdi en zelfs Khachaturian zal bij het volk een teken van herkenning geven toch?
Guido Thys  |   | 
9-02-2010
 | 
13:30 uur
Ad - kijk, daar pleit ik nu al jaren voor.
Wie weet nog wat een nooitgeziene rush naar de klassieke cd-zaak de film Amadeus teweeg bracht? En hoeveel mensen Pavarotti de ''acquired taste'' die klassieke muziek heet heeft laten verwerven?
(waarvoor hij door de die hards uiteraard verguisd werd).
En wat te denken van het Britse (dacht ik) project waarbij jongeren naar de klassieke concertzaal gebracht worden alwaar hun mond open valt omdat ze nog nooit in hun leven een niet elektronisch instrument live gehoord hebben (sic!)?
''Sampling'' heet dat in de marketing terwijl het in de muziekwereld weer heel wat anders betekent...
rocker  |   | 
10-02-2010
 | 
07:33 uur
Goed stuk. Maar ik had niet anders verwacht.
Ik ben zelf al jaren fervent liefhebbeer van de hardere muziek zoals hardrock en heavy metal. En ik ben niet de enige. Kijk naar de belangstelling voor concerten van bijvoorbeeld Rammstein of Graspop (GMM) of Sonisphere
Ieder hardrock of metal programma wordt na een paar jaaar de nek omgedraaid. denk aan Vara's Vuurwerk of Badgrrl
De wansmaak van de grauwe middenmoot is helaas leidend. Maar dat is ook het type wat klakkeloos achter hersenloze trends als ''So you think you can dance'' aan loopt.
J.M.  |   | 
10-02-2010
 | 
10:06 uur
Dank voor de prachtige zakelijke analyse van het gevoel, dat ik sind 1 februari 's ochtends in de auto krijg terwijl ik radio 4 heb opstaan en welke voor mij de reden is om nu elke ochtend in ergernis de radio uit te drukken.
(Als ik overspoeld wil worden met feiten uit de wereld dan zet ik BNR wel weer aan)
Daarnaast: Klassiek saai en moeilijk? Dan heeft u de fantastische bruggetjes, die Hans Haffmans* wist te creeëren om klassiek aan luchtige actualiteiten te koppelen, gemist.
(* tot 1 februari elke ochtend hoorbaar als presentator op radio 4)

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10