12 oktober 2009 -
Vorige week stond in de Volkskrant een artikel met als titel ‘Het beste middel tegen doodbloeden’. In het artikel wordt beschreven dat velen op latere leeftijd een studie beginnen omdat men, of een betere baan wil, of meer verdieping zoekt, of terug wil keren in het arbeidsproces. Vaak komt de drang naar leren voort uit de behoefte aan een ‘frisse wind’.
12 oktober 2009 -
2009, de wereld in crisis en Europa en Nederland voelen de gevolgen aan de lijve. Maar ja, schuld of niet, managers moeten ermee omgaan. Hun natuurlijke reactie is om zich te concentreren op de problemen en die oplossen. Een normaal menselijke reactie, maar wel met een vervelende bijwerking. Want ze concentreren zich op onderpresteren en negatieve zaken. Kan dat anders?
12 oktober 2009 -
Nederland ondernemend? Slechts een derde van de Nederlanders heeft de afgelopen jaren een concreet ondernemend idee gehad. Van de mensen die een concreet ondernemend idee hebben, voert slechts twintig procent dit idee ook succesvol uit. Ook blijkt er een verschil tussen mannen en vrouwen te zijn, waarbij mannen wel vaker ideeën hebben maar niet succesvoller zijn dan vrouwen.
12 oktober 2009 -
Steeds meer medewerkers eisen keuzevrijheid over welke technologie ze voor welke werkzaamheden gebruiken. De opkomst van deze ‘technology democracy’ blijkt uit onderzoek van de Economist Intelligence Unit (EIU) in opdracht van Trend Micro. Trend Micro raadt bedrijven daarom aan zich voor te bereiden op een fluwelen revolutie onder hun personeel.
12 oktober 2009 -
Zaterdag werd tijdens een galadiner van de Businessclub Etnische Zaken Vrouwen Nederland (EZVN ) Amita Ramnarain, directeur/eigenaar van Bureau SPV BV te Hengelo, uitgeroepen tot Etnische zakenvrouw Nederland 2009. Martijn Tubbergen, Algemeen directeur van instelling voor gesloten jeugdzorg Den Engh, Den Dolder en Ossendrecht, werd uitgeroepen tot Etnische vrouwelijke manager 2009.
9 oktober 2009 -
Administratief medewerkers blijken zeer gesteld op hun huidige baan. 45 procent van de ondervraagden in de leeftijdscategorie 35-44 verwacht voor een langere periode in de administratieve dienstensector te werken. Maar liefst 39 procent van ziet zichzelf in de komende drie jaar nog steeds werken in de huidige functie en bij zijn huidige baas.
9 oktober 2009 -
Eén op de drie bedrijven reageert niet op online sollicitaties. Dat blijkt uit het jaarlijkse sollicitatie onderzoek van Digitaal-Werven. Hierbij beoordeelt Digitaal-Werven niet alleen de website maar voert zij ook een mystery sollicitatie uit.
9 oktober 2009 -
Nederlandse werknemers weten niet wat zij netto verdienen. 64 procent van de werknemers weet niet hoeveel er van het brutosalaris wordt ingehouden. Dit blijkt uit onderzoek van NationaleVacaturebank.nl onder 583 respondenten. Verder komt naar voren dat 87 procent niet precies weet waar de afdrachten op het loonstrookje voor staan.
9 oktober 2009 -
Gisteren zetten hoogleraren Gerard Mertens en Annelien Kemna van de Erasmus Universiteit Rotterdam, in de Volkskrant hun conclusie uiteen over het effect van bonussen op managementprestaties. Hogere beloningen van Nederlandse topbestuurders hebben op geen enkele manier bijgedragen aan de prestaties van de ondernemingen.
9 oktober 2009 -
Ten opzichte van juni 2009 is het vertrouwen van consumenten in banken over de gehele linie sterk afgenomen. In juni van dit jaar gaf 22 procent van de Nederlanders aan (zeer) weinig vertrouwen te hebben in bancaire instellingen, in oktober is dit percentage gestegen naar 31 procent.
8 oktober 2009 -
Ondanks de crisis hebben bedrijven gemiddeld genomen dit jaar 5,1 procent meer sociale innovaties gerealiseerd, zoals flexibel organiseren, dynamisch managen, slimmer werken en co-creatie. Desalniettemin is er nog veel verbetering mogelijk: Slechts vijftien procent van het Nederlandse bedrijfsleven scoort ‘goed’ op het gebied van sociale innovatie.
8 oktober 2009 -
Het percentage van het totale marketingbudget dat voor dialoogmarketing wordt ingezet, nam in het derde kwartaal van 2009 toe. Van het marketingbudget werd 43 procent voor dialoogmarketing gereserveerd. In hetzelfde kwartaal van vorig jaar was dit nog 35 procent.
8 oktober 2009 -
Marketeers en verkopers vinden een individuele bonus belangrijk, belangrijker zelfs dan een gezamenlijke winstdeling. Het belangrijkst wordt overigens de bedrijfscultuur gevonden, gevolgd door doorgroeimogelijkheden.
8 oktober 2009 -
Het jaar 2009 zal de geschiedenis ingaan als het jaar van de salarisbevriezingen. Maar liefst 39 procent van de Nederlandse organisaties heeft het afgelopen jaar de salarissen bevroren. Sinds medio jaren ‘90 was dit percentage in Nederland nooit hoger dan elf procent.