zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

WIM-model brengt innovatie voor iedereen binnen bereik

27 oktober 2011 - Het WIM-model is een raamwerk dat alle aspecten van innovatie praktisch en inzichtelijk maakt voor iedere manager. Daardoor wordt het vakgebied simpel te overzien en kun je gemakkelijk benoemen waar u in uw innovatieproces precies bent en waar er iets verbeterd kan worden. WIM vormt de rode draad door de tweede versie van Het Innovatieboek van Paul van der Voort en Frank van Ormondt.

"WIM is een afkorting voor: Waardecreatie, Innoveren en Management van innovatie," legt Van Ormondt uit. "Eigenlijk is iedere innovatie opgebouwd uit deze drie onderdelen. Bedrijven die vaak succes hebben met hun innovaties scoren meestal goed op alle drie." Innovatie is geen doel op zich. De kernvraag is hoe bedrijven waarde kunnen toevoegen aan de wereld om hun heen. Daarbij kan innovatie een belangrijke rol spelen.


 
Samenwerken
"Het restaurantconcept dat McDonald's destijds introduceerde was voor de branche zowel een product-, proces- als een marktinnovatie," licht Van Ormondt toe. "McDonald's had toen prima in de gaten van welke typen innovatie zij gebruik wilden maken." Innoveren is het proces waarmee de innovatie stap voor stap tot stand komt. Het loopt van ideevorming via conceptontwikkeling en haalbaarheidsstudie naar realisatie in de markt. "Succesvolle bedrijven weten hoe belangrijk het is om daarbij samen te werken met partners en klanten," vervolgt Van Ormondt. "Philips biedt op haar High Tech Campus onderdak aan IBM, Sun Microsystems en andere bedrijven waardoor zij hun ontwikkeltijd kunnen verkorten en kosten besparen. En bij LEGO kun je via hun website je eigen bouwdoos maken en met een druk op de knop bestellen." 

Structureel innoveren
Voor het structureel succesvol kunnen innoveren moeten bedrijven de juiste voorwaarden binnen hun organisatie weten te scheppen en benutten. "Bedrijven als Nike, Toyota, General Electric, Apple, Google, Amazon en Microsoft hebben allemaal gemeen dat zij uitblinken in het managen van innovatie in hun organisatie," besluit Van Ormondt zijn toelichting van het model.

De tips en tools zijn voor iedereen toegankelijk.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Nederlandse bedrijven missen Steve Jobs mentaliteit'
 Innovatieve talentontwikkeling essentieel voor boeien en binden personeel
 Manager heeft innovatie en cloud hoog op de actielijst staan
 Innovatie: veel meer dan een ‘eureka’-moment
 
 
reacties
 
Waterbed Kampioen  |   | 
27-10-2011
 | 
19:13 uur
Goede artikel! Innovatie, maar vooral de kennis om tot innovaties te komen, is voor veel bedrijven moeilijk. En daarom juist een concurrentievoordeel die elke onderneming maximaal moet benutten op het moment dat ze daartoe in staat zijn. Ik ga het boek lezen!
Marieke vd Groenendaal  |   | 
28-10-2011
 | 
10:09 uur
Goed boek dat uitlegt wat Sociale Innovatie inhoudt. Het had voor mij meer outside in denken erin verwerkt mogen worden. Ga het volledige boek nog lezen.
Marieke vd Groenendaal  |   | 
28-10-2011
 | 
10:06 uur
Wat ik vooral constateer is dat dit meer een boek is dat changemanagement goed beschrijft. Of nog beter gezegd SOCIALE INNOVATIE goed beschrijft. Het boek had voor mij meer outside in gedachten mogen hebben. Bedankt voor een goede leidraad om sociale innovatie goed te kunnen uitleggen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10