31 oktober 2011 -
Commissarissen blijken bang te zijn voor de persoonlijke aansprakelijkheid die zij dragen, zo blijkt uit recent onderzoek van Grant Thornton. Maar die aansprakelijkheid blijkt in de praktijk een wassen neus, dit stelt John van der Starre in het boek 'Drama in de boardroom'.
31 oktober 2011 -
Volgens employer brand professionals is budget het grootste struikelblok voor het werken aan het employer brand, gevolgd door draagvlak bij het management en het bepalen van de unieke en onderscheidende positie. Dit blijkt uit het onderzoek naar Het Nieuwe Employer Brand, een initiatief van Metro Holland, NRC Carrière, de Persgroep Banen, Intelligence Group en Nr29.
31 oktober 2011 -
Uitmuntende leiders geven het goede voorbeeld. Oftewel: ze vertonen dat gedrag en doen die dingen die ze ook van hun team verwachten. Hiermee geven deze leiders hun mensen het gevoel dat ze dezelfde doelstellingen en ambities nastreven en dat ze die samen bovendien gaan bereiken. De beste leiders geven hun team het gevoel dat ze met zijn allen in hetzelfde schuitje zitten.
31 oktober 2011 -
Een nadeel van centrale kantoorgebouwen is dat veel werknemers moeten reizen om er te komen. Dat weegt zwaar, vooral voor bijvoorbeeld ouders die op tijd moeten zijn voor de crèche. Maar ook thuis werken heeft nadelen. Volgens onderzoekster Ziona Strelitz is het dan ook geen wonder dat de ‘derde werkplek’ in opmars is. Daarmee bedoelt ze satellietkantoren en business centers, maar ook bibliotheken en cafés.
31 oktober 2011 -
Er zijn veel vergaderingen waar mensen als vertegenwoordiger van een organisatie of een afdeling zitten. Dat is mooi, want dan praat u namens een achterban. Wat lastig kan zijn in zo'n vergadering is dat sommige mensen namens een achterban praten en dus dingen terug moeten koppelen en anderen alleen voor zichzelf praten. Dat geeft een beetje scheve verhouding.
28 oktober 2011 -
Nederlanders zijn positiever dan verwacht, zo concludeert Preferenso.nl na onderzoek onder de eigen gebruikers. Driekwart van de Nederlandse klanten (75 procent) geeft een hoog cijfer aan dienstverlening. Bij 39 procent van de ruim 3.000 beoordelingen werd een rapportcijfer van acht tot tien gegeven voor genoten service. 37 procent geeft een 6,0 of 7,9 als gemiddeld rapportcijfer aan een organisatie.
28 oktober 2011 -
Consumenten eisen steeds meer waar voor hun geld, en dan met name in de vorm van klantenservice. Op dit moment stelt bijna één op de drie voorgoed afscheid te nemen van een merk als het niet direct een goede klantenservice biedt. Uit onderzoek van Sage onder 2.000 Britse consumenten blijkt verder dat 47 procent meer waarde hecht aan de klantenbeleving die organisaties bieden.
28 oktober 2011 -
De vraag wat het beste tijdstip voor een vergadering is, blijft de gemoederen bezig houden. De onlinevergaderagenda When is Good analyseerde 100.000 antwoorden op 34.000 vergadertijdstipvoorstellen over de voorbije twee jaar en kwam tot de conclusie dat 15.00 uur - en dan specifiek dinsdag om 15.00 uur – het best mogelijke tijdstip is om samen te komen.
28 oktober 2011 -
Uit het jaarlijkse onderzoek van Booz & Company onder de 1.000 met de grootste R&D-budgetten wereldwijd, blijkt dat zij in 2010 met 550 miljard dollar 9,5 procent meer hebben uitgegeven aan onderzoek en ontwikkeling dan in 2009. Chinese en Indiase concerns realiseerden met 38 procent de grootste groei, tegenover een geringe twee procent groei door Nederlandse bedrijven.
28 oktober 2011 -
De groei van ICT-bestedingen vlakt af. Kleine en middelgrote bedrijven gaan de komende twaalf maanden weliswaar meer investeren in ICT, maar ondernemingen met meer dan 500 werknemers voorzien een duidelijke krimp in de bestedingen. Dit blijkt uit de Ernst & Young ICT Barometer onder 600 managers en professionals in het bedrijfsleven en bij de overheid.
27 oktober 2011 -
Het WIM-model is een raamwerk dat alle aspecten van innovatie praktisch en inzichtelijk maakt voor iedere manager. Daardoor wordt het vakgebied simpel te overzien en kun je gemakkelijk benoemen waar u in uw innovatieproces precies bent en waar er iets verbeterd kan worden. WIM vormt de rode draad door de tweede versie van Het Innovatieboek van Paul van der Voort en Frank van Ormondt.
27 oktober 2011 -
Vlees staat bij veel Nederlanders niet meer elke dag op tafel. Meer dan de helft kiest minimaal één dag per week bewust voor een vegetarische optie. Deze tendens zet zich ook door in bedrijfsrestaurants. Vlees boet in aan populariteit. Vis wordt daarentegen vaker gekozen. Dat blijkt uit onderzoek van Eurest, gehouden onder ruim 400 gasten in Nederlandse bedrijfsrestaurants.
27 oktober 2011 -
Het landelijke vacatureaanbod in de juridische sector laat dit kwartaal een krimp zien van vier procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Het vacatureaanbod is in Q3 2011 onevenwichtig; waar het in juli nog steeg met zes procent, kelderde het aanbod in augustus met achttien procent. Het kwartaalgemiddelde is door deze maand flink naar beneden bijgesteld.
27 oktober 2011 -
Alle ogen zijn de komende jaren gericht op de BRIC landen, de snelst groeiende economieën ter wereld. Hoe ervaren de medewerkers in deze landen die explosieve groei? Effectory onderzocht dit in een wereldwijd medewerkersonderzoek - de Global Employee Engagement Index - en signaleert grote verschillen in de werkbeleving.