zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Opmars deeltijdvegetariër op de werkvloer

27 oktober 2011 - Vlees staat bij veel Nederlanders niet meer elke dag op tafel. Meer dan de helft kiest minimaal één dag per week bewust voor een vegetarische optie. Deze tendens zet zich ook door in bedrijfsrestaurants. Vlees boet in aan populariteit. Vis wordt daarentegen vaker gekozen. Dat blijkt uit onderzoek van Eurest, gehouden onder ruim 400 gasten in Nederlandse bedrijfsrestaurants.

Maar liefst 57 procent van de respondenten geeft aan één of meerdere keren per week bewust geen vlees of vis te eten. Deze zogenaamde deeltijdvegetariërs kiezen in plaats van vlees of vis een vegetarisch alternatief. Vooral vlees wordt minder populair: bijna een kwart van de respondenten is het afgelopen jaar minder vlees gaan eten. Bij het overgrote deel is de vleesconsumptie gelijk gebleven. Bij vis is een omgekeerde trend zichtbaar. Meer dan een kwart van de ondervraagden is meer vis gaan eten ten opzichte van vorig jaar. 



Gezond en gevarieerd menu
De meest gehoorde reden om minimaal één dag per week vegetarisch te eten is dat de ondervraagden vinden dat dit beter past in een gezond en gevarieerd menu (40 procent). Een kleine groep mensen eet vegetarisch vanwege gezondheidsredenen (zeventien procent). Opvallend is dat dierenwelzijn of milieuoverwegingen hierin een minder belangrijke rol spelen. Slechts tien procent van de respondenten geeft aan dat dit voor hen de belangrijkste redenen zijn om te kiezen voor vegetarische opties. 

Biologisch eten populairder, maar prijs blijft doorslaggevend
Uit het onderzoek van Eurest blijkt daarnaast dat bijna de helft van de ondervraagden zo nu en dan kiest voor biologische alternatieven. Van de respondenten geeft dertien procent aan altijd te kiezen voor biologisch vlees en vis. Een percentage van 41 procent kiest zelden tot nooit voor het biologische stukje vlees of vis. Voor bijna een derde van de ondervraagden is een hogere prijs de voornaamste reden om af te zien van een biologisch product. Joop Stutterheim, Manager Marketing & Merchandise Management van Eurest: ‘Het aanbod van biologische producten in bedrijfsrestaurants is de afgelopen jaren enorm gestegen. De aandacht voor biologische producten is geen tijdelijke hype, het is doorgedrongen in verschillende lagen van de maatschappij. Dat zie je terug in het consumptiegedrag, ook op het werk. Wel zien we dat de prijs nog steeds een drukkend effect heeft op de verkoop van biologische producten.’ Bijna tweederde van de ondervraagden is tevreden over het aanbod in hun bedrijfsrestaurant, de rest ziet graag extra biologische alternatieven aan het assortiment toegevoegd. 

Verduurzaming in de catering

In de afgelopen jaren is een groot deel van het aanbod verduurzaamd. Rode vissoorten worden niet meer verkocht, en melk en karnemelk zijn steeds vaker biologisch. In de samengestelde producten, zoals salades, belegde broodjes en wokschotels wordt gebruik gemaakt van meer en meer duurzame producten. Ook een 100 procent biologische menucyclus behoort tot de mogelijkheden.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Grote cateraars doen mee: eet geen dieren op dierendag
 Gezonde lunch is de norm
 De crisis verziekt onze gezondheid
 Goede gezondheid belangrijk voor duurzame inzetbaarheid
 
 
reacties
 
biologische toko  |   | 
8-05-2013
 | 
21:59 uur
Een goede trend, niet alleen is biologisch beter voor onze aarde, de mensen zelf worden er ook veel fitter van. De prijs zal dalen naarmate het aanbod van biologische voeding stijgt.
Job te Pas  |   | 
10-05-2013
 | 
09:30 uur
Wie van zijn vriendenkring wil herzien kan dat doen door vegetariër te worden. Of door hoofddoekdraagster cum suis te worden.Alleen de ''echte'' vrienden bljven zo over.Hopelijk blijven er bij de nieuwbakken deeltijdvegetariërs voldoende vleesdagen over om nog samen te kunnen eten. Een van de factoren waardoor ''multiculti'' nooit een succes zal worden.Ook niet op het werk.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10